August 31, 2001
kommer det göra ytterligare nån skillnad att köpa en copper shim till min taisol copper base, lr e det samma sak?
hur långt borde jag kunna klocka fsb:n på min puter?
har en amd 1000, asus a7v! Jag kör nu i 12x100, men så fort jag ökar fsb:n så startar den inte lr så hänger den sig i windows! max 103-104 kan jag köra! borde jag inte komma up iaf 110Mhz?
isf måste jag då ändra volten när den startar kanske genom att måla bryggor på cpun?
I cpuinfo stor det Family 7 Model 4 Stepping 2. Vad har jag då för steeping och vad har jag för möjligheter?
en sak till! jag kan bara klocka hela multiplar tex 11, 12. När jag tar 11,5 så blir det 11 och när jag tar 12,5 så¨blir d 12! Tyder det på att bryggorna inte e målade ordentligt?
May 24, 2001
1: Cooper shim har jag för mig att det är till för att man inte ska skada processorn när man monterar kylaren, tror inte att den har några andra avsikter än det.
2: Hur mkt har du volten på? Kan kanske vara det om den inte är tillräkligt hög. Vad har du för stepping på den? Annars kan det vara så att du inte har en klockvänlig modell.
3: Testa att måla lite till på den o se vad som händer.
--------------------------------------------------------------------------------
"""1: Cooper shim har jag för mig att det är till för att man inte ska skada processorn när man monterar kylaren, tror inte att den har några andra avsikter än det. """
Tror att den kyler processorn lite oxå..Utanför kärnan liksom..:razz:
/ilg@dd
256 RAM PC 133 (Org) Än så länge
JNC Smart 300W
[ Detta Inlägg ändrades av: ilg@dd den 2001-08-31 13:57 ]
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 24, 2001
On 2001-08-31 13:56, ilg@dd wrote:
--------------------------------------------------------------------------------
"""1: Cooper shim har jag för mig att det är till för att man inte ska skada processorn när man monterar kylaren, tror inte att den har några andra avsikter än det. """Tror att den kyler processorn lite oxå..Utanför kärnan liksom..:razz:
/ilg@dd
256 RAM PC 133 (Org) Än så länge
JNC Smart 300W[ Detta Inlägg ändrades av: ilg@dd den 2001-08-31 13:57 ]
Aha, det visste jag inte. Mkt möjligt
December 23, 2000
Koppershims är mög Min egna erfarenheter är att det kvittar. Procooling kallar det för "training wheel"...
Det är mest för att man inte ska skada själva coren, men jag vet inte. Tycker nästan det är krångligare med en shim... har pajat en prolle för mig dessutom! 😛
Hur det påverkar prestandan låter jag va osagt. Något test säger att det blir bättre, andra säger att det blir sämre...
December 22, 2000
ett tillägg om chims. visst det är stödhjul men ganska trevliga sådana måste jag säga. särskillt om man som mig inte har något garanti på processorn.
när man kör superkylt(vatten+peltier eller liknande) så försämrar faktiskt ett chim prestandan något då man då får en spridning av värmen i processorn. värmen kommer alltså inte bara från kärnan utan oxå från resten av processorn, vilket gör det svårare att kyla alltihop.
1 Guest(s)