minusgrader med peltier|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
minusgrader med peltier
Cloudstone
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 19, 2003 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur gör man för att få minusgrader med peltier? Räcker denna hårdvaran:
eheim 1048
black ice extreme radiator
swiftech mcw40-t grafikkorts vattenblock med peltier
swiftech mcw462-uht med 226W peltier

någon som har lyckats här på forumet att få minusgrader med peltier?
skulle vara bra om den personen visade hur han gjorde... 🙂

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
339803
May 19, 2003 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

du lär behöva ett extra nätagg oxå om du inte har 550w redan nu

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
339816
May 19, 2003 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Får jag vara taskig nog att säga, hur dum är du? Minusgrader och vatten? säger det dig någonting?
Eller tänkte du blanda i glykol eller så?

JohnOlsson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 178
339821
May 19, 2003 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

vem vet, kanske ska ha ett frysskåp som låda?
det ska väll få minusgrader där?
*asg*

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
339822
May 19, 2003 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe tror inte det är så bra att ha samma miljö som ett frysskåp 😉
Och det är inte vatten som gör att det blir kallt där... i kyl och frysar (?) används olika gaser som freon (inte så mkt längre) och cfc.

Cloudstone
Siktar mot toppen
Medlem
339845
May 19, 2003 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

hur många grader blir det då med den vattenkylningen som jag nämde innan?

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
339850
May 19, 2003 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Omöjligt att säga... Och du verkar inte förstå vad jag menade heller...

Vatten fryser till is när det är minusgrader *banka in i skallen* 😛

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
339873
May 19, 2003 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote: Får jag vara taskig nog att säga, hur dum är du? Minusgrader och vatten? säger det dig någonting?
Eller tänkte du blanda i glykol eller så?

Lurifax wrote: Omöjligt att säga... Och du verkar inte förstå vad jag menade heller...

Vatten fryser till is när det är minusgrader *banka in i skallen* 😛

Tyvärr är det nog du som är dum. Man kan få minusgrader med en peltier. Det är det som är hela poängen med att använda dem.
Vattenkylningen används till att kyla den varma sidan av pelten. En av nackdelarna är dock att hela kylsystemet blir varmare. Så kyler man t.ex. två peltar, så har man antagligen hyfsat höga temperaturer på vattnet. Jag vill kunna kyla CPU, grafik och nordbrygga. Att montera peltierelement på alla dessa sakerna blir ganska dyrt.
Att tillägga är också att man troligtvis kommer att behöva köpa en strömförsörjning avsedd för att driva dessa peltierelementen, och en sådan är inte billig.
Glöm inte heller att man måste isolera noggrant runt de grejerna som kyls, annars får man kondensbildning, och elektronik gillar inte riktigt att det dryper om den.

Cloudstone
Siktar mot toppen
Medlem
339884
May 19, 2003 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

jaha, OK. tack Den store för ett bra svar. 🙂

denstore
Member
Medlem
339888
May 19, 2003 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Cloudstone wrote: jaha, OK. tack Den store för ett bra svar. 🙂

Lägg till Swiftechs nätagg, så kommer du nog att få bra temperaturer med de grejer du föreslår. Man lär också kunna bygga sig ett eget nätagg billigare, men frågan om det är lönt. Fördelen med Swiftecs grejer sägs vara att de håller bra kvalité, och att de grejer som behövs för att isolera följer med. Har lite planer åt det hållet själv. Men, man skall kanske tänka på att man får en maskin som slukar ström rätt saftigt. Min elräkning skrämmer mig redan varje gång den dimper ner. Den är så tung att det blir märken i golvet under brevinkastet....:)

denstore
Member
Medlem
339898
May 19, 2003 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Cloudstone wrote: jaha, OK. tack Den store för ett bra svar. 🙂

När jag tänker på det, så om du ändå skall på extremkylning, så är nog en Prometia att föredra. Det är en bra lösning, som nog kommer att ge dig mindre problem. Inte oerhört mycket dyrare heller, om man räknar lite på det. Vattenkylning med peltar och agg = ca. 5000kr. Prometia = 5400kr.

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
339906
May 19, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det är omöjligt att ha ett kylsystem av is, det säger sig själv.

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
339908
May 19, 2003 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Cloudstone]jaha, OK. tack Den store för ett bra svar. 🙂

När jag tänker på det, så om du ändå skall på extremkylning, så är nog en Prometia att föredra. Det är en bra lösning, som nog kommer att ge dig mindre problem. Inte oerhört mycket dyrare heller, om man räknar lite på det. Vattenkylning med peltar och agg = ca. 5000kr. Prometia = 5400kr.

En liten nackdel: prommen kyler inte grafikkort m.m. Annars har du råd köp vattenkylning och en prometeia. Nackdelen av den superkylningen är tyngden, går du på lan ofta kör vanlig vatten. Tyngden av vatten och en prometeia är obeskrivligt tungt när det hela lyfts från golvet. Böjda knän svårt att ha rak rygg m.m. Som sagt flyttar du datorn mycket är inte ens enbart en promme (utan vatten) rolig att ha att göra med.

denstore
Member
Medlem
339914
May 19, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote: Men det är omöjligt att ha ett kylsystem av is, det säger sig själv.

Läs på om peltiers innan du kommenterar. Ingen har påstått att vattnet är under noll. Temperaturen på kylsidan av peltieren är under noll. Den andra sidan av peltieren blir väldigt varm. Varmare än vad processorn är utan peltieren. Det är denna värmen som man kyler bort med vattenkylningen.

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
339915
May 19, 2003 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe ok... Jag vet inte ett dugg om detta egentligen, bara det att när det står att någon vill ha minusgrader med vattenkylning så reagerar jag lite...

denstore
Member
Medlem
339917
May 19, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

CyriQ wrote: En liten nackdel: prommen kyler inte grafikkort m.m. Annars har du råd köp vattenkylning och en prometeia. Nackdelen av den superkylningen är tyngden, går du på lan ofta kör vanlig vatten. Tyngden av vatten och en prometeia är obeskrivligt tungt när det hela lyfts från golvet. Böjda knän svårt att ha rak rygg m.m. Som sagt flyttar du datorn mycket är inte ens enbart en promme (utan vatten) rolig att ha att göra med.

Instämmer helt. Men det beror ju lite på vad man skall ha för resultat också. Vattenkylningen har nackdel av att det är jobbigt att kyla många värmekällor. Framför allt om man vill ner på temperaturer under nollan. Där är Prometian att föredra. Om jag bara får ihop till en Prometia blir det en sådan till hösten. I kombination med en chiller så skall vi nog kunna få bra temps på graffet och nordbryggan också....:)

denstore
Member
Medlem
339929
May 19, 2003 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote: Hehe ok... Jag vet inte ett dugg om detta egentligen, bara det att när det står att någon vill ha minusgrader med vattenkylning så reagerar jag lite...

Du är ursäktad, men du borde kanske inte vara så snabb med att kalla folk för dumma. Precis som du skriver själv i ett annat inlägg kan man faktiskt också nå temperaturer på vattnet under noll. Med rätt inblandning av glykol eller alkohol är det en fungerande lösning. Sådana chillers har använts en del i överklockningsammanhang. Några av de bästa resultaten i 3DMark var av personer med chillers. Nu verkar många börjat med kompressorkylning på både CPU och GPU. Ganska extremt. Ta med den på lan......:)

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
339937
May 19, 2003 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote: Hehe ok... Jag vet inte ett dugg om detta egentligen..

Varför yttrar du dig då? 🙄

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
339959
May 19, 2003 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=Lurifax]Hehe ok... Jag vet inte ett dugg om detta egentligen..

Därför att du ska ha något att fråga om? Nej, därför att jag reagerade på att vattenkylning och minusgrader inte riktigt hör ihop... Men denonde har förklarat saken så, ciao.

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
340010
May 19, 2003 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote: [quote=spartacus][quote=Lurifax]Hehe ok... Jag vet inte ett dugg om detta egentligen..

Därför att du ska ha något att fråga om? Nej, därför att jag reagerade på att vattenkylning och minusgrader inte riktigt hör ihop... Men denonde har förklarat saken så, ciao.

Rubriken är "minusgrader med peltier"
Du reagerade inte över ordet "peltier" ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 251
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL