May 17, 2002
Det är så att jag just läst några poäng i strömnings/värmelära. Jag tänkte därför passapå att använda mina kunskaper i att göra en liten studie i vätskekylning för datorer.
Om då de som har vätskekylda datorer kunde ta och avvara några minuter och svara på några frågor så vore det jätteschysst.
Frågorna:
Vad har du för cpu?
Vad har du för cpu-temp?
Vad har du för tanktemp?
Vad har du för matrial i cpu-blocket?
Har du något mer inkopplat på kylsystemet? (gf-kort etc)
Vad har du för radiator? Hur stor är den? Har du någon aktiv kylning mot den?
Vad har du för temp i rummet där tanken/radiatorn är placerad?
Vad har du för vätska i systemet?
Hur stort flöde ger din pump och vilken strömningshastighet levererar den?
tackar för ev. svar..
reservation för ändringar och stavfel.
March 5, 2002
Vad har du för cpu? Pentium 4 2.6C (Northwood/800/HT)
Vad har du för cpu-temp? Idle: 32c, Full load: 43c
Vad har du för tanktemp? Har ingen tank.
Vad har du för matrial i cpu-blocket? Koppar, plexitopp.
Har du något mer inkopplat på kylsystemet? (gf-kort etc) Nej.
Vad har du för radiator? Hur stor är den? Har du någon aktiv kylning mot den? DangerDen Dual Heatercore, den är ca 220x150x35mm. Jag har två 120mm-fläktar (25mm) på den (inte direkt, utan via en duct), varav endast en är igång på 5 (fem) volt.
Vad har du för temp i rummet där tanken/radiatorn är placerad? Radiatorn är i toppet av chassit, fläktarna drar luften ifrån datorlådan ut i det fria ovanför datorn. Tempen inne i chassit vet jag inte, men rumstempen är ca 21-24c (beroende på klockan).
Vad har du för vätska i systemet? Vatten, blandat med en droppe diskmedel (bort med ytspänningen) och lite glykol (döda bakterier).
Hur stort flöde ger din pump och vilken strömningshastighet levererar den? Jag vet inte, men det är en Eheim 1048 (skulle gärna ha en bättre...), ska se om jag kan hitta specs på den... japp, här är dom:
Pump output 600 l/h 132 lmp. gal./h. 158 U.S. gal./h.
Delivery head 1,50 m/wat.col. 4 ft. 11 in./wat.col.
Power consumption 10 W
Hose connection (suction side) Ø13mm (1/2")
Hose connection (pressure side) Ø13mm (1/2")
Dimensions: lenght x width x height 147 x 75 x 118 5.8 x 3 x 4.7 in.
edit: CPU:n är överklockad till ~240 FSB, vilket ger... (räknar.. hm, 2600/200 = 13, 13*240 = 3120) 3120mhz, vid 1.575 volt (standard är 1.5 volt).
2 Guest(s)