May 1, 2003
Hej
Jag har följande system och inställningar just nu:
Barton 2500+ @ original ~1,84ghz 333mhz fsb
A-data PC3200 DDR400 som är automatiskt inställda på timings 7-3-3-2,5
Jetway n2pa-ultra (med nforce2 ultra chipset)
Just nu kör alltså minnena i 400mhz och processorn med 333mhz fsb. Jag har läst att detta inte är så bra om man vill ha prestanda. Mina timings är väl inte dom bästa heller. Man ska väl köra på typ 5-2-2-2 eller nåt.
Jag skulle därför vilja ändra så att minnena och fsb är lika.
Jag har då två alternativ:
a) köra processorn i typ 200*9=1800mhz eller 200*9,5=1900mhz
b) köra minnena i 333mhz och då kanske ändra timings till 5-2-2-2 om dom klarar det.
Lite frågor om detta:
1. Tror ni min 2500+ klarar 400mhz fsb?
2. Tror ni den blir varmare då? (Totala mhz ändras ju inte så mycket)
Jag har ingen bra kylning så att överklocka processorn är jag inte så intresserad av.
3. Kommer prestandan att bli bättre om jag kör minnena i 333mhz som processorn?
4. Låt säga att jag prövar med 9*200 och processorn inte fixar det. Vad brukar hända då och vad måste jag göra för att ändra tillbaka?
5. Tror ni mina minnen klarar bättre timings än 7-3-3-2,5 i 400mhz? Vad händer om dom inte klarar det om jag prövar?
6. Måste jag låsa pci/agp om jag ska köra processorn i 400mhz?
7. Måste man ändra ”dram ratio” eller är det bara på intelsystem? (har ej hittat nåt sånt i bios)
Tacksam för tips.
/johan
June 9, 2004
Vad du borde göra är att testa att sänka minnes fördröjningarna, det värsta som kan hända är att du får reseta bios (med jumper på moderkortet eller genom att ta ur batteriet en 10-20 sec)
Du kommer inte märka av någon prestanda vinst med att köra minnet synocrynt istället för i 400, i alla fall gjorde inte jag det. Jag har testat på morsans (samma chipset och cpu) det gav inget. Testa att ändra cas till 2 istället för 2.5 till att börja med.
Dock så känar du på att köra med högre fsb fast lägre multiplier även om cpu mhx blir exakt samma. Testa vad ditt mobo pallar.
December 15, 2003
1: olåst barton ska klara det galant.
2: Ja(fats 400fsb på den ÄR överklockning).
3: Det SKA bli bättre om minnet körs synkront, kör tester o se.
4: Det värsta är att den hänger sig, vissa moderkort "känner av det" så det är bara att starta om annars som ovan, cleara cmos (läs i mb-boken)
5: Se ovan. (A-DATA är ruskigt bra minnen så testa 2-3-3-7 först om det funkar fint i prime95 så sänk till 2-3-3-6 etc...)
6: Vetefan om ditt mb klarar det? Får återkomma om ingen annan forumit kan ge bättre svar.
7: Finns det inte i BIOS så kör ditt mb förmodligen 1:1 automatiskt. Får återkomma om ingen annan forumit kan ge bättre svar.
1 Guest(s)