December 3, 2005
Tja.
Sitter och småklockar mitt radeon 9600xt 128mb men märker att jag inte kommer speciellt långt.
Kollade lite andra trådar med folk som har samma, och ser att de klockar sina rätt skapligt. Och det är många många mhz över vad jag klarar förren säkerligen skulle brännas ut. Ligger redan på gränsen till artifacs( hur stavningen nu är)
Så är lite förvirrad.
Orginalklocken på det kortet som jag har i alla fall ligger på
Core 500mhz Memory 325mhz.
Men när jag googlar och kollar orginalklocken på samma kortet står det
ungefär:
The Radeon 9600 XT is clocked at 500 MHz core and 600 MHz DDR memory speeds.
500 MHz har även jag som standard på Core, men 325 på minnent medans det är 600 enl den informationen?
Sen när blev minnet orginalklockat till 600mhz?
Eller har jag bara Totalt missuppfattat det hela, eller är jag bara extra snurring idag? Är orginalhastigheten på minnet 325 mhz eller 600 mhz? och har jag isåfall ett måndagx ex?? 😕
Längre än såhär kan inte jag i alla fall komma fören prickar och annat dyker upp på skärmen (artifacs..stavning?)
Tacksam om nån vill ta sig an detta och förklara vad som gäller och hur andra kan klocka så inni baljan.. :blink:
[Image Can Not Be Found]
Edit:
Hittade även länk till det jag har:
http://www.inet.se/produkter_i.....?p=5408195
Så jag har alltså ett måndagsex av mitt kort?
February 3, 2003
Tjena T5 och välkommen hit 🙂
Hrm du verkar ha ett lite snabbare kort snarare.
När du säger att du kör dina minnen i 325MHz orginal så är det egentligen 650MHz då DDR fungerar som så att det skickar och tar information dubbelt så fort som SDRAM minne.
Så 325MHz är 650MHz effektivt 🙂 Så när du kör överklockat kör du eg 700MHz. Förstår du? Vet inte om det är en superbra överklockning men det får du kolla upp själv 🙂
December 3, 2005
Tackar tackar.
ahh hmm så allt verkar till synes stämma då alltså.
Blev schokkerad när jag såg mhz sifforna. Begriper inte varför inte den äkta och truelove hastigheten inte skrivs ut istället.
Finns det ingen bra länk man kan läsa om det, för får inte riktigt ihop det i skallen hur 325mhz blir 650 :), uppskattar förklaringen, men skulle vilja lära mig lite mer om det så man kan om sina grejjer
Syftade på denna tråd ->
https://www.nordichardware.se/.....38;forum=1
Är det bara rappakalja dom snckar alltså? dom borde ändra om sina mhz siffror för att det ska stämma lite bättre eller?
Som en person skriver:
Oginal: Core 500Mhz
Minne 650
Överklockat: Core 545Mhz <- Det förstår jag.
Minne 690Mhz <- förstår ikke.
Vad blir det (690mhz)i "riktig" hastighet i så fall?
February 3, 2003
Det är ett jävla hitte på egentligen när folk skriver ut minneshastigheten.
Kan säga att det är lättare om du skriver ut den i DDR (alltså dubbelt upp) för det gör alla andra.
Även vanliga DDR minnen, som man har i datorn, körs eg bara i halva hastigheten 😛 (PC3200 = 400MHz = egentligen 200MHz)
Det är så DDR fungerar 🙂
1 Guest(s)