December 27, 2003
sitter och pillar lite med grafikkortet i sign, och har klockat upp det en bit (från 500/495 till 550/550) utan problem
men i ATI Tray Tools finns en liten inställning som heter Overclocking Method, där kan man välja Low Level och Driver Level
vad är det för skillnad och vad finns det för för/nackdelar mellan dessa?
October 3, 2004
Jag ska ge mig på en gissning, möjligt att det är helt fel men då rättar nog någon mig snabbt.
Low level innebär antagligen att inställningen sparas på kortet medans driver level innebär att kortet bara är överklockat när drivrutinerna laddas.
Fördelar med driver level:
Eftersom kortet först överklockas när drivrutinerna laddas så får du inte problem med att ex. windows inte kan boota pga. att kortet är överklockat.
Så det är bara att boota i felsäkert och ändra till något annat.
Nackdelar med driver level:
Installerar du om windows eller rensar bort allt som har med drivrutinerna att göra så försvinner ju inställningarna och du måste göra om allt (fasst så svårt är det ju inte att komma ihåg det kan man tycka, men efter ett par månader så är det kanske inte lika glasklart 😉 om man inte skriver upp det förstås).
Kör du flera olika system och vill att det ska vara klockat överallt så måste du ändra detta i varje OS för sig.
Byter du dator så måste du även göra om allt (detta kan ju ses som en fördel också om man ex. vill sälja kortet eller inte är säker på vad kortet klarar för överklockning i det nya chassit med annan kylning).
Fördelarna/nackdelarna med low level borde bara vara tvärtom mot driver level.
Kan ju kanske vara smidigt att kolla vad kortet pallar med driver level och sen när man hittat det man vill ha så kan man byta till low level, om det är det man vill ha. Jag personligen skulle nog föredra driver level om det i sig inte skapade några instabilitetsproblem. Vilket det inte borde.
En nackdel med low level kan vara att om du inte ändrar tillbaka innan du säljer eller lämnar det på garanti eller nåt direkt kan se att det är överklockat. Det är visserligen möjligt att kortet sparar sådan info. även vid driver level överklockning.
1 Guest(s)