August 7, 2001
On 2002-01-21 15:15, mrmazter wrote:
Någon som har bra tips för bra luftflöde i den har 3 st 80mm fläktar att trycka in, ska jag kör 2 fläcktar in & en ut eller tvärtom ?Tacksam gör alla förslag
mer ut än in... gör man så så får man ett lägre tryck i lådan. och när lufttrycket sänks så sänks även temperaturen på luften.
January 4, 2001
lite svårt det dära.. efter som du har en 80mm i nätagget som suger ut så blir det dumt om du har två stycken 80mm över där som suger in... det blir ju inte så bra för då åker ju den varma luften som kommer ut från nätagget in igen... så där måste du ha utbläs... men samtidigt skall du ha mera insåg än utblås men du har inte så mycket val.. men gör som jag har gjort med min HQ08 och sätt en 120mm i frånten.. det funkar bra... jag har som sagt en 120mm ifrånten en 80mm precis ovanför en92mm i taket, 2st80mm ovanför nätagget... sedan en hdd kylare som det sitter 3*40mm i... det blir väldigt fint luftflöde...
May 8, 2001
Jag har gjort på ett lite annorlunda sätt med min låda (Aopen HX08). Jag har satt 2st 120mm fläktar i botten på lådan och 1st i fronten längst ner, alla 3 blåser ut ! Vidare så har jag hängt ut nätagget utanför lådan på baksidan, endast ett litet hål behöver borras..(lätt att återställa) sedan har jag kapat ut ett stort rektangulärt hål längst upp baktill där 2 x 80mm fläktar normalt skall kunna monteras. jag kan ju säga att det blir ett ordentligt sug genom lådan ! jag har samma temp nu som med sidoplåten avmonterad ! Dessutom så slipper man en massa damm på detta sätt...
Mvh..
December 27, 2000
On 2002-01-21 20:45, HipHoper_Sthlm wrote:
Du ska självklart ha 2 st utsug långt upp i bak och en insug långt ner i fram med ett dammfilter. Varm luft stiger, kall luft sjunker, enkelt och sen är det alltid bra med med utblås än inblås!
helt rätt, men! :> (alltid ett men?)
man kan tvinga luften eller hur? om killen som i ovanstående inlägg sa att ha 2 120mm:are i botten som blåster UT, är en mycket bra ide då man slipper all skit i lådan, har man tex 2st 120 i toppen oxå så är saken biff eller hur?
sen att nät agget kommer in och stör det är en annan sak, men det kan man ju lösa på lämpligast möjliga sätt
November 29, 2001
Kom ihåg att man skall ha mer ut än in! Lågt tryck är bra. Det verkar inte som om alla är av samma uppfattning här. Inte för att jag är någon fläktidiot som strävar efter låg temp. Jag vill mest ha en kool låda (tyst) med mycket koola grejer i . Men fysik kan jag. Damm kan vara ett problem, men om det är temp man vill ha så skall man ha insug i botten av lådan och utblås i toppen. Så är det bara.
May 8, 2001
Jag har faktiskt provat med olika riktningar på luftflödet flera gånger i olika lådor och jag har kommit fram till att har man bara någorlunda fläktkapacitet så spelar det ingen som helst roll åt vilket håll luften far fram genom lådan.. Däremot så kan jag hålla med vissa om att skall man bara en enstaka ganska svag fläkt så är det nog bäst att sätta den som utsug upptill och även ta bort täckblecket under graffekortet !
Mvh..
October 25, 2001
May 28, 2001
Jag har beställt 2st Zalman 80mm till min HX08, de ska jag ha ovanför nätagget.
Sedan blir det väl en 60mm mellan Grafikkort och ljudkort vid portanrna på lådan och en 120 i botten lr fronten.
Men fasen va sjuk man blir på syster som köpte HX45 lr vad den nu heter, den hade fläktfäste precis bredvid cpu:n, och efter som hon kör med Alpha så blir en 80mm i sidan på den ganska effektiv!
Är det nån som har nå gött tips om hur man ska få lite flöde genom plastfronten utan att såga ett stort j**la hål?
Funderar på att borra massor med små, men tvivlar på att det blir snyggt...
1 Guest(s)