May 15, 2003
Jag har klockat min P4:a en del och kom upp i nästan 3,5Ghz men har ett problem med minnesration.
Jag kan inte använda annat än 1:1... om jag ställer in 5:4 eller 3:2 så POST:ar inte BIOS utan jag får ett långt ihållande pip. Testade med olika ratios i flera olika FSB, med olika spänning osv. Timings var By SPD hela tiden.
Skrev om detta här för några dagar sedan:
https://www.nordichardware.se/.....8;start=50
Specen ser ni i signaturen.
Är det någon annan med A-Data minne som har samma problem eller är det kombon Max3/A-Data som inte funkar riktigt?
Visserligen är jag nöjd med 3,2-3,3Ghz med 1:1 ratio som är helt stabilt med låg spänning på både CPU och minne... men det hade varit kul att se om prollen klarar mer. 😕
May 15, 2003
February 3, 2003
1024 A-data.....Kör du 4x256?. Har du testat ett minne o köra i 5:4-3:2. Vad har du för Timings när du kör? 3-8-4-4?2.5-7-3-3?2.5-7-4-4?
Det är tyvärr ett kännt problem med Moderkortet, vissa får det att fungera som jag, kan köra tills Processorn stopar mig, i 3:2-minnena i 5:4 osv....Jag kör iof med ett "Tweak" BIOS, men den har ingen betydelse alls på OC, utan mest en kul grej, sök på BIGTOE på overclockers.com eller xtremesystems.org/forums, han har gjort det bioset. Kan ev hjälpa dig, men föga troligt. Posta gärna om du får det att fungera...Mvh Gabbax
May 15, 2003
Ja, 4*256.
Har inte testat med en sticka.. tyckte inte det var någon större idé, om det funkar då så har jag ju ändå ingen nytta av det. 😕
ja, 3-8-4-4 (by SPD).
Skummade runt lite på Abit-foumet och såg där att det var lite skumt med ratios. För vissa funkar det kanon och för vissa lika bra som för mig..
Funderade lite på BigToe men precis som du sa antog jag att det inte skulle hjälpa mot det här problemet.
Som sagt, jag är ju inte så jättedesperat att få 5:4/3:2 att funka så jag testar igen när bios 13 kommer ut icke-beta.
2 Guest(s)