September 8, 2003
Jag är väl inte så där överdrivet insatt i överklockning och dylikt men jag har stött på ett litet problem.
Jag har byggt i hop min dator och detta sitter i:
Abit KD7-R med en 2500+ Barton och på den en Artic Cooling-fläkt.
När jag kollar i SpeedFan så är alla temperaturer helt ok.
De ligger mellan 37-45. Men en sticker ut och ligger på ca 86 (?!) och så är den lite "jumpy" och går upp och ner en del när man använder processorn. Jag tror att det är processorn för datorn stänger av sig själv när den går över en viss temperatur.
Vad kan det här bero på? Alla andra sensorer visar ju normala temperaturer...
August 6, 2003
Defect wrote: Jag är väl inte så där överdrivet insatt i överklockning och dylikt men jag har stött på ett litet problem.
Jag har byggt i hop min dator och detta sitter i:
Abit KD7-R med en 2500+ Barton och på den en Artic Cooling-fläkt.
När jag kollar i SpeedFan så är alla temperaturer helt ok.
De ligger mellan 37-45. Men en sticker ut och ligger på ca 86 (?!) och så är den lite "jumpy" och går upp och ner en del när man använder processorn. Jag tror att det är processorn för datorn stänger av sig själv när den går över en viss temperatur.Vad kan det här bero på? Alla andra sensorer visar ju normala temperaturer...
Är förmodligen prollens "in-die" temperatur.
Inte så många moderkort visar den, men dom flesta använder den till att stänga av datorn vid för hög temp. Testa att ställa shotdown tempen på tex. 75 grader och starta sen Prime eller nåt och kolla om den slocknar där.
PS. Ligger den på 86 grader är det dags att byta CPU-fläns/fläkt. Alt. förbättra chassiventilationen. (helst båda ;)) DS
April 5, 2003
generalens wrote: oftast gör nybörjare felet att dom lägger på en hel bulle med kylpasta.
det ska bara vara en tunn liten film med pasta på.
De får inte vara för lite heller. Jag brukar lägga på litegrann och sen lägga dit flänsen, trycka lite på flänsen sen ta upp den och om jag har ett märke med pasta på flänsen som överens stämmer med hur coren ser ut och lagret är lagom tjock (alltså ganska tunt egentligen då) Så sätter jag tillbaka flänsen och skruvar ihop allt. Men de verkar som en felmonterad kylare. Flänsen ska vara ordentligt varm om den är rätt monterad, en arctic ska ligga just under 50 idle iaf om de är en ThermalControlled.
1 Guest(s)