June 30, 2003
http://processorfinder.intel.c.....gType=5369
Hittade den lille busen, går att beställa just den CPUn man vill ha från intel tydligen. Har lite brådis skriver mer om intel stepping senare idag!
Mors!
October 7, 2001
KeeIL wrote: (Enl. önskemål från NH|DesTr0yeR & ZeNNaN.)
Jag tänkte dela med mig lite om vad jag vet om stepping på XP processorer.
För en dryg månad sedan visste jag inte mkt om överklockning.
Jag tänkte ”vad är det som är så spännande att pilla i BIOS” 😉Hur som helst…
En del kan klocka högre än andra med samma stepping, hur kommer det sig ?
Integrerade kretsar (ICs) innehåller milliontal utav följande komponenter:
ledare
isolatorer
transistorerUnder tillverkningsprocessen (CPM) använder man "silicon wafers", kisel som skärs i tunna plattor.
Beroende på kvalitén av dessa wafers, påverkar processorns kapacitet.
Tillverkningsdatum är också viktig, format 0311 (vecka 11 år 2003).
Ser man en stepping med samma tillverkningsvecka på en OC databas som du har, så ser man hur mkt din cpu klarar av.
Med andra ord. En serie av samma stepping & tillverkningsvecka presterar lika mkt.Alla processorer tillverkas för en viss hastighet, när dom senare testas så klockar dom ner hastigheten för dom som inte klarar av den tänkta hastigheten.
Om det är stor efterfråga på t.ex 2500+ & det inte finns många i lager, så klockar dom även ner cpu:n som klarat t.ex 2800+ eller 3000+ & säljer dom som 2500+.
Vissa T-Bred beställare får tom en Barton cpu, fast nerklockad då.
EDIT : Enligt killen här http://mp3.zonebg.com/cpu/cpu.php
så har folk rapporterat in serienummer som tillhör bartonserien, men sålts som T-Bred.
Hurvida det är sant eller inte, tar jag ingen ställning till 😮 /EDIT[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Här har vi 2 st Barton med samma stepping AQUCA, men inte tillverkad i samma vecka.
Det betyder allså att dom inte säkert presterar lika bra.
I detta fall klockar 2500+ (övre) bättre än 3000+ (nedre) enl. OC databaser.
F.ö är AQUCA den bästa steppingen hittills.Taget från http://www.amdboard.com
[Image Can Not Be Found]Vill reservera mej för att jag kan ha fel i en del påståenden.
Med detta är vad jag har kommit fram till efter min research.
Har jag missat nått, eller är det något ni vill veta mer om ?!?! post a reply then 🙂
axda 2700 d k v 3 d <---- det där är med i bilden
liksom hur ser du hur max fsbn är ? står det nån siffra istället för det sista d:et ?
tex 230 ? eller någe sånt ?
eller är det bara så att d är lika med att den klarar tex 230 och a är lika med 215 ? eller ?
August 16, 2002
TPRS wrote: [quote=KeeIL]*Klipp* Vissa Tbred beställare får tom en Barton cpu, fast nerklockad då. *Klipp*
Så du menar att AMD skickar ut vissa av sina Barton's och kallar dessa för T-bred?
Plus att dom manipulerar dessa så att dom blir "nerklockade" när Barton's redan ligger ca. 200mhz efter T-bred.
nej dom klockar ner dem till samma hastighet som en t-bred... en barton 1.8ghz skulle väl klassas som en 1.8ghz t-bred (2200+ eller?)
July 29, 2003
Det är en sak som jag inte förstår och undrar om någon kan förklara hur det går till.
Dem där prollarna med samma stepping som såldes som två olika prollar den ena +2500 och den andra +3000
då undrar jag vad tillverkarna gör så att moderkortet tror att +2500 verkligen är det och ingen +3000 som är nedklockat. Alltså om man har samma stepping på en +2500 och en +3000 så måste det vara ngn information i prollen som säger till moderkortet vad det är för prolle.
Tänkte kolla vad jag har för stepping på min xp +2000 palomino om den är bra eller inte. Hur får jag reda på vad en +2000 ska ligga på ?
Hur funkar det med packningsdagar? är måndag en dålig dag eftersom då är alla trötta eller ?
ganska ny inom ämnet men tacksamför svar
July 26, 2003
Snap wrote: Det är en sak som jag inte förstår och undrar om någon kan förklara hur det går till.
Dem där prollarna med samma stepping som såldes som två olika prollar den ena +2500 och den andra +3000
då undrar jag vad tillverkarna gör så att moderkortet tror att +2500 verkligen är det och ingen +3000 som är nedklockat. Alltså om man har samma stepping på en +2500 och en +3000 så måste det vara ngn information i prollen som säger till moderkortet vad det är för prolle.Tänkte kolla vad jag har för stepping på min xp +2000 palomino om den är bra eller inte. Hur får jag reda på vad en +2000 ska ligga på ?
Hur funkar det med packningsdagar? är måndag en dålig dag eftersom då är alla trötta eller ?
ganska ny inom ämnet men tacksamför svar
Det är inte processorn som talar om för moderkortet vad det är för hastighet.
Det är hastigheten som du ställer in i bios som den visar.
Allså, moderkortet vet allså inte vad det är för cpu från fabriken.
Jag får ställa in multip & fsb manuellt.
Vid vissa hastigheter (MHz) så är det lagrat i bios att den ska visa vid t.ex 1833MHz visar den "2500+"
vid 2100MHz "3000+"
vid 2200MHz "3200+"
Men, oftast så klarar barton mer än vad den säger.
T.ex...
Min Barton 2500+ är org. VCore på 1.65 ( 11x166 )
Men vid samma VCore klarar jag köra 10.5x200 som är 3000+.
Så teoretiskt så kunde amd sälja samma processor fast som en 3000+ ist för en 2500+.
Men detta är som sagt olika beroende på när cpu:n är tillverkad.
Man annvänder inte samma "wafer" i all oändliget. dom beställer ju in nytt varje vecka mao.
Det är veckorna som är det intressanta än själva steppingen.
Bara för man har samma stepping som en annan så betyder det inte att dom klockar lika bra.
July 26, 2003
kran wrote: ok, ...
på kiselplattan så finns det många mer siffror/bokstäver, vad är det för några då? och vart ser man datum....
Jag kanske var oklar i min första post...
[Image Can Not Be Found]
0304 = tillverkad vecka 4 år 2003...
Dom andra nummren är det ingen som vet. 🙂
June 1, 2003
ok, bra !
forsätter reda ut det jag inte förstår =P :
jag funderar på att köpa en 2500 barton snart, steppingen på den. kan det stå ex AXDA 3200 DKV4D om jag har jävla tur?
( AXDA DKV4D har förmodligen inget att göra med den här bartonen)
om du förstår vad jag menar? köper man en barton kanske det alltid står 2500 på kiselplattan? men du pratade om att dom kunde klocka ner en 2800 till 2500 hur gör dom då? byter dom bokstav på kiselplattan då =) ?
...hoppas du förstår vad jag menar för det är lite svårt att förklara,, tack
July 26, 2003
kran wrote: ok, bra !
forsätter reda ut det jag inte förstår =P :
jag funderar på att köpa en 2500 barton snart, steppingen på den. kan det stå ex AXDA 3200 DKV4D om jag har j**la tur?( AXDA DKV4D har förmodligen inget att göra med den här bartonen)
om du förstår vad jag menar? köper man en barton kanske det alltid står 2500 på kiselplattan? men du pratade om att dom kunde klocka ner en 2800 till 2500 hur gör dom då? byter dom bokstav på kiselplattan då =) ?
...hoppas du förstår vad jag menar för det är lite svårt att förklara,, tack
Hum... alla barton's produktid börjar med AXDA `^0o^`
Sen kommer hastigheten t.ex "2500" som betyder 2500+ & inte 2.5GHz !!!
Sen kommer DKV4D, varje bokstav har en betydelse, som kan ses på 1:a posten.
Men det här att dom klockar ner... det förekommer inte.
Alla tillverkas för _en_ viss tänkt hastighet. i detta fall 3200+.
Dom kollar hur stabil den är vid olika hastigheter vid den tänkta volten, i detta fall 1.65.
Klarar precis alla av 11x200 stablt så sparar dom ju inte på dom bara för det är liten efterfråga på just 3200+.
För AMD spelar det igentligen ingen roll hur högt dessa kan gå, dom vill ju bara sälja CPU:er.
Men de 4 bokstäverna efter tillverkningsdatum är fortfarande olöst för min del.
Jag har sett 3000+ som har precis samma stepping & produktvecka som min, fast det skiljde på 1 bokstav på dom.
*funderar vidare*
Hoppas ni förstår =)))
3 Guest(s)