Low Level Driver Level overclock?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Low Level Driver Level overclock?
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 18, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

sitter och pillar lite med grafikkortet i sign, och har klockat upp det en bit (från 500/495 till 550/550) utan problem

men i ATI Tray Tools finns en liten inställning som heter Overclocking Method, där kan man välja Low Level och Driver Level

vad är det för skillnad och vad finns det för för/nackdelar mellan dessa?

tjoff
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1104677
December 26, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska ge mig på en gissning, möjligt att det är helt fel men då rättar nog någon mig snabbt.

Low level innebär antagligen att inställningen sparas på kortet medans driver level innebär att kortet bara är överklockat när drivrutinerna laddas.

Fördelar med driver level:
Eftersom kortet först överklockas när drivrutinerna laddas så får du inte problem med att ex. windows inte kan boota pga. att kortet är överklockat.
Så det är bara att boota i felsäkert och ändra till något annat.

Nackdelar med driver level:
Installerar du om windows eller rensar bort allt som har med drivrutinerna att göra så försvinner ju inställningarna och du måste göra om allt (fasst så svårt är det ju inte att komma ihåg det kan man tycka, men efter ett par månader så är det kanske inte lika glasklart 😉 om man inte skriver upp det förstås).
Kör du flera olika system och vill att det ska vara klockat överallt så måste du ändra detta i varje OS för sig.
Byter du dator så måste du även göra om allt (detta kan ju ses som en fördel också om man ex. vill sälja kortet eller inte är säker på vad kortet klarar för överklockning i det nya chassit med annan kylning).

Fördelarna/nackdelarna med low level borde bara vara tvärtom mot driver level.

Kan ju kanske vara smidigt att kolla vad kortet pallar med driver level och sen när man hittat det man vill ha så kan man byta till low level, om det är det man vill ha. Jag personligen skulle nog föredra driver level om det i sig inte skapade några instabilitetsproblem. Vilket det inte borde.

En nackdel med low level kan vara att om du inte ändrar tillbaka innan du säljer eller lämnar det på garanti eller nåt direkt kan se att det är överklockat. Det är visserligen möjligt att kortet sparar sådan info. även vid driver level överklockning.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1105471
December 29, 2006 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer inte alls lika högt med low level, så för mig är valet rätt självklart...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 265
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL