Misslyckad klockning pga Asus värdelösa moderkort!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Misslyckad klockning pga Asus värdelösa moderkort!
SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2007 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej igen. Har haft lite problem med min klockning ikväll, spec syns i sign.

Före julen hade jag upp FSBn till 400, multipliern på 9 o det blev ju 3.6GHz, med en E6600. För en vecka sen hade jag upp FSBn till 400 en gång, för att testa lite benchmarks och så.

MEN, för några minuter sen så försökte jag komma högre, gick inte så jag tänkte att jag backar tillbaks till 400, men den ville inte posta av ngn okänd anledning, så jag gjorde som manualen sade, stängde av dumburken, stängde av nätagget och drog ut strömmen, detta borde åtgärda problemen som uppkommer vid en misslyckad klockning o reseta BIOSen. Tror du den postade?

NEJ! NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ!

Gjorde samma sak en gång till, denna gång postade den, gick in i BIOS och lade in grundinställningarna, MEN jag glömde att spara inställningarna och till min förvåning så postade den utan problem. Trodde jag. Windows ville så klart starta i felsäkert läge (den där menyn kommer upp med den långa texten "Windows avslutes inte korrekt blabla...", jag valde att starta Windows normalt men jag fick bara en BSOD (blåskärm).

Startade om, vägrade POSTa, stängde av burken, startade, gick in i BIOSen, lade in grundinställningarna, sparade dom, startade om...o den vägrade POSTa än en gång! WTF?!?!?!

Om den vägrar starta pga en misslyckad klockning kan jag förstå och till och med acceptera. Men när den inte startar med grundinställningarna, det förstår jag inte och ännu mindre accepterar jag det heller!

Stängde av datorn (ännu än gång), startade den på nytt, den postade, kom in i Windows, men envis som jag är så startar jag om den igen, går in i BIOSen, ställer inställningarna som de har varit när jag haft upp FSBn i 400, startar om, POSTar denna gång, men jag får en BSOD istället :burn:

Nu orkar jag inte mera, men totalt så höll jag på över en halvtimme med att få den att fatta, men det lyckades inte så jag sket i det och lade in mina grundinställningar istället.

Varför ville den tidigare men inte nu mera?

Jag TOTALVÄGRAR att ge upp nu, jag vet att det ska finnas mera att ta av från detta mobo. Men hur?!?!

Förresten, vad gör dessa inställningar i BIOS?

"FSB Termination Voltage", valen är 1.2V, 1.3V, 1.4V, 1.5V eller auto. Jag vet att det inte är volten till NB, för det är "MCH Chipset Voltage".

"ICH Chipset Voltage", valen är 1.05V, 1.2V eller auto.

Enligt ett råd jag fick av nån här (Mean Machine tror jag det var) så ska jag ställa FSB Termination Voltage och ICH Chipset Voltage på max, sedan öka MCH Chipset Voltage vartefter jag ökar FSBn. Detta har jag också gjort. Inga inställningar har ändrats sedan jag senast klockade den, ej heller uppdaterat BIOSen. Ända jag gjort är att lägga till en HDD och så bytte jag ut en fläkt, men det är allt.

Om jag ändå gjort min hemläxa och skafffat ett annat mobo :banghead:

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1110599
January 15, 2007 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Inge fel på det moderkortet, krävs dock rätt mycket pul och rätt bios för att det ska gå bra. Eftersom du skriver att du inte uppgraderat bioset så bör du ta en titt på XS de har flera trådar om detta mobo och olika biosar.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110814
January 15, 2007 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men jag har visst flashat BIOSen, dock har jag använt den till alla klockningar. Och jo, har letat lite på XS men inte hittat nåt såhär långt. Men ni tror inte att jag har lyckast med ngt drastiskt vid senaste klockningen?

Knappast kan det väl vara agget som inte hänger med eller? För jag har ju skaffat en HDD sen senast....

Taft
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
1111616
January 19, 2007 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. jag har precis likadan moderkort som dig.
Fick min till 3.6 utan problem nu eller ja det var några stora problem på vägne. Men nu går den stabil. Det är min drömklock så jag är nöjd med P5W DH Deluxe 🙂

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1111622
January 19, 2007 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Taft wrote: Hmm.. jag har precis likadan moderkort som dig.
Fick min till 3.6 utan problem nu eller ja det var några stora problem på vägne. Men nu går den stabil. Det är min drömklock så jag är nöjd med P5W DH Deluxe 🙂

Hur fick du den till din drömklock, det kan vara hjälp till trådskrivaren 😛 wink

Taft
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
1111640
January 19, 2007 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska skapa en ny tråd och förklara hur jag gjorde.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111745
January 19, 2007 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick konstaterat följande saker idag:

- När jag första gången uppade FSB:n till 400 o multipeln på 9 så var jag lite trött, vilket resulterade i att jag av misstag hade en Vcore på 1.45V.

- Andra gången så var jag piggare, så då tänkte jag att jag börjar med en så låg Vcore som möjligt, för att sedan öka när det behövs. Första försöket lade 1.3V, den postade och jag kunde köra Orthos torturetest stabilt i 45 minuter.

- Försökte med 400 FSB idag igen, ville inte först men efter många om och men fick jag den att boota, denna gång med en Vcore på 1.4V, lägre än det så vägrade den POST:a....hur kan det vara så?!?!
Först klarar den sig med 1.3V, nästa gång MÅSTE den ha 1.4V...
Kan ju också tillägga att jag körde Orthos i ca 20 minuter utan problem. När jag sedan skulle boota om för att försöka uppa FSB:n ytterligare så startade den om, men jag fick bara en svart skärm.

Vad är orsaken tror ni?
Tasktigt moderkort kanske?
Har jag skadat det?
Eller har jag kanske skadat processorn?

Lite synd när man gärna vill klocka lite mera, speciellt som mina temps inte var speciellt höga heller.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1111788
January 20, 2007 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Elektronik och kretsar slits den med tyvärr. Om du är helt säker på alla andra inställningar i BIOS så är det nog bara plocka upp ett nytt och glömma detta.

//Andreas

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111798
January 20, 2007 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag vet att elektronik slits med tiden, men ändå. Tror jag har skrivit nånstans att burken är 4-5 månader gammal, det var fel. Snarare 2.5-3 månader. Nog ska väl komponenterna hålla längre än så?!! Jaja...nytt mobo....H******!!!

Allvarlig fråga!!! Kan överklockning på ngt sätt förstöra en HDD eller Sata-portarna???

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1111869
January 20, 2007 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan störa. Det låter dock snarare som du råkat ut för ESD eller något som skadat kretsarna. Eller fått ett riktigt måndagsex.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 413
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL