Minnen? varmare med minneskylare?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minnen? varmare med minneskylare?
hotshot
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 16, 2004 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenna folk!

har en fundering... köpte precis ett par sådana hära http://www.gtek.se/index.php?m.....2cc9982b34 minnes kylare men jag vet inte om det står helt rätt till med minnena nu mera
minnena blir skit varma eller Aluminiumen på Heat Spreadern, blir varma så man bränner sig på dom nästan.

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
646649
June 16, 2004 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

de e väl d som ska ske ? att värmen förs bort från minnen ? rätta mej om jag har fel?

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
646689
June 17, 2004 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt onormalt, säkert att ingenting i närheten värmer upp minnena? Kan ju vara så att minnena får extremt hög volt elelr liknande. Var minnena varma innan du monterade kylningen?
Skumt, du kanske har kortslutit något. 😀

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
646709
June 17, 2004 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Skumt att de blir så varma, men jag gissar på att du ändå installerat rätt och att minnena är svalare än innan.

hotshot
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
647342
June 17, 2004 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, jag tror jag har installerat allt rätt men kan det inte vara så att flänsarna blir varma för att dom tar bort värmen från minnena och att minnena då kanske är "kalla" där inne 😕 lr?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
647525
June 18, 2004 - 1:57 am
sp_Permalink sp_Print

tja heatspeaders suger ju dick... oftast är det bättre utan tom...

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
647552
June 18, 2004 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

De faktum att de blir varma är ju som sagt bevis på att de fungerar. Men små koppar kylflänsar funkar bycket bättre än hs, finns på getk.se t.ex.

[unknown]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 253
650392
June 21, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: tja heatspeaders suger ju dick... oftast är det bättre utan tom...

Det stämmer ju inte :D. Men kanske inte väcker så stor värmeavveckling precis men klart det blir en fin stämning för all övrig hårdvara runt omkring. Det märkte jag när jag bytte till vattenkylning, blocket tog skapligt mycket mindra plats än min gamla volcano 7s... Det gjorde att nordcbryggan som normalt ligger på minst 40grader gick ner till 35 bara för att lite mindra plats... Det är väl bara att sätta dit lite flänsar över allt. Det hjälper! Men det viktigaste är att angripa värmepunkterna som gpU:n, cpu:n, alla minnes kretsar! Även fast man har fetaste vattenkylningssystemet så tror jag ändå det är viktigt att ha bra luftström i chassit. Då sänker man medeltempen som gör att den varma luften inte ligger och kommer tillbaka på alla block.

Sen kan man ju sätta dit lite flänsar lite överallt. Flytta alla kablar och liknande, så försvinner det nog lite "yta" som sänker medeltemperaturen för hela systemet. Ska väl inte skriva en roman om detta men, sätt dit lite flänsar lite här och där.

:bgrin:

Den dära revoltec flänsen ser lite "tunn" ut. Du får nog sattsa på en fläktmod på minnena, köp en 40mm och limma den på flänsen. Lr köp en TT minneskylning med fläkt. KOstar typ 150kr på gtek.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
650442
June 21, 2004 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Har hört att ha liknande kylning på minnena ska va ren skit och bara kappsla in minnena.

Du får dock mer kylning om du fixar små flänsar att sätta på varje minne.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
650750
June 22, 2004 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

[unknown wrote: ][quote=keffing]tja heatspeaders suger ju dick... oftast är det bättre utan tom...

*massa text*

Ja men nu är det minneskretsar och inte cpu & gpu vi pratar om...
Och jo de blir oftast sämre resultat med ht, många som upplever det.. me att använda sig av små flänsar vet ja dock inte hur det fungerar..

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
650755
June 22, 2004 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstigt att Corsair inte har tänkt på det då när dom utvecklade ett prestandaminne som XMS-XL!
Ne dom har nog gjort fel....bara dåligt med heatspreaders! 🙄

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
650758
June 22, 2004 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Konstigt att Corsair inte har tänkt på det då när dom utvecklade ett prestandaminne som XMS-XL!

Någon som provat dom utan heatspreaders? 🙄

Nä men de kan hända att dom funkar bättre med ht, men många har upplevt problem med ht.. (inkl. mig) ..lyckades inte få det lika stabilt som utan så därför tycker jag dom suger balle..

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
651560
June 23, 2004 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Konstigt att Corsair inte har tänkt på det då när dom utvecklade ett prestandaminne som XMS-XL!

Många plockar av den för att den hindrar jaa. Små flänsar är bättre....Mycket lättare för den varma luften att transporteras bort från minnena då.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 168
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL