November 13, 2003
Hej!
Nu när jag ska börja klocka min P4:a 3,0GHz Prescott (phillipines stepping) så undrar jag hur många volt jag kan dra upp den i utan att den tar skada? Och hur många grader den får bli? Jag kommer köra med aktiv luftkylning...dock en bra sådan (CoolerMaster Hyper 6 KHC-V81). Skulle jag kunna dra upp den i 3,4 GHz utan att den dör av överhettning? Minnet är ett Kingston HyperX 512Mb PC3200... Och Moderkortet är ett Abit IC7-G Med Softmenu... (om det har nån betydelse...)
Tack i förhand.
January 15, 2004
March 14, 2004
LorD_Kvadd wrote: [quote=ocz]Maxvolt är runt 1.6v för Prescott.
Polaren kör 1,8 med luft tror jag det var 😛 2,4 prescott @ 3,5ghz 😛 heatpipekylare och ca 50grader 😛 VARNING DET REKOMMENDERAS NOG INTE MED 1,8V på cpu så ingen försöker något och jag får skiten för det 😉
Jo men maxvolt för Northwood är 1.7... Och Prescott har 0.09 tillverkning. Akta er säger jag bara! 🙄
July 3, 2003
jag sa bara för att AMD ju klarar ända upp till 2 volt och en bit över till och med... dock är jag inte insatt i intel än, men de blir skillnad på de snart då jag har ett sånt system också snarast 😉 hm, 1.7 max för northwood.... bra, då vet jag de då 😛 har en 2.6C som är northwood av en mycket bra stepping 😉 😀
Ligger på 1,5 volt på min..
Får enligt asusprob runt 60 grader när jag typ spelar eller kör SETI..
Vill nog inte köra i mer volt med orginalkylningen iaf..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
stonelake wrote: jaha... så jag kan bara dra upp den i 1,5v nu??? Men hur fan kom du upp i den fekvensen med original kylning???
Frågar du mej??
Nja, jag lekte och testade lite olika inställningar..
Kör iofs bara 3750MHz just nu, men det är p.g.a värmen..
HT och performance mode är avstängda..
Håll koll på tempen bara, men allt är ju som vanligt på egen risk..Bara för att min inte pajjat, garanterar det inte att din funkar så..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Lycka till med din..
September 28, 2004
jag har en P4 Prescott 3.0 med P4P800-E DELUXE , Hyper 6 med dubbla fläktar .... jag kör 3700 mhz utan problem, jag har 42 grader på fulload och ca 35 grader idle ... jag har den på 1,4 nästan 1.5 volt ,,,, men en sak jag undrar är... så fort jag clockar datorn mer, typ upp till 3.8ghz så börjar mitt virusprogram hitta en JÄVLA massa virus så fort jag kommer in i windows, men tempen på prollen e lugn... och den vill inte starta alla program som ska vara i taskbaren, VARFÖR E DE SÅHÄR ???? jag e inte här så ofta men om du vet vad de e för problem så skulle jag vara MER än tacksam om du skrev till mig på [email]xeno_85@hotmail.com[/email]
November 13, 2003
Fattar inte hur stor skillnad en Hyper 6 kan göra egentligen... plus lite kylpasta... För när jag först testade med original kylning plus den konstigt gråa pastan som sitter på så låg min p4:a 3,0GHz prescott på runt 50 grader IDLE!!!! men sen efter att ha bytt till Hyper 6 med en bättre pasta så var den nere i kanske 30 grader IDLE... oklockad.. fatta vad det är för skillnad mellan kylningar.
March 17, 2004
Maxvolt på en prescott beror la på kylningen, finns ju grabbar som kör med 1.8v när de benchar, men det är ju med fet kylning på typ -60c etc.
Men det är väldigt svårt att döda en processor med volt faktiskt.
Men, stonelake, att din processor temp sänks med 20c med bättre kylpasta och kylfläns är väl inte så konstigt?
Pastan gör ju att den överför värmen bättre och snabbare, alltså blir kallare.
Och en större fläns som kan sprida värmen över hela flänsen istället för på CPUn och med en större fläkt som tar bort värmen är väl inte det heller så konstigt.
2 Guest(s)