October 12, 2002
December 19, 2002
Jag måste faktiskt hålla med lite. Det är knappt någon som tar sig tid att göra en ritkigt bra luftkylning längre. Luft är inte på något sätt dåligt, tvärtom. Det finns många fördelar med luft. Jag hjälpte brorsan dremla lite i hans chassi, och vi blev mycket nöjda med resultatet båda 2. 2st. 120mm in i fronten på chassit och 3st 80mm ut i baken + en 80mm på en alpha 8045 på prollen. Iofs har han inte överklockat någonting, men efter 12h cpu-burn ligger han på 40° eller strax över. Jag vet vad ni tänker... Den låter som ett viggen, men den är nästan helt tyst. Alla fläktar är tysta papstar. 😀
March 20, 2003
Kamelryttarn wrote: Jag måste faktiskt hålla med lite. Det är knappt någon som tar sig tid att göra en ritkigt bra luftkylning längre. Luft är inte på något sätt dåligt, tvärtom. Det finns många fördelar med luft. Jag hjälpte brorsan dremla lite i hans chassi, och vi blev mycket nöjda med resultatet båda 2. 2st. 120mm in i fronten på chassit och 3st 80mm ut i baken + en 80mm på en alpha 8045 på prollen. Iofs har han inte överklockat någonting, men efter 12h cpu-burn ligger han på 40° eller strax över. Jag vet vad ni tänker... Den låter som ett viggen, men den är nästan helt tyst. Alla fläktar är tysta papstar. 😀
Och vad i hela världen har han för fördel av detta????
May 27, 2002
Håller med!
Luftkylning det är grejer! 😛
Hade själv ett chassin innan som jag moddat...2 st 120 fläktar (1 in och 1 ut), 2st 80 fläktar (satt monterat i sidan, båda in) !
Roligaste var när man hade en temp i lådan på runt 18 grader och en CPU temp på runt 35 grader i överklockat läge... 😛
Hade lackat lådan själv förresten....eller ja...min farbror gjorde det...blev skithäftig!!!
Ja ja...nu har man sålt lådan och sitter på ett av Tt´s underverk...och här är det oxå väldigt svalt men inte lika svalt som i min egna lilla låda! Men den för mindre oväsen 😛
Men allså stör man sig på ljudet finns det typ massor man kan göra för att få ner ljudvolymen...ljudisolera lådan, väla tysta fläktar, köra på en fläktkontroller men mera...
Så varför inte använda luft mera som kylning?!? 🙄
June 28, 2001
jag tycker det är ett undre att min inte har läckt än, GPU blocket har 3/8 nipplar Utvändigt!!!! och där har jag dragit en massa varv med eltejp och sedan slängt på en 1/2 PVC slang med slangklämmor på.
hållt i nått åt utan probs. och prolleblocket har PLASTnipplar som jag har satt fast pvc slangen med riktiga mastedontklämmor. vågar knappt dra åt dom i rädsla för att den fjuttiga plasten ska krasha. inte undra på att folk är rädda för vatten i systemet med sådana fjolliga plastprylar på marknaden.
nej tacka jag mitt hemmagjorda kopparblock med Riktiga kopparrör som är fastsvetsade.
den jäveln kunde jag lita på.
December 19, 2002
Coore wrote: [quote=Kamelryttarn][quote=Coore][quote=Johanbozzboy]känna lyckan när man får tempen 5 grader.
Du vet att det absolut lägsta man kan komma ner till är rumstemperaturen ifall man kör luftkylt va?
Det finns ju peltier...
Jag vet. Men då är det peltierkylt, inte luftkylt
semantik...
October 12, 2002
Så länge man inte har rumtemp. så kan man alltid få ner temp.
Kan ni fatta att jag blev glad när jag vände på CPU-fläkten så
att den sög istället för att blåsa (blåsa var orginal) och den gick ner 10 grader... nu e den på 50-60.
ska köpa en 60->80 adapter och se om jag får ner den till 40 😀
June 30, 2003
Johanbozzboy.
Hade bestämt för mig att det var tvärt om, dvs om fläkten blåser mot flänser blir det lite kallare men väsanas mer å vänder man den så den blåser bort från flänsen blir det lite tystare men lite varmare...
har ngn annan fått det kallare genom att ha fläkten riktad bort från flänsen?
October 22, 2001
Jag sänkte min temp 7-8 grader när jag satte min 80 fläkt med tratt att suga luft från flänsen istället för att blåsa på flänsen. Min blåste orginal på flänsen så visst kan de vara bättre ibland att testa själv. Fast jag har ett rör till ett fläkt hål från flänsens fläkt så all min varma luft sticker ur chassiet direkt, gjorde 10 grader på min sys.temp.
October 12, 2002
Stal wrote: Jag sänkte min temp 7-8 grader när jag satte min 80 fläkt med tratt att suga luft från flänsen istället för att blåsa på flänsen. Min blåste orginal på flänsen så visst kan de vara bättre ibland att testa själv. Fast jag har ett rör till ett fläkt hål från flänsens fläkt så all min varma luft sticker ur chassiet direkt, gjorde 10 grader på min sys.temp.
Grattis, jag tänke sätta ett rör men det blev så lite jobbit när jag skulle bora i mitt stål chassi .
Jag har 1 fläkt i dörren som duger bort alla luft från både graffet och cpun. plus 2 bak som suger bort från cpun och så. det ända som är ett litet problem är att få frisk luft till cpun. jag har ett in blås backom två hårddiskar..
Fungera det bra med en 80 adapter?, skulle köpt en såndan igår men den var slut (IGEN, efter 2 dagar...)
Pim_ wrote: och när man kommit ner till rumstemp???
Då är man nöjd... om man får ner CPUn i 25 grader vid full load, MED LUFT, så är
man nöjd, då är det bara att clocka den lite och sen kan man forsätta o kämpa 😀 ,
eller så gör man som jag, köper en 2100+ pal. så att, den blirså varm så man inte kan clocka den :arg:
Hur Kall blir egentligen datorn med vatten?
March 20, 2003
Johanbozzboy wrote:
[quote=Pim_]och när man kommit ner till rumstemp???
Då är man nöjd... om man får ner CPUn i 25 grader vid full load, MED LUFT, så är
man nöjd, då är det bara att clocka den lite och sen kan man forsätta o kämpa 😀 ,
eller så gör man som jag, köper en 2100+ pal. så att, den blirså varm så man inte kan clocka den :arg:
Hur Kall blir egentligen datorn med vatten?
Rumstemp....om man är duktig....visste du inte det??? 😉 Men till en bättre ljudnivå.
3 Guest(s)