Livslängd och överklockning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Livslängd och överklockning
MattC
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 13, 2007 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Jag undrar över livslängden vid överklockning. Normalt sett hör man att det inte är något att oroa sig över. Gäller det även mig som behåller datorn i ca 5 år innan jag byter?
mvh
Matt

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1123780
March 13, 2007 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja inget att bry sig om, överklockning minskar livslängden marginellt och hårdvaran i en dator håller men massa år så lite överklockning är inget man kommer märka i livslängd..

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1123785
March 13, 2007 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

tänk lite så här

Om ett grafikkort eller processor har en livslängd på 6år innan överklockning, så kanske den har 4-5 år efter, men förmodligen kommer du byta till en helt ny efter 2-3år

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1123787
March 13, 2007 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen finns det väl inget som bevisar att överklockning skadar kortet, så länge man håller sig inom rimliga gränser?

Jag menar om man extremklockar ett system så är det klart att saker kan ta/tar skada.. men 5-10% överklockning.. tror jag inte ksadar ett skit, om man har bra komponenter..

Mitt gamla Ati Radeon 9700np, har gått som pro i typ 5-6år.. har mitt system på i princip 24/7

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1123792
March 13, 2007 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Egentligen skadas inte komponenterna alls av enbart frekvensökning, det är när man ökar spänningen man börjar minska livslängden..

Xenomorphed: En mer rättvis jämförelse vore minst 10 år innan överklockning och säg två år mindre med en hög överklockning samt ökad spänning..

Sen är det ju sällan ex en processor/gpu bara går sönder, är större chans att komponenter som kondensatorer och sånt på grafikkort/moderkort går sönder först..

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1123793
March 13, 2007 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör man fetklockat med jättehög spänning så minskar livslängden ganska så bra. Lite småklock utan någon förändring i spänning så spelar det mindre roll. Man kan ganska snabbt avgöra hur mycket (om alls) man ska klocka utifrån sina prioriteringar.

*Stabilitet och tillförlitlighet - Klocka inte alls.
*Kombinerad spel/arbetsburk - klocka lite, ännu bättre att bara klocka datorn när du ska spela (tex via mjukvara från windows).
*Ren spelburk där varje FPS räknas men den skall ändå hålla ett tag - Klocka lite mera
*En gammal burk som snart ska bytas ut, men man vill kunna spela lite tills dess - klocka järnet!

Nästa fråga är hur mycket man vinner... Vinner man 1-2% i prestanda (inom de området man vill) genom att klocka systemet 40%, är det värt det?
Ska man gå ännu länge så kan man fråga sig själv om man verkligen känner av lyftet?
Ex. Ett oklockat system får man 75FPS i Spelet X med vid 1280x1024 4xAA samt 8xAF, klockar jag systemet och hamnar på 80FPS. Väl inne i spelet märker man ingen "Prestanda skillnad", så varför klocka?

Går man däremot ifrån en ospelbar miljö till en spelbar eller om man tex kan höja upplösningen ett steg, samt öka AA och AF då kanske man ska ta och fundera lite....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 290
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL