July 27, 2001
Hejsan alla glada,
Nu har jag fått färdigt mitt nya block för H2O-kylning med plats för 2 st 40 *40 mm Peltiers...
Kolla in på :
http://w1.873.telia.com/~u8731.....rra/Dator/
Lite fakta om blocket:
Material:
Höggren koppar, vilket ställer till det lite: verkar oxidera snabbt, så jag ska plätera blocket med 24 karat guld * trevligt med bra kontaker via jobbet *
Mått:
Kylfläns 82 * 52 *15 mm med utfrästa kanaler 8*13 mm(tvärsnitt)
Kanalerna är etsade efter fräsning med natriumpersulfat för att öka ytan som exponeras mot vattnet *test*
Coldplate: 11 mm tjock Koppar med kontaktytan mot coren slipad till 4000 korn, ger (mått mha planglas) ytonoggranhet på bättre än 2 micrometer. Plats för 2 st peltierelement
/NisseGurra
[ Detta Inlägg ändrades av: Nissegurra den 2001-07-31 20:34 ]
December 19, 2000
Riktigt snyggt block! Har själv fräst ett par lite mindre maze block.
En sak du definitivt kan vinna några grader på är att byta ut skruvarna som håller fast coldplaten till nylonskruvar. Stål leder värme vilket är det sista man vill.
Annars ser det grymt snyggt ut
Jag har dock efter mycket tester gått tillbaks till borrade block.
De två faktorer som påverkar kylprestandan mer än någonting annat är kyl-yta, och vattenflöde. Mazeblocken har bra yta men ganska dåligt flöde. Alla böjar gör en hel del motstånd.
Mitt senaste block är 80x60x20mm och har 17st långsgående 4,5mm kanaler och dom förbinds med 2st 11mm kanaler.
Överlägsen kyl-yta och mycket bra flöde.
/Erik
July 27, 2001
Jag tänkte oxå på att borra block så jag testade med lite olika borrade block: för samma flödestvärnitt så fick jag sämre flöde genom dom borrade, om jag inte gick upp till 6-8 mm hål: vätska närmast väggen går långsammare så ju mindre hål ju lägre flöde... En tanke är ju att ha en jäkla massa små hål och på det så sättet få upp flödet.../NisseGurra
July 27, 2001
Hejsan,
jo jag köpte en stång koppar 1000* 100* 15 mm
(räcker till ett par block...), sågade ut ämnen, fräste ut mazen i kylflänsen ( koppar är ett jäkla bökigt material att jobba i). Borrade hålen etc. Slipade anliggningsytorna i en Struers metallografislip ( tar ca 5 min att slipa en kylfläns tex taisol etc )
Etsade kylkanalerna ( ytan ser jäkla speciell ut: små gropar, jämnt fördelade över ytan)
Coldplaten frästes ur 15mm plattan och borrades och slipades på samma sätt. Övre plåten (4mm) sågades, frästes och borrades.
2 st 10 mm slanganslutningar hårdlödes på plats... Klart... tog väl ca 10 timmar./ NisseGurra
December 19, 2000
On 2001-07-29 21:00, Nissegurra wrote:
Jag tänkte oxå på att borra block så jag testade med lite olika borrade block: för samma flödestvärnitt så fick jag sämre flöde genom dom borrade, om jag inte gick upp till 6-8 mm hål: vätska närmast väggen går långsammare så ju mindre hål ju lägre flöde... En tanke är ju att ha en jäkla massa små hål och på det så sättet få upp flödet.../NisseGurra
Jo med de små kanalerna behöver du många istället. Jag har 17st i mitt block, 4,5mm kanaler. Blocket är 80x60x20mm.
/Erik
June 15, 2001
July 27, 2001
Jo... jag köpte en stång koppar som sagt... Jag håller på med en till som jag ska ha till min nya burk: Iwill kt266 och 1.0GHzAthlon AYHJAR stepping Nu ska det klockas så högt som möjligt...
Jag ska fixa ett block att köra utan peliers men med ett j**la flöde i systemet ( minst 13mm slangar etc...) Jag återkommer i slutet av veckan med lite bilder..
/Hälsningar
/NisseGurra
Jo... jag köpte en stång koppar som sagt... Jag håller på med en till som jag ska ha till min nya burk: Iwill kt266 och 1.0GHzAthlon AYHJAR stepping Nu ska det klockas så högt som möjligt...
Det var inte illa! Var har du fått tag i den prollen?
Tekniknörd som gillar att träna.
June 15, 2001
July 27, 2001
Jag köpte den hos http://www.theoverclockerzstore.com/
Jag antog att det inte var i sverige..
Blev det dyrt med shipping osv?
Kom att tänka på ditt vattenblock.. Det är riktigt likt Peter och Slass vattenblock som de gjorde i Teknologi C.. Det har varit ett inlägg med bild på chipblocket och nu är cpu blocken klara men finns inte bilder ännu..
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)