Minneskylning i koppar ?|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minneskylning i koppar ?
Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
sp_UserOfflineSmall Offline
480472
December 11, 2003 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

jag TROR detta att ja läste nånstans att switec kylare e bättre än slk o dom har ju koppar botten och aluminium pinnar för att bli av me värmen

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
480673
December 11, 2003 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: jag TROR detta att ja läste nånstans att switec kylare e bättre än slk o dom har ju koppar botten och aluminium pinnar för att bli av me värmen

Precis så är det och här är länken:
http://www.64bits.se/recension.....index3.php

Vattenblock i koppar kan förklaras vääääldigt enkelt genom att du vill ha snabb spridning utav värmen över hela blocket så att det får så stor kontaktyta med vattnet som möjligt.

SLKn väger ytterst lite mer än swiftec kylaren och SLKn klarade ändå inte av att kyla bättre än swiftec kylaren som var några grader bättre än SLK trots att den har en massa fins som skulle leda så bra medans swiftec kylaren har tjockare aluminium pinnar.

Om ingen skiljer på dom två begrepen "Avleda värme" och "Leda värme" är det omöjligt att se skilldnaden. Aluminium avleder värme bättre och varför aluminiumkylare har koppar botten är så enkelt att det ska leda ut värmen fortare till hela kylflänsen, kopparbotten är inte till för att kyla bättre...

Den som sitter med utrustning kan ju enkelt ta och bevisa det genom att ta två lika stora bitar med samma massa, hetta upp dom och sen kolla vilken som blir kall först

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
480798
December 11, 2003 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: [quote=fragone][quote=GooGeL][quote=Snorch][quote=GooGeL]vattenblock gjord av koppar är helt klart bättre än en ALU variant av samma block

e klart beror lite på vad det e för block..

eh va? 🙄

Runda, fyrkantiga, avlånga...? :bash:

han formulerade sitt svar rätt konstigt... vill att han tar om det ^^

Menar att olika block presterar olika.. gör ett lika block i koppar och ett i alu med liknande design som ww så blir de inte stor skillnad däremot med ett maze3 block så är det större skillnad.. iaf vad jag har upplevt!
men som sagt koppar är bättre men skillnaden är inte speciellt stor...
och sen kan man ju kolla lite på pris och vikt skillnader... 🙂

superpin
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
481543
December 12, 2003 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har du nog problem med fysiken i alla fall, Vecna:

"Den som sitter med utrustning kan ju enkelt ta och bevisa det genom att ta två lika stora bitar med samma massa, hetta upp dom och sen kolla vilken som blir kall först".

Du får gärna förklara hur du ska få fram två lika stora bitar av aluminium respektive koppar med samma massa...? (Ledtråden är densitet)

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
481556
December 12, 2003 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

angående vattenblock så är inte materialet det viktigaste... utan hur tunn botten du har samt kontakt ytan ska vara stor nog

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
484014
December 15, 2003 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte mest på SLKn som är 570g och Swiftec som är på 560g, i stort sett lika stora. Sen är det ju klart att formen spelar roll när värme ska bort. Men hur som hellst så är tanken med koppar botten på alu flänsar att den ska sprida ut värmen till aluminiumen som sedan leder bort det.

Faktum kvarstår ändå att aluminium avleder bättre än koppar. Avleder värme inte leder för koppar leder bättre det håller jag med om helt klart.

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
484167
December 15, 2003 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

asså nu tycker jag det börjar bli lite kompliserat..., varför inte bara säga att kopparkylflänsar kyler bättre än aluminium...

hybris
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
488292
December 19, 2003 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

men va ni hakar upp er på samma grejor..
jag har för mig att jag har hört det vecna pratar om e sant.

grejen e inte om ett kopparblock leder bättre än ett alu block utan hur ett rent koppar block jämnförs med ett identiskt block fast med koppar botten och aluflänsar

rent koppar mot ren alu så vinner kopparn men kombinerat med alu så tror att att alu blocket skulle vara bättre.

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
488299
December 19, 2003 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

hybris wrote: men va ni hakar upp er på samma grejor..
jag har för mig att jag har hört det vecna pratar om e sant.

grejen e inte om ett kopparblock leder bättre än ett alu block utan hur ett rent koppar block jämnförs med ett identiskt block fast med koppar botten och aluflänsar

rent koppar mot ren alu så vinner kopparn men kombinerat med alu så tror att att alu blocket skulle vara bättre.

bra sagt och nu tycker jag att vi avslutar den här tråden va...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 85
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL