January 27, 2004
Jag undrar om Swiftech MCX462-V passar på mitt moderkort(abit an7) och om det verkligen är säkert att ha clipfäste på en sån tung kylfläns?, så att den inte trillar lös om man ska på lan osv.
Vilken fläkt vore bäst att ha på den, en 80mm eller en 92mm?, kom gärna med förslag på fläktar som kyler bra och är lagomt tysta.
December 18, 2002
Xuz wrote: Jag undrar om Swiftech MCX462-V passar på mitt moderkort(abit an7)
aa det ska den.
Xuz wrote: och om det verkligen är säkert att ha clipfäste på en sån tung kylfläns?, så att den inte trillar lös om man ska på lan osv.
well om du nu ska iväg på LAN t ex, så för att vara på den säkra sidan så ska du helst demontera den vid sådana färder / äventyr 🙂
Xuz wrote: Vilken fläkt vore bäst att ha på den, en 80mm eller en 92mm?, kom gärna med förslag på fläktar som kyler bra och är lagomt tysta.
92mm såklart! typ en Enermax 92mm 😉
tjarå!
December 15, 2003
Xuz wrote: Jag undrar om Swiftech MCX462-V passar på mitt moderkort(abit an7) och om det verkligen är säkert att ha clipfäste på en sån tung kylfläns?, så att den inte trillar lös om man ska på lan osv.
Vilken fläkt vore bäst att ha på den, en 80mm eller en 92mm?, kom gärna med förslag på fläktar som kyler bra och är lagomt tysta.
Slösa pengarna på ett nytt spel istället. Ifall du har en p4 och orginal kylning ska du absolut inte köpa, ifall du har amd orginal så kan du väl köpa. Jag har en alpha pal med papst 12db som är likvärdig med swiftechen och temperaturen har inte sjunkit ett smack jämfört med orginal kylningen. Och jag har monterat den rätt, jag har till och med installerat om den utan någon skillnad har märkts.
January 27, 2004
har kollat på Thermaltake A1889 Silent Boost ( http://www.datorbutiken.com/se.....Id=THA1889 ) också, den verkar iaf tyst och billig, är det någonting att ha?
April 5, 2003
Fernandez_Hernandez wrote: [quote=Xuz]Jag undrar om Swiftech MCX462-V passar på mitt moderkort(abit an7) och om det verkligen är säkert att ha clipfäste på en sån tung kylfläns?, så att den inte trillar lös om man ska på lan osv.
Slösa pengarna på ett nytt spel istället. Ifall du har en p4 och orginal kylning ska du absolut inte köpa, ifall du har amd orginal så kan du väl köpa. Jag har en alpha pal med papst 12db som är likvärdig med swiftechen och temperaturen har inte sjunkit ett smack jämfört med orginal kylningen. Och jag har monterat den rätt, jag har till och med installerat om den utan någon skillnad har märkts.
Inte för att vara spydig men, de står i hans sign att han har AMD, sen är Swiftechen bra mycke bättre än Alphan, även om alphan är fruktansvärt bra så får den spö av swiffen. Sen är de som GooGeL och Mazzze säger, en 12db papst flyttar ungefär lika mycket luft som om du smygfiser litegrann sätt en 19db papst på istället ska du få se på temp skillnad! Körde min Alpha med en fläkt som drog 37cfm hade Idle/Load temps på 38/44 i ~2400MHz... Med AMD såklart.
December 15, 2003
Xuz wrote: har kollat på Thermaltake A1889 Silent Boost ( http://www.datorbutiken.com/se.....Id=THA1889 ) också, den verkar iaf tyst och billig, är det någonting att ha?
Swiftechen är inte värt pengarna enligt mig, temperaturen sjunkar bara några ynka få celsius jämfört med den kylning du länkade till ovan. Köp den istället så slipper du bli besviken.
Och googel och ni andra som säger att jag ska skaffa starkare fläkt. G L Ö M det säger jag, jag tycker redan datorn är högljudd och ifall jag ska behöva sätta dit en 160mm delta ultraspeed fan 85db highpower fläkt så kommer ju datorn knappast låta mindre Och jag tycker inte det är värt tinnitus för att processorn ska bli 3 celsius kallare.
November 18, 2003
Darko wrote: Köp då snälla inte en thermaltake! Den kanske bara är ett par celsius varmare än en Swiftech med en 92mm papst i ~400RPM på thermaltaken dvs RIKTIGT högljud! Om du vill ha tyst, uteslut thermaltake direkt!
måste faktiskt svika min thermaltake o hålla med 😀 den kyler riktigt bra på högsta men låter också 47db då :cy:
May 8, 2003
Fernandez_Hernandez wrote: Swiftechen är inte värt pengarna enligt mig, temperaturen sjunkar bara några ynka få celsius jämfört med den kylning du länkade till ovan. Köp den istället så slipper du bli besviken.
Om den är värd pengarna eller inte beror ju på vad man vill ha den till. Ska man köra på originalhastighet och bara ha det så tyst som möjligt finns det helt klart billigare alternativ som är fullt tillräckliga. Vill man ha max kylning eller det bästa tänkbara förhållandet mellan kylning och ljud hävdar jag att swiffen är ett bra val. Mycket hänger såklart på fläktvalet. Har en Enermax 92mm på min swiffy, låter 18dba på 1200 rpm och 32dba på 2500 rpm. Jag kör min på ~2000rpm, vilket med lite skjutande från höften borde låta runt 25 dba.
Kör min XP1700+ i 2400 Mhz med idle/load 45/53 C
Fernandez_Hernandez wrote:
Och googel och ni andra som säger att jag ska skaffa starkare fläkt. G L Ö M det säger jag, jag tycker redan datorn är högljudd och ifall jag ska behöva sätta dit en 160mm delta ultraspeed fan 85db highpower fläkt så kommer ju datorn knappast låta mindre Och jag tycker inte det är värt tinnitus för att processorn ska bli 3 celsius kallare.
Om din dator är högljudd så beror det inte på din cpu-fläkt. Mänsklig andning är ungefär 10dba bara som referens.
Visste du t.ex. att en genomsnittlig hårddisk låter 40-50 dba i "viloläge"? Gissar mer på högljudda hårddiskar eller nån dålig chassifläkt. Nätaggsfläktar har en tendens att snurra på i 2500 rpm och låta en hel del också.
April 5, 2003
Lägg datorn på sidan om du ska på LAN då äre lugnt, Zalmans värsting väger ju nästan 800g och TT volcano 12an väger väl runt 750 så de är inte den tyngsta direkt, vet en som har en volcano 12a och han har inte haft problem med att den varit tung, och han är på LAN så fort de finns möjlighet.
1 Guest(s)