luft!|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
luft!
Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
sp_UserOfflineSmall Offline
367088
July 9, 2003 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tratt gör inte så mycket i temp men du har samma temp eller lite bättre till en mycket lägre ljudnivå. Bäst är att skaffa en fläns för 80 fläkt direkt 🙂 Ska beställa snart någon ny och rolig fläns.

Johanbozzboy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
367342
July 10, 2003 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

Stal wrote: Tratt gör inte så mycket i temp men du har samma temp eller lite bättre till en mycket lägre ljudnivå. Bäst är att skaffa en fläns för 80 fläkt direkt 🙂 Ska beställa snart någon ny och rolig fläns.

inte om man har en fläns som är helt av koppar, typ en av de bästa just nu,
Spire copper king --> storebror till en av deras värsingar, fast helt i koppar.
http://www.spirecooler.com/asp.....?ProdID=68
(en sådan fast helt i koppar)

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
367741
July 10, 2003 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en helt i koppar som är plätterad med silver så att den inte angrips av luft. Har en Akasa Silvermountain+80Enermax. Man får mycket bättre temp med en fläns gjord för en 80 fläkt än en 60 fläns och tratt till 80 fläkt. Mera yta som kan kyla 🙂

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
367772
July 10, 2003 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Stal wrote: Fast jag har ett rör till ett fläkt hål från flänsens fläkt så all min varma luft sticker ur chassiet direkt, gjorde 10 grader på min sys.temp.

Jag tänkte på nått liknande fast med ett rör från prollefläkten ut genom sidan o sen ett rör från min 120*120 fläkt(Blås) på åvan sidan(fräch luft) ner till ena sidan av kyl-flänsen.

fast ja vet inte hur jag ska fästa röret i kyl-flänsen......

då har jag ny luft(utifrån) till prollen o sen sugs den ut igen genom sidan!...

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
367925
July 11, 2003 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

Johanbozzboy wrote: Hur Kall blir egentligen datorn med vatten?

Beror ju helt på vilken vattenkylning du har, Min ligger på runt 45 grader, men å andra sidan inte supergräjer häller.

tycker inte vatten är så riksfyllt häller, efter man satt ihop systemet testar man självklart vattenkylningen först innan man slår på datorn och läcker det inte då är risken lika liten att det börja läcka sen som att kylflensen skulle trilla av CPUn i en luftkylning. Självklart har man ju även ställt in Shutdown temp i bios så iaf man någon gång skulle glöma slå på pumpen eller om den skulle paja.

Johanbozzboy
Medlem
Forum Posts: 245
367977
July 11, 2003 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

men om flänsen ramlar av så, stänger datorn av sig när den blir varm, men om det börja läcka så är det stor risk att det blir kortsluting och nått går sönder. Om man har luft så går inget sönder... Normalt sett..... :eye:

Sleman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
368024
July 11, 2003 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Hum hum, om min zalman 7000cu ramlar av så kommer det bli ett mindre armagedon inne i min dator en fläns på 750gramm som rammlar ner på graffekortet för att sens studsa vidare neråt....

Inte för kul om det händer heller 😛

SÅ luft kylning är inte heller helt säkert =)

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
368138
July 11, 2003 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

YemanCool wrote: [quote=Johanbozzboy]Hur Kall blir egentligen datorn med vatten?

Beror ju helt på vilken vattenkylning du har, Min ligger på runt 45 grader, men å andra sidan inte supergräjer häller.

tycker inte vatten är så riksfyllt häller, efter man satt ihop systemet testar man självklart vattenkylningen först innan man slår på datorn och läcker det inte då är risken lika liten att det börja läcka sen som att kylflensen skulle trilla av CPUn i en luftkylning. Självklart har man ju även ställt in Shutdown temp i bios så iaf man någon gång skulle glöma slå på pumpen eller om den skulle paja.

Jag ligger också på 45 grader i maxload, detta med rumstemp på 27 grader ungefär samt att jag kyler cpu+nordbrygga, och har en sunkig radiator från en opel som jag för det första bara rymmer en 120mm på och för det andra så är den för tät. Får typ inte igenom någon luft alls genom den, så jag ska nog byta upp mig till en blackice 2 lr liknande & köra 4st FEETA 120mmfläktar. Sen när man får råd med prometian så flyttar man över vattnet på sitt sprillans nya 9800pro. 😉

Vill bara tillägga att jag mäter mina temps med extern tempsensor eftersom jag verkligen inte litar på moderkortets sensorer det minsta. Nästan inga temps som nån anger stämmer om dom är mätta med moderkortets egna sensorer.

Andy Guts
Medlem
Forum Posts: 198
368438
July 11, 2003 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

detta med rumstemp på 27 grader ungefär

😮 Har du din dator i en bastu eller??

eller så menar du kanske tempen inne i burken.. 🙂

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
368469
July 12, 2003 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Kamelryttarn][quote=Coore][quote=Johanbozzboy]känna lyckan när man får tempen 5 grader.

Du vet att det absolut lägsta man kan komma ner till är rumstemperaturen ifall man kör luftkylt va?

Det finns ju peltier...

Jag vet. Men då är det peltierkylt, inte luftkylt

och hur hade du tänkt komma ner under rumstemp med vatten då? vattnet är ju också luftkylt laugh

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
368470
July 12, 2003 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Sleman wrote: Hum hum, om min zalman 7000cu ramlar av så kommer det bli ett mindre armagedon inne i min dator en fläns på 750gramm som rammlar ner på graffekortet för att sens studsa vidare neråt....

Inte för kul om det händer heller 😛

SÅ luft kylning är inte heller helt säkert =)

min polares tjejs sockel ramlade av från moderkortet för att hon hade för tung kylfläns...

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
368850
July 12, 2003 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Andy Guts wrote:

detta med rumstemp på 27 grader ungefär

😮 Har du din dator i en bastu eller??

eller så menar du kanske tempen inne i burken.. 🙂

Nej i mitt rum... 😉 Du vet mitt rum har sol under större delen av dagen, så det blir VAAARMT! Sen har jag ett antal datorer som är igång på samma våning, så det tenderar till att höja temperaturen ändå mer. =(

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
369161
July 13, 2003 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Coore][quote=Kamelryttarn][quote=Coore][quote=Johanbozzboy]känna lyckan när man får tempen 5 grader.

Du vet att det absolut lägsta man kan komma ner till är rumstemperaturen ifall man kör luftkylt va?

Det finns ju peltier...

Jag vet. Men då är det peltierkylt, inte luftkylt

och hur hade du tänkt komma ner under rumstemp med vatten då? vattnet är ju också luftkylt laugh

Det vet jag väl...

Vart i mitt inlägg står det att du kommer ner under rumstemp. ifall du använder vattenkylning?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 416
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL