November 22, 2001
mitt moderkort har bara stöd för kylflänsar som är 60x60 mm.
men alla 60x60 mm fläktar suger juh.
så jag skulle vilja ha en 80 mm fläkt i istället.
så kan man bygga en "strut" som är 60x60 i botten och 80x80 i toppen och fästa botten på flänsen och fästa fläkten på toppen?
kan man göra så? eller måste fläkten sitta direkt på flänsen?
vilket material ska man använda om det går?
80mm
__v__
|_____| <- fläkten
____/ <- struten
|___| <- flänsen
^
60 mm
fint va?
October 26, 2002
Finns ju färdiga att köpa som inte är sä jätte dyra. http://www.gtek.net t ex
October 7, 2002
Pemani wrote: mitt moderkort har bara stöd för kylflänsar som är 60x60 mm.
men alla 60x60 mm fläktar suger juh.
så jag skulle vilja ha en 80 mm fläkt i istället.
så kan man bygga en "strut" som är 60x60 i botten och 80x80 i toppen och fästa botten på flänsen och fästa fläkten på toppen?
kan man göra så? eller måste fläkten sitta direkt på flänsen?
vilket material ska man använda om det går?80mm
__v__
|_____| <- fläkten
____/ <- struten
|___| <- flänsen
^
60 mmfint va?
För att vara lite petig: är du säker på att det bara är 60x60-fläktar som fungerar? Har för mig att AMD till och med specat att en 60x80 ska få plats (inte säker dock). Har själv ett moderkort som inte fixar 80x80-fläktar, men då Arctic Cooling Super Silent Pro TC som jag har är 60x80 går den precis att klämma in mellan kondensatorerna runt sockeln... Trångt blir det, men det går. 🙂
November 22, 2001
jo 60x80 får också antagligen plats...satt extra hål på två sidor på mamma kortet...
men 60x80? =) det låter ju som nå jävla snevridet korea skit.... säkert nå budget noname 2k3 anti anti mx.
men jaja....nu är en "strut" och en fläkt på hitgång från gtek...
tack alla för hjälpen...
January 5, 2003
October 7, 2002
sprewt wrote: han måste ha menat 60 * 60 eller 80 * 80.. hur fan ska d annars se ut?! skulle bladen vara inviknings bara när dom kom till den längden som var 60 ist för 80..? aja.. 🙂
Nej jag MENADE 60x80!!!!
De måtten gäller naturligtvis KYLFLÄNSEN. Sedan sitter det antingen 60-, 70- eller 80-fläkt ovanpå. Om den är större än 60 sticker den naturligtvis ut åt sidan...
Som sagt, Arctic Cooling Super Silent Pro (Copper) (TC) är en fläkt som har en fläns som är 60x80, och det ger ju bättre kylning än en som är 60x60, men inte lika bra som en 80x80...
1 Guest(s)