June 6, 2002
Tjena,
Har en P4 2.6 ghz med moderkort Asus P4P800 Deluxe samt 1024 ddr 400 ram.
Nu är det så att det finns överklocknings funktion i BIOS där man kan överklocka 5,10,20,30%. Den ställer spänningar automatiskt...ska den göra iaf. Nätdel är 420w och det är inte mycket som är inne i burken så power ska det finnas.
Jag har lyckats som max köra 10% ökning dvs till 2.85 ghz. Fungerar hur bra/stabilt som helst. Kör prime95 mm mm och det funger bra. Försöker jag däremot 20% lr högre så bootar inte datorn upp. Alltså så fort jag ändrar till 20% och bootar om burken så bootar den inte upp.
Jag såg att man kan ställa in manuellt bland annat vcore men det har jag inte vågat göra (kan för lite om detta).
några tips ?
mvh
zsh
June 6, 2002
webra wrote: strunta i automatiska oc det funkar ej bra, kör manuelt i stället på fsb +minnet har samma problem max 20% med automatik men med manuelt så 3.2 ghz med en 2,4/800 mhz
ok. Har du ngn länk där man kan läsa hur man ska ställa in vcore och ev andra spänningar ? Vore synd om man brände skiten 🙂
July 19, 2003
ändra till manuelt i bios så får du fram fsp på cpu +manulet i minnen ja kör på 1,60v på coren 2,8 på minnen (max) så klara du dig. ps du kan öka mer på coren om du vill men ej över 1,7 för att vara säker att inte grilla den sen e det bara att prova sig fram tills det hänger sig, backa lite tillsdet e stabilt ( öka fsb minska inställningran på minenerna ). kolla tempen på systemet i asus probe. har 230/ fsp 2.5 4 4 8 på minnen
June 19, 2004
kan ingen hjälpa mig fatta eller ? hur ska man göra ordentlih klockning som jag vet funkar jag har koolance vatten kylning cpun ligger på ca 23c förrut innan vatten kylningen låg den på ca 46c hur mycket kan jag klocka stabilt och finns det nån riktigt bra guide hur man gör det ? tack på förhand
1 Guest(s)