January 7, 2003
Skall skaffa MCW5000-PT (ifall den kommer till sverige nån gång).
http://www.swiftnets.com/produ.....000-PT.asp
Räcker det med en vanlig Black Ice radiator för att kyla ner vattnet tillräckligt? (den har ju inbyggd 226 w peltier)
Eller måste man göra nån variant med Kylblock-Peltier-Fläns-Fläkt?
För en peltier kan väl inte kyla mer än Vattenblock.temp-PeltierDelta?
December 30, 2001
Black Ice är specificerad för 440W med ett luftflöde på 100 CFM (2.8 m^3/minut) vid ett tryck 0.28 H2O (trycket som fläktarna åstadkommer, ca 70 Pa) och med ett vattenflöde på 6 l/min.
För att komma upp i det trycket så krävs nog två fläktar i serie, dvs en på vardera sida om radiatorn. Luftflödet dubbleras INTE av att man sätter två fläktar i serie, det gör däremot (nästan) trycket. Dock, en radiator har ganska stort luftmotstånd, så det ska till ganska rejäla fläktar.
En Eheim 1048 klarar 6 liter per minut om det totala trycket inte överstiger ca 1 meter H2O (0,95m enligt en P-Q-kurva (tryck-flöde) jag har). Det är inte bara höjden som orsakar tryck, utan även skarpa svängar (t.ex. L-kopplingar), trånga passager osv kommer att få pumpen att svettas mer. Man ska alltid sträva efter att minimera flödesmotståndet, för mer flöde leder alltid till bättre kylning.
Jag ska hämta ut mina vattenkylningsleksaker på "Posten" (ICA Buhuhu) imorgon, bl.a. en Black Ice Pro vilken är en vidareutvecklingen av Black Ice och har lägre tryckförluster (=mer flöde). Tyvärr kan jag inte belasta den med 300W om jag inte hittar några lämpliga vattenkokare :/. Min 64W cpu lär inte stressa den nämnvärt 🙂 Trots detta så har jag två maffiga 120x120x38 mm-fläktar som varvtalsregleras med pulsvågsmodulering. Jag kanske kan återkomma med ett intryck av hur den kan tänkas prestera vid större värmemängder i alla fall.
Värt att tänka på är att radiatorn kommer att leda mer värme desto varmare vattnet är. Om jag häller i en viss mängd 50 gradigt vatten i systemet så kan jag mäta hur snabbt det kyls, och därmed avgöra hur pass mycket energi som försvinner från vattnet vid en viss temperaturdifferens (vatten-luft). Nåja, nu tänkte jag bara högt 🙂
(100 timmar vattenkylningsprojekt i skolan (3an) 😉
Efter att ha plöjt en del teknisk värmelära och energiteknik så höjs förståelsen ett par snäpp, trust me 😉
December 30, 2001
Waco wrote: Om du är ute efter minusgrader så kommer du att behöva minst två eller tre black ice extreme radiatorer. En klarar inte av att kyla vattnet när man använder en 226watts pelt.
En Black Ice Extreme är specad för +900W om man ger den rätt luft- och vattenflöde. Det skulle vara otroligt korkat att slänga ut 1-2000 kr extra på onödiga radiatorer, som dessutom kommer att orsaka en massa tryckförluster och därmed sämre flöde (vilket leder till större temperaturskillnad).
Med ett flöde på 5l/min, borde vattnet (enligt mina beräkningar) vara 0,8°C varmare efter att ha passerat en värmekälla på 300W (förutsatt att vattenblocket är så pass effektivt att det klarar av att föra över den värmemängden till vattnet!). Det som _förmodligen_ krävs är en rejäl pump och lågt flödesmotstånd. Värmeöverföringen i vattenblocket och radiatorn blir effektivare med högre flöde. Man brukar tala om ett värmeövergånstal (W/m^2*C), watt per ytenhet och grad. Ju högre, desto bättre. Värden är en funktion av bl.a. det strömmande mediet, dess hastighet och värmeytans egenskaper, och kan i princip bara plockas fram experimentellt.
Det är onödigt och kostsamt att överdimensionera sitt system på vissa ställen för att motverka en underdimensionering någon annanstans.
January 7, 2003
ironbyte wrote: ...dubbleras INTE av att man sätter två fläktar i serie, det gör däremot (nästan) trycket...
Hmm du menar altså det faktiska lufttrycket på fläktarna?
Men borde inte det bli samma sak som luftflödet?
ironbyte wrote:
Värden är en funktion av bl.a. det strömmande mediet, dess hastighet och värmeytans egenskaper ch kan i princip bara plockas fram experimentellt.
Exprerimentellt (variablerna antar jag). men hur ser funktionen för värmeövergånstal ut?
ironbyte wrote:
100 timmar vattenkylningsprojekt i skolan (3an)
PUBLICERA! eller skrev du på skrivmaskin (alternativt gås penna) 🙂
Vad är det för saker du har beställt?
Vad är syftet med pulsmodulering på fläktarna? räcker det inte att ändra spänningen?
December 30, 2001
Om du placerar två fläktar i serie så blir luftflödet detsamma, men trycket som fläktarna skapar blir större. Hänvisar till http://www.comairrotron.com/En.....irflow.htm då jag måste rusa ner på stan nu och hämta ut mitt paket från overclockers.se 😀
Funktionen ser olika ut för varje tillämpning! Det finns vissa generaliserade modeller (vid t.ex. flöde runt ett rör), men det räcker inte så långt.
Jag håller på att sammanställa rapporten för mulla muggar, men jag måste ha tag i en digitalkamera bara. Annars blir ju inte själva byggandet speciellt intresssant 🙁 Teoridelen är dock klar, fast i dagsläget skulle den ha blivit bättre då den är ca 2 månader gammal, och på dessa 2 månader har jag fått bättre förståelse. Jag räknar med att allt slutar på cirka 30-40 A4.
Vet du vad effektvridpotar kostar? De är inte billiga iaf. Delarna till PWM är billigare än att köpa effektmotstånd, och dessutom är det betydligt mer elajt 😉 Dessutom utvecklar detta knappt någon värme alls!
December 30, 2001
En Eheim 1048, en DD Maze3, en Black Ice Pro + lite annat smått och gott
För att höra pumpen så måste jag lägga örat intill den. Nu börjar vi snacka godkänd ljudnivå!
Har en liten utsågning kvar att göra i botten på chassit, och sedan är allt klart för monteras ihop med datorn 8)
Kärlek vid första vattenplasket
August 16, 2002
AakeTraak wrote: [quote=arte]Skall skaffa MCW5000-PT (ifall den kommer till sverige nån gång).
SwiftTech hemsida wrote: We recommend the "Meanwell S320-12" power supply, rated for 25A at 12 Volts
25A!!! 😮
äh.... jag har den "äldre" varianten av vattenblocket o den drar också 25A i 12V... köpte ett enermax agg som ger 33A i 12V för typ 1100...
March 20, 2001
ironbyte wrote: [quote=Waco]Om du är ute efter minusgrader så kommer du att behöva minst två eller tre black ice extreme radiatorer. En klarar inte av att kyla vattnet när man använder en 226watts pelt.
En Black Ice Extreme är specad för +900W om man ger den rätt luft- och vattenflöde. Det skulle vara otroligt korkat att slänga ut 1-2000 kr extra på onödiga radiatorer, som dessutom kommer att orsaka en massa tryckförluster och därmed sämre flöde (vilket leder till större temperaturskillnad).
Med ett flöde på 5l/min, borde vattnet (enligt mina beräkningar) vara 0,8°C varmare efter att ha passerat en värmekälla på 300W (förutsatt att vattenblocket är så pass effektivt att det klarar av att föra över den värmemängden till vattnet!). Det som _förmodligen_ krävs är en rejäl pump och lågt flödesmotstånd. Värmeöverföringen i vattenblocket och radiatorn blir effektivare med högre flöde. Man brukar tala om ett värmeövergånstal (W/m^2*C), watt per ytenhet och grad. Ju högre, desto bättre. Värden är en funktion av bl.a. det strömmande mediet, dess hastighet och värmeytans egenskaper, och kan i princip bara plockas fram experimentellt.
Det är onödigt och kostsamt att överdimensionera sitt system på vissa ställen för att motverka en underdimensionering någon annanstans.
spelar ingen roll hur mycket du har räknat på det. jag har en kompis som inte kommer ner i minusgrader med en bix, en bi och en 226watts pelt.
1 Guest(s)