June 27, 2002
December 19, 2000
ÖÖÖ...förstår inte riktigt din fråga.
Men så som jag tror att du menar...så är det ganska många.
Har sett dem som har stackat TEC´s på varandra...t.e.x 80w-->120-->172w. Vilket innebär att det borde bli om inte massa minus så iaf väldigt nära nollan.
Det hela hänger naturligtvis på hur man kyler den översta..!!!!! 🙂
August 9, 2001
blir det inte lägre delta T (tempskilnad) när man kyler den varma sidan till låga temperaturer?
jag menar om du kyler den varma sidan till -20 så kanske den kalla "bara" blir -40.
annar så skulla man försöka nå absoluta nollpunkten på den varma sidan... och hur kall blir den kalla då 😮
June 27, 2002
Snart klar med bygget av kompressor...
Och tyckte det skulle vara lite kul att testa bara...
Har inte hunnit testa kompresson på någon cpu än...
Även läst en massa inlägg om bygga eget chasi..
Tips på hur man skulle kunna designa det?? Till gång till alu-koppar-stål plåt.
Undrar även hur stor skilnad det skulle göra om man gjorde blocken i silver... Va ju f...n inte dyrt 1300:- kilot
March 20, 2001
ChalleBalle wrote: blir det inte lägre delta T (tempskilnad) när man kyler den varma sidan till låga temperaturer?
jag menar om du kyler den varma sidan till -20 så kanske den kalla "bara" blir -40.annar så skulla man försöka nå absoluta nollpunkten på den varma sidan... och hur kall blir den kalla då 😮
Lycka till. Flytande helium är 4 kelvin tror jag. Och det kallaste man kommmit ner i är 273 minus. Tror att absolutanollpunkten ligger på -273.15. Och jag tror inte att en pelt kommer att fungerna vid dom temperaturerna.
December 19, 2000
Näää...som du sa absoluta noll punkten.....atomer/elektroner ger upp..likaså en peltier.
Tror att om man skulel kyla pelten till under med -10 eller kallare..så tvivlar jag på att det blir så mycket kallar. Alltså tror inte det är lönt...kan man lika gärna köra med kylmediat direkt i ett vatten block.
2 Guest(s)