Metod för att applicera kylpasta...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Metod för att applicera kylpasta...
martini
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 23, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte köpa Zalman 7700 Cu (bra köp?) för att tysta min processorfläkt som låter som ett jetplan. Processorn är en 3,2 p4, zalmans hemsida säger att man ska styka ett tunt lager kylpasta över hela, medan artic silver säger att man bara ska lägga en lite droppe och sedan trycka ditt kylflänsen - vilket ska man göra?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
848153
February 23, 2005 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ultimat:

Applicera kylpasta på flänsen och torka in/av... så att säga.
Detta för att få in pastan i små hål osv...

Sedan applicerar du pasta på cpun och drar på en latex/"kirurghandske" alt en bit av en plastpåse kring fingret (tajt altså, så det inte är några veck på fingertoppen)... Kondom går lika bra men du får tvätta bort glidmedlet först.

Sedan trycker du ut pastan fint med fingret över kärnan.

Avsluta med en PYTTELITEN klick pasta i mitten, räcker med den lilla tråden som brukar bli mellan cpun och sprutan när man tyrycker ut en klick.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
848155
February 23, 2005 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar använda hockeykort eller keditkort och lägga en/ett par droppar på ena sidan och sedan kleta ut ett jämnt lager sedan sätta på kylflänsen och sedan lyfta upp den igen.. om det då finns delar av kylflänsen som inte fick kontakt med CPUn så ser du det i mönstret som kylpastan lämnat efter sig... om det fattas så dra bara ut det igen eller fyll på med lite extra pasta... sen om du ska göra rent/ta bort gammal pasta så använd aceton/isopropanol/tröd och liknande funkar med eller vanlig sprit och ett par bommul-topps....

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
848157
February 23, 2005 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Till exempelvis nb, sb och gpu brukar jag applicera tillräckligt på coren och sedan sprida ut det jämt, sen värmer jag tex blocket jag ska montera och sätter sen dit det och vrider lite så all pasta åker ut jämt över coren och blocket får bra kontakt.. värmen gör att pastan blir mycket mer lös så då går det lättare att få det jämt..

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
848184
February 24, 2005 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag har förstått från Arctic silvers guider så ska man smeta ut den i roterande rörelser och byta håll lite då och då för att silvret ska hitta sin plats eller nåt, har dock inte märkt nån skillnad så.
Men ett tunt lager bara, det ska räcka blir nog inga större skillnader.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
848414
February 24, 2005 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar använda mig av visa-kortet... byts ändå ut varannat/var tredje år... tar på ett tunnt lager, brukar funka bra...
Supernovas förslag med latexhandske tror jag inte på, då dessa troligtvis är feta (gummi brukar vara det) skulle måla en datorlåda en gång, för att undvika fett använde jag mig av trädgårdshandskar, dessa var dock feta, rann av där jag tagit med handskarna, var bara slipa ner allt som börja om, så gummiprodukter bör du inte vidröra pasta kärna eller flänns med, plastpåse borde dock funka.

martini
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
848524
February 24, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen, nu blir det nog inga problem att få dit den riktigt 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL