January 29, 2004
1. Hur fungerar peltier-kylninig?
2. Kan man använda en peltier tillsammans med luftkylning?
3. Vad behövs för nät-aggregat om man vill driva en 80W peltier + Överklockad P4 + GF4 Ti4600 och lite annat smått och gott.
4. Hur mycket kan man vinna på att ha en peltier-kylning?
5. Måste jag ha nån form av isolering pga kylan?
6. Hur mycket kan ramminnena palla, måste jag köra dom på 3x istället för 4?
Datorn i fråga är en P4 2.2 GHz 400 MHz. 512 RDRAM 400MHz. Det går att klocka FSB:n till 135MHz (c:a 2970MHz)
December 19, 2002
HariboLinux wrote: 1. Hur fungerar peltier-kylninig?
2. Kan man använda en peltier tillsammans med luftkylning?
3. Vad behövs för nät-aggregat om man vill driva en 80W peltier + Överklockad P4 + GF4 Ti4600 och lite annat smått och gott.
4. Hur mycket kan man vinna på att ha en peltier-kylning?
5. Måste jag ha nån form av isolering pga kylan?
6. Hur mycket kan ramminnena palla, måste jag köra dom på 3x istället för 4?
Datorn i fråga är en P4 2.2 GHz 400 MHz. 512 RDRAM 400MHz. Det går att klocka FSB:n till 135MHz (c:a 2970MHz)
1. Peltier är en slags värme-pump. Ungefär som en kompressorkylning fast utan rörliga delar och mycket mindre.
2. Kan, kan man väl, men kylflänsen som skulle behövas för en 226:a får inte ens plats inuti ett normalt chassi, och fläktarna skulle överrösta en plåt-stans.
3. Du får kolla på peltier-tillverkarens specifikationer hur mycket ström den drar. Dom vanligaste 80W är specade 8A @ 15,2VDC
4. Det hänger helt och hållet på vad du lyckas hålla för temps på den varma sidan av peltiern och hur mycket effekt du matar i på den kalla sidan.
5. Ja
6. Vet ej
2 Guest(s)