August 18, 2001
Jag har lite problem när jag använd minneskrävande spel (tror det är det iaf, kan vara diskarna).
Ända sedan jag RAIDade mina 2 80gb diskar så har jag haft problem med att när jag spelar tex NOLF2 och BF(_krävande_) så får jag problemet att datorn fryser i 5 sek eller så (ljudet stannar inte och diskarna slutar inte arbeta om jag laddar ner nåt) men musen/tangentbord och grafiken rör sig inte alls.
Jag har inte kommit fram till om det är minnet eller om diskarna som spökar.
Jag har högre FSB klock än innan jag raidade och jag inte prövat att köra på original klock men jag kanske ska göra det för att se om problemet beror på FSB klocken (vilket jag tvivlar på).
Nån som har andra idéer på vad som kan vara fel eller/och vad jag ska göra åt det?
Min dator:
April 15, 2002
Hejsan!
Detta är bara ett antagande, men jag misstänker att det kan vara så att du måste dra ner hastigheten på FSB:en!
Om du inte vill dra ner den just nu så kan du testa att köra exempelvis ett program som heter Prime95.
Kör tortyrtesten så får du se om din dator är stabil eller inte.
Om det visar ngt error så prova med att sänka FSB:en tills Prime95 är "nöjd" med din dator.
Du bör köra Prime95 i några timmar varje gång du ska ändra i FSB:en.
Jag har kört detta på min dator. En gång körde Prime95 i nästan två timmar tills den hittade ett error!
Jag kan säga att grafiken och allt annat stannade när jag spelade ngt och då testade jag att sänka hastigheten lite och då fungerade allt som flytande smör!
Hoppas du hittar felet!
MVH Roger***
August 18, 2001
Roquake wrote: Hejsan!
Detta är bara ett antagande, men jag misstänker att det kan vara så att du måste dra ner hastigheten på FSB:en!
Om du inte vill dra ner den just nu så kan du testa att köra exempelvis ett program som heter Prime95.
Kör tortyrtesten så får du se om din dator är stabil eller inte.
Om det visar ngt error så prova med att sänka FSB:en tills Prime95 är "nöjd" med din dator.
Du bör köra Prime95 i några timmar varje gång du ska ändra i FSB:en.
Jag har kört detta på min dator. En gång körde Prime95 i nästan två timmar tills den hittade ett error!
Jag kan säga att grafiken och allt annat stannade när jag spelade ngt och då testade jag att sänka hastigheten lite och då fungerade allt som flytande smör!
Hoppas du hittar felet!
MVH Roger***
Men vad är det som orsakar själva felet då? för minnena klarar en mycket högre FSB..
February 11, 2002
ja men när du ökar fsb:n så ökar du inte bara minneshastigheten utan oxo portarnas frekvens blir högre. Alla portar slutar funka nångån såvida du inte kan låsa portarnas frekvens...... Vid för hög frekvens så klarar inte en viss port det o då blir d fel när du stressar porten...
August 18, 2001
CyriQ wrote: ja men när du ökar fsb:n så ökar du inte bara minneshastigheten utan oxo portarnas frekvens blir högre. Alla portar slutar funka nångån såvida du inte kan låsa portarnas frekvens...... Vid för hög frekvens så klarar inte en viss port det o då blir d fel när du stressar porten...
Kan det vara ljudkortet då kanske som inte klarar så hög FSB?
Har ett Soundblast Live! 5.1 kort.
Nätverkskorten är det iaf inte som sätter de stopp, de ska klara uppåt 180FSB.
Grafikkortet fungerar buggfritt nu med så jag tror inte det är det heller..
Jag bytte fläkten på nordbryggan till passiv kylning (kylfläns), den blir ganska varm. Kan det ha nåt med saken att göra eftersom jag fixade vattenkylning, kylflänsen och Raidade diskarna på samma gång.
September 19, 2002
En annan detalj som många bortser ifrån är nätdelen... 300w för dom grejer du kör med är ruskigt lite... Om du kollar på min sign, med den konfigurationen & 300w så betedde min dator sig exakt som din gör nu. Bytte nätdel till 340w & vips så går allt klockrent!
Säger inte att det är det som är felet, men om du har möjlighet att låna en nätdel på 340 lr mer så gör det. Du kan bli förvånad hur stor roll nätdelen kan spela... Även om det inte är det vanligaste...
Men jag skulle faktiskt gissa på att dina grejer egentligen vill ha mer än 300w, speciellt då man överklockat...
Ett sätt att kolla detta är helt enkelt att känna hur varm nätdelen är. Är den skållhet då din dator jävlas så är det mkt troligt att den är en del i problemet åtminstånde. En nätdel som är under stress blir varm, och datorn går ostabilt.
EDIT: Det där med ljudkortet: Prova helt enkelt plocka ut det & se?
August 18, 2001
[ToMaHaWk wrote: ]En annan detalj som många bortser ifrån är nätdelen... 300w för dom grejer du kör med är ruskigt lite... Om du kollar på min sign, med den konfigurationen & 300w så betedde min dator sig exakt som din gör nu. Bytte nätdel till 340w & vips så går allt klockrent!
Säger inte att det är det som är felet, men om du har möjlighet att låna en nätdel på 340 lr mer så gör det. Du kan bli förvånad hur stor roll nätdelen kan spela... Även om det inte är det vanligaste...
Men jag skulle faktiskt gissa på att dina grejer egentligen vill ha mer än 300w, speciellt då man överklockat...Ett sätt att kolla detta är helt enkelt att känna hur varm nätdelen är. Är den skållhet då din dator jävlas så är det mkt troligt att den är en del i problemet åtminstånde. En nätdel som är under stress blir varm, och datorn går ostabilt.
EDIT: Det där med ljudkortet: Prova helt enkelt plocka ut det & se?
hum..
mycket möjligt faktist..
skulle det hjälpa om jag kopplade mina diskar på en 300W nätdel och resten på en annan 300W nätdel?
400W nätdelar och sånt kostar nämligen en hel del..
September 19, 2002
Som sagt, Trial & Error... Borde funka, har inte så mkt pejl på hur spänningsstyrningen funkar, om spänningsnivåerna styrs via idekablarna så är det ju lugnt, men dock inte om de styrs via atx-kontakten på moderkortet eftersom då måste du paralellkoppla de båda nätdelarnas nätagg... Prova med det du sa & se vad som händer! Tänk på att du måste fixa en koppling så båda nätaggen startar & stängs av exakt samtidigt, inge bra om hårddiskarna fortsätter snurra efter resten av datorn har stängts av skulle jag tro...
August 18, 2001
[ToMaHaWk wrote: ]Som sagt, Trial & Error... Borde funka, har inte så mkt pejl på hur spänningsstyrningen funkar, om spänningsnivåerna styrs via idekablarna så är det ju lugnt, men dock inte om de styrs via atx-kontakten på moderkortet eftersom då måste du paralellkoppla de båda nätdelarnas nätagg... Prova med det du sa & se vad som händer! Tänk på att du måste fixa en koppling så båda nätaggen startar & stängs av exakt samtidigt, inge bra om hårddiskarna fortsätter snurra efter resten av datorn har stängts av skulle jag tro...
Ska låna ett 350W nätagg av en kompis och testa med det först..
September 19, 2002
Det tvekar jag verkligen på... Är minnena specifierade att kunna gå så fort? I annat fall så tror jag verkligen inte de går så fort, är inte så vanligt att få upp pc2100-minnen i över 180mhz... Tror egentligen inte dina minnen går att få nå mkt fortare än vad du har lyckats med redan... Men som sagt, prova rycka ut alla delar som du inte behöver & som kan orsaka att du inte kan klocka tills du vet vad det är som begränsar. Kompisar är bra att utnyttja då det gäller sånt här, man kan låna grejer av dem & prova med osv...
EDIT: Hoppsan! Blandade ihop dig med en annan från en liknande tråd då det gällde minnena där... :banghead:
Men allt det andra gäller nog ändå... Men strunta då för tusan i det jag sa om minnena!
August 18, 2001
[ToMaHaWk wrote: ]Det tvekar jag verkligen på... Är minnena specifierade att kunna gå så fort? I annat fall så tror jag verkligen inte de går så fort, är inte så vanligt att få upp pc2100-minnen i över 180mhz... Tror egentligen inte dina minnen går att få nå mkt fortare än vad du har lyckats med redan... Men som sagt, prova rycka ut alla delar som du inte behöver & som kan orsaka att du inte kan klocka tills du vet vad det är som begränsar. Kompisar är bra att utnyttja då det gäller sånt här, man kan låna grejer av dem & prova med osv...
EDIT: Hoppsan! Blandade ihop dig med en annan från en liknande tråd då det gällde minnena där... :banghead:
Men allt det andra gäller nog ändå... Men strunta då för tusan i det jag sa om minnena!
ska kolla det där med nätdelen imorgon..
inte omöjligt att det är det.. 300W är ganska lite för det jag har..
350W borde funka bättre
1 Guest(s)