Min E6400 vägrar att gå över 400 fsb|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min E6400 vägrar att gå över 400 fsb
Pizza
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 22, 2006 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena :), jag har suttit här i snart en timme och försökt få min core duo över 400 fsb, men, utan framgång, någon som har några tips på hur jag ska göra för att ta mej över 400?, jag har två stickor Corsair xms2 pc6400, som går i 1:1 med cpu'n, och jag kör 5-5-5-15-5 i timings, v-coren är uppad en smula, men minnena och chipset ligger i originalvolt, då jag inte vet hur mycket jag kan höja dom, eller vad dom ligger på i standardvolt

Tack på förhand

yamata
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1103679
December 22, 2006 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ditt moderkortet kanske inte vill gå över 400fsb? vad är det för typ av modekort?

Pizza
Medlem
1103680
December 22, 2006 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

yamata wrote: ditt moderkortet kanske inte vill gå över 400fsb? vad är det för typ av modekort?

Det är ett Asus P5W DH Deluxe :), hoppas inte att moderkortet stoppar, då blir jag en lessen panda.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1103756
December 22, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vara moderkortet, eftersom 975X-chipsetet inte är så fruktansvärt piggt på hög FSB. Däremot borde det inte stoppa redan vid 400FSB, men kräma på lite högre spänningar till chipset och FSB så går det nog som smort. De brukar inte börja stoppa innan tidigast 430-440FSB nånting...

Highspeedfreak
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
1103852
December 23, 2006 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett likadant moderkort. Tyvärr måste jag säga att Asus P5W DH deluxe är känt för sina problem. Aldrig mer Asus för mig.
För många ligger det en "vägg" vid ca 370MHz och då kan man enable'la SDP timings så brukar det lösa sig. Tyvärr får man "kassa" timings på RAM minnena.

Här är en bra länk där lösningar på många problem finns:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=110193

EDIT:Tryckfelsnisse...

Pizza
Medlem
1103884
December 23, 2006 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar 🙂 ska höja volten lite på chipset och se om det löser sej, annars får jag nöja mej och skaffa ett vassare gfx i framtiden, eftersom jag bara får 9260 i 3dmark 05 just nu med mitt 7800gt 🙁

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1104223
December 24, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

du vet att överklockning förbrukar garantin så din garanti gäller inte längre om moderkortet går sönder. tillverkare kan ta reda på om kortet har överklockats och då ligger du i klistret...

Jonas Klar
Member
Medlem
1104231
December 24, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ticker wrote: tillverkare kan ta reda på om kortet har överklockats och då ligger du i klistret...

Det var nog den meningen med mest skit jag läst på länge... Har du någonsin hört talats om någon som inte fått en RMA igenom för att han/hon överklockat? Menar, folk har tillochmed skickat cpus till AMD med IMC's utsmetade över hela coren (och sedan satt tillbaka IHS) och ändå fått nya...

En tillverkare kollar garanterat inte vad problemet är, det kostar mer pengar för dem att undersöka vad felet är än att helt enkelt skicka ett nytt paket tillbaka.

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1104238
December 24, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Ticker]tillverkare kan ta reda på om kortet har överklockats och då ligger du i klistret...

Det var nog den meningen med mest skit jag läst på länge... Har du någonsin hört talats om någon som inte fått en RMA igenom för att han/hon överklockat? Menar, folk har tillochmed skickat cpus till AMD med IMC's utsmetade över hela coren (och sedan satt tillbaka IHS) och ändå fått nya...

En tillverkare kollar garanterat inte vad problemet är, det kostar mer pengar för dem att undersöka vad felet är än att helt enkelt skicka ett nytt paket tillbaka.

japp en polare till mig fick inte igenom sitt RMA, Komplett skickade kortet till MSI och komplett skciakde ett nytt moderkort, efter 2 veckor kontaktade MSI Komplett om kortet dog "PGA" ÖK. Komplett skciakde räknngen till han och han fick betala för nytt kort, det händer inte ofta men om de misstänker kortet är Ök så undersöker de. aldrig hänt mig dock, fattar inte så mycket av överklockning dock hur ja än försöker begripa mig på det.

Pizza
Medlem
1104250
December 24, 2006 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ticker wrote: du vet att överklockning förbrukar garantin så din garanti gäller inte längre om moderkortet går sönder. tillverkare kan ta reda på om kortet har överklockats och då ligger du i klistret...

No shit sherlock 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
1104263
December 25, 2006 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ser fortfarande inte hur de ska kunna ta reda på att man haft sönder ett moderkort genom överklockning. Främst för att det egentligen inte ska gå, men även för att moderkortet ändå borde stödja allting man kan ställa in (klockfrekvenser ovan standard inte inräknat) utan att packa ihop.

Jag ser verkligen inte hur de kan ta reda på att ett kort varit klockat, eller rättare sagt hur de tar sig tiden och därmed pengarna... Säger nog mer om MSI som företag än något annat.

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1104299
December 25, 2006 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag satt å snackde med komplett när jag hade problem med mitt grafikkort förut , då frågade dom om jag hade överklockat och jag sa som det va. Så jag sa ja . Dom bara sa okej , sen så skulle jag få skicka in det så dom skulle kolla på det 😛 Dom hittade tydligen felet och skickade ett nytt grafikkort .

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 304
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL