June 24, 2004
Jo, Jag har funderat på att skaffa vattenkylning, men jag är inte så high på det här med inner,ytterdiametrar sug, och trycksidor.
Så min fråga är kommer jag kunna använda en tygonslang som har
inner diameter 1/2" och 5/8" i ytter diameter i en ehiem 1250 som har Sugsidan: 3/4" ,Trycksidan: 1/2"
btw, kan den pumpen ta ström från agget? Eller måste man ha nån annan kraftkälla för att driva den?
March 24, 2002
August 14, 2001
Har ingen koll på tygonslangen, hur elastisk den är, men går i alla fall få på ½" Armerad PVC slang på sugsidan på den pumpen... Nackdelen med att använda tjock slang är att nipplarna till pumpen är gjorda så man skruvar över en sak över nippel+slang för att det ska hållas fast, denna del funkar inte om du har för tjock slang.. men går lösa med en slangklämma.
Har 3st mässing-nipplar som passar sugsidan på Eheim-pumparna, gjord för ½ slan (innerdiameter) tänkte använda dessa själv, men kör massa aluminium så undviker metaller som innehåller koppar. kan sälja en sån till dig billigt om du vill köpa.
och som TPRS sa, den drivs från 230V... väggen... finns säkert någon motsvarande modell för 12V.. gå till närmaste zoo-affär (som säljer akvarium) och kolla, de brukar ha listor på Eheim-sakerna.. dock är det relativt dyrt...
edit 230V så klart... om du inte köper Amerikanska modellen då... då kan du säkert driva den på 130V =P
March 14, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Frisk]och som TPRS sa, den drivs från 130... väggen... finns säkert någon motsvarande modell för 12V.. gå till närmaste zoo-affär (som säljer akvarium) och kolla, de brukar ha listor på Eheim-sakerna.. dock är det relativt dyrt...
130?
Du har inte kunnat gissa på att han skrivit fel?
Ja den drivs på 230V och tror nog det ska gå bra att få på de slangarna..
September 10, 2004
FuckTard wrote: Men kan man inte få på slangen på trycksidan då?
slangens inner diameter 1/2" Trycksidan: 1/2" på pumpen?
På trycksidan är det ju solklart då det är samma diameter. Med +3mm i skillnad på diametern så borde det med den mjuka tygonslangen gå bra på sugsidan med. Tänk på de 3V:na, eller 4 som i detta fall, så löser du det med glans. 😛
June 24, 2004
Ninjan wrote: [quote=FuckTard]Men kan man inte få på slangen på trycksidan då?
På trycksidan är det ju solklart då det är samma diameter. Med +3mm i skillnad på diametern så borde det med den mjuka tygonslangen gå bra på sugsidan med. Tänk på de 3V:na, eller 4 som i detta fall, så löser du det med glans. 😛
4:vna ??
August 14, 2001
FuckTard wrote: [quote=Ninjan][quote=FuckTard]Men kan man inte få på slangen på trycksidan då?
4:vna ??
Vilja Våld Vasselin, skulle jag tro... sista kanske är värme...
gissat rätt?
August 14, 2001
FuckTard wrote: Nä men seriöst, kommer slangen passa i/på pumpen? Eller behöver jag nåt för att d ska funka?
Det ska funka ja! får jag på armerad tjock PVC-slang så borde du inte ha några problem med tygon. Skulle det ändå bli problem har jag som sagt nipplar som passar i sug-sidan på Eheim-pumpen, avsedd för ½", men det ska inte behövas, ska gå få på slangen med lite vilja... och får du väl på den lär det även bli tätt.
1 Guest(s)