June 19, 2002
Eheim-pumpar är som många vet nära nog ljudlösa, men efter ett tag börjar en del av de att låta väldigt högt. Man måste slå på/av pumpen några gånger innan den går tyst igen, någonting som är väldigt irriterande. Jag vet att jag har sett en sida där de beskriver hur man tystar ner den, det var någon del som skulle limmas har jag för mig. Är det någon som har adressen till den sidan?
August 29, 2002
Gissar på att det är impellern som skall limmas ihop med impeller-axeln så att de sitter stumt. Gissar på att den "vobblar" på skaftet och att det beror på slitage och dålig passform redan från fabrik.
Impellern trycks ju bara fast på axeln och följer därefter med axelns vridning i magnetfältet via det glappa spår som skall överföra vridningen till impellerns blad. (Krånglig beskrivning, men om du tar loss din impeller så ser du vad jag menar).
Har/har haft det problem som du snackar om och jag beställde t.o.m med mycken möda en ny reservdelsimpeller... Allt var bra i något halvår tills samma sak upprepar sig igen 🙁
Har den gamla impellern liggande liggande här framför mig och ska ta och försöka limma den stum med hjälp av mitt kära 15 minuters Epoxi-lim.
Det är nog ganska viktigt att man verkligen centrerar alltihopa rätt när man limmar.
Provar nog detta ikväll och postar här efteråt.
Håkan
June 19, 2002
Ducce wrote: Och det blev bra, kan inte få den att börja "hacka".
Även den nyare av impellrarna som satt i var ordentligt glapp, men skall också limmas ihop.
Jävligt bra blev det, ville bara meddela hur det gick.
Tack så fruktansvärt mycket 🙂
Ska göra ett smärre kirurgiskt ingrepp imorgon tror jag.. undrar om superattack fixar biffen.
1 Guest(s)