June 26, 2004
Hej jag ska nog uppdatera datorn lite har jag tänkt Men har lite funderingar på vad man ska köpa.
Jag behöver prestanda nästan uteslutande för att få hög fps i spel.
Ska man köpa typ en en 64 3500+ eller typ en mobile xp, riktigt bra minnen och atteraljer och sen överklocka som en galning 🙂
Vilken får man mest fps för pengarna så att säga?
tack för feedback
July 18, 2003
AMD 64 är ju helt klart mycket snabbare. Men t.ex. en XP-M 2400+ är oftast lättare att klocka.
Jag skulle satsa på en AMD 64 idag, t.ex. AMD 2800+ som är väldigt billig. Men om man har pengar så man klarar sig så köp en AMD 64 3500+ (939)
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
September 19, 2002
ulka wrote: Men 64 orna är väl rätt usla överklockare lr? Man borde kanske satsa på en 939 sockel om man ska ha den ett tag eller en mobile för att ha så länge och vänta på att priset ska gå ner(suger ju att vänta iofs) får väl bli en 64 då... 🙂
Satsa på en 64 s939. Riktigt skojiga är dom. Men det är bra att ha roliga minnen så man kan sänka multipeln & bussklocka i sinne. Moderkortet brukar klara sjuka busshastigheter, men processorerna går ofta inte så räserhögt i frekvens om man inte har bra kylning(modell kompressor lr liknande). Men det är bara att ställa ner multin & skjuta upp fsb'n i 260-280 om man har minnen som pallar det i bra timings. Då får man sjuk prestanda utan att behöva nån extrem kylning, cpu'n blir ju inte varmare av att köra med högre fsb så länge slutfrekvensen blir den samma i slutändan så...
Jaja hursomhelst, ska du köpa nytt så köp då en a64 av nåt slag iaf, du blir nog inte missnöjd ändå.
September 19, 2002
ulka wrote: ok får avvakta o se hur mycket du kan klocka 🙂 går det bra så köper jag samma delar 😀
Grejen är det att de minnen jag får hem på tisdag/onsdag inte går att köpa nya. Men att försöka få tag i ett par minnen med BH5-chip rekommenderas varmt om man vill nå höga busshastigheter med låga timings. Många brukar nå runt 260-270fsb i cas 2-2-2-5 med dessa minnen, förutsatt att man kan ge dem nog med spänning, därav min OCZ DDR Booster. Jag är lat & ids inte voltmodda längre... 😉
July 3, 2003
[ToMaHaWk wrote: ][quote=ulka]Men 64 orna är väl rätt usla överklockare lr? Man borde kanske satsa på en 939 sockel om man ska ha den ett tag eller en mobile för att ha så länge och vänta på att priset ska gå ner(suger ju att vänta iofs) får väl bli en 64 då... 🙂
Satsa på en 64 s939. Riktigt skojiga är dom. Men det är bra att ha roliga minnen så man kan sänka multipeln & bussklocka i sinne. Moderkortet brukar klara sjuka busshastigheter, men processorerna går ofta inte så räserhögt i frekvens om man inte har bra kylning(modell kompressor lr liknande). Men det är bara att ställa ner multin & skjuta upp fsb'n i 260-280 om man har minnen som pallar det i bra timings. Då får man sjuk prestanda utan att behöva nån extrem kylning, cpu'n blir ju inte varmare av att köra med högre fsb så länge slutfrekvensen blir den samma i slutändan så...
Jaja hursomhelst, ska du köpa nytt så köp då en a64 av nåt slag iaf, du blir nog inte missnöjd ändå.
ville bara understryka de där med bra kylning, har läst att man bränner den inbyggda minneskontrollern om man inte har de, dock de med bra kylning har klarat sig bra.... 🙂 de som råkar ut för att minneskontrollern dör har alltså fått "A64-döden" över sig... finns dem som brännt både 5 och 6 A64'or.... 🙁 stackars prollar.... 🙁 de dör vanligtvis på NF3 mobo's som man vmoddat på vdimm eller på chippet...
September 19, 2002
AarJay wrote: [quote=[ToMaHaWk]][quote=ulka]Men 64 orna är väl rätt usla överklockare lr? Man borde kanske satsa på en 939 sockel om man ska ha den ett tag eller en mobile för att ha så länge och vänta på att priset ska gå ner(suger ju att vänta iofs) får väl bli en 64 då... 🙂
ville bara understryka de där med bra kylning, har läst att man bränner den inbyggda minneskontrollern om man inte har de, dock de med bra kylning har klarat sig bra.... 🙂 de som råkar ut för att minneskontrollern dör har alltså fått "A64-döden" över sig... finns dem som brännt både 5 och 6 A64'or.... 🙁 stackars prollar.... 🙁 de dör vanligtvis på NF3 mobo's som man vmoddat på vdimm eller på chippet...
Kör man med OCZ booster & inte går över 3.2V på vdimm så brukar det dock funka bra, så länge man ställer ner vdimm så mycket som går i bios och endast höjer med boostern.
2 Guest(s)