October 22, 2002
tjenna..
jag har nyss byggt klart en ny dator och samtidigt har bytt ut mitt gamla moderkort (MSI KT400): http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl
mot ett nytt (MSI K7N2G) : http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl
nuu har jag ett litet problem som verkligen irriterar mig.. och det är tempraturen på CPUn...
innan låg tempraturen på ca 46-50c med mitt gammla moderkort..
och just nu ligger den på ca 59-65 och stiger fortfarande...
dock använder jag samma processor (AMD xp 1800+) och samma kylfläns/fläkt (Tt Volcano 9), inte bara de så har jag verkligen lagt rijält med kylspasta (Arctik silver 3) när jag byte moderkort... och sedan har jag lagt till ca 4 nja chassi fläktar...
jag har provat med ett nytt processor (AMD xp 2400+) och då gick de verkligen åt he*vete.. tempraturen steg gradvis mot up till 70c.. så jag var tvungen o stänga ner den....
vad är felet, den gör mig galen.. :cy:
help !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
October 22, 2002
FarsanEdde wrote: Oftast är det så att kylaren måste vara vänd åt ett visst håll för att placera trycken rakt på kärnan. Se till så att du inte vänt den fel.
njaa gällande kyllaren så finns det endast 2 sidor den kan sitta på...
och just nu så har jag den på det sidan jag hade den på innan...
men..
nää nu är nogåt verkligen fel... alltså jag har tagit bort det gammla kylpastan och satt ditt nytt och som du sa har jag försökt lägga så det typ blir ett pappertunt lager...
men vad HÄNDER nu, joo.. tempen stiger verkligen up och jag stängde av den när den nåde 70c.... 🙁 ... :cy:
October 22, 2002
wiero wrote: Förmodligen kommer du aldrig att få samma värde som du hade på det gamla moderkortet, det är olika på olika kort och det är bara ett riktvärde.
plzz du skojar med mig, den kanske stiger eller minskar med några grader, MEN MED HELA 20 grader...
något är verkligen FEL
October 22, 2002
boogey wrote: för mycket kylpasta skulle jag gissa...
folk har missuppfattat kylpastans funktion märker jag...
förklara de gärna för mig...
alltså jag ska försöka nu för sista gången, jag orkar verkligen inte med att sätta på och ta av flänsen hela tiden 😡
men det skall vara endast ett PAPPERS tunt..
får la prova IGEN och se :arg:
May 31, 2002
Men titta på flänsen så du är säker att du placerar den åt rätt håll. Försök inte båda olika hållen för eftersom trycket kommer snett på ena sättet så kan du krossa kärnan. och efter du är säker på vilket håll den ska vara så läser du appliceringsinstruktionerna på http://www.arcticsilver.com/ar.....ctions.htm
October 6, 2001
Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?
När flänsen blir 80 grader så kan man typ bränna sig på den (det känns att den är varm men inga allvarliga brännskador), testa och känn på flänsen om den e varm eller om det kommer varmluft, det kanske bara är moderkortet som spökar. Du kan gå in på arctic silvers hemsida om du vill ha instruktioner om hur du applicerar kylpasta.
May 31, 2002
SeWs wrote: Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?
När flänsen blir 80 grader så kan man typ bränna sig på den (det känns att den är varm men inga allvarliga brännskador), testa och känn på flänsen om den e varm eller om det kommer varmluft, det kanske bara är moderkortet som spökar. Du kan gå in på arctic silvers hemsida om du vill ha instruktioner om hur du applicerar kylpasta.
Det är ju knappast flänsen som är 80 grader...
July 18, 2001
FarsanEdde wrote: [quote=SeWs]Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?
om nu cpu:n går upp emot den tempen så gör flänsen också det! :banghead:
October 22, 2002
whoracle wrote: [quote=FarsanEdde][quote=SeWs]Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?
om nu cpu:n går upp emot den tempen så gör flänsen också det! :banghead:
jag tror att Whoracle har rätt för att igår kände jag på flänsen direct och jag var verkligen nära o bränna mig :arg:
men inte bara de, nu har jag faktist verkligen satt flänsen helt rätt enligt Tt och verkligen applicerat rätt mängd av kylpasta på det sättet som beskrivs på arctics hemsida....
men fortfarande samma problem.... alltså tempraturen kan öka från 49c up till 70c inom 7 minuter....på idle mode...
kan det finns nåt problem med moderkortet.. eller kanske för mycket volt till CPUn, för att cpun på mitt moderkort har en helt egen ATX kabel/kablar (12 volt, 4 pin direct från nätdelen).. 🙄
October 22, 2002
nåt är j*vligt konstigt.... :arg:
men som SeWs sa så blir faktist flänsen j*vligt varm :cy:
oki, nu har jag kommit på att tempraturen ligger i princip just nu vid 61-64c i idle mode...
men hallo alltså detta är ca 12 grader mer än vad jag brukade ha på mitt gammla moderkort.... *hata Nforce2 :evil:*
kan moderkortet verkligen ha en sån effekt på tempraturen ? :bok:
May 31, 2002
Vad jag menade var att om processorn var 80 grader fast den absolut inte borde vara det så är oftast flänsen betydligt kallare eftersom den inte har god kontakt med processorn. Men nu säger ju du att flänsen är jättehet... Kanske fläkten som går på för lågt varv? Eller att du råkat ställa upp spänningen till processorn?
October 15, 2001
CasO wrote: [quote=wiero]Förmodligen kommer du aldrig att få samma värde som du hade på det gamla moderkortet, det är olika på olika kort och det är bara ett riktvärde.
plzz du skojar med mig, den kanske stiger eller minskar med några grader, MEN MED HELA 20 grader...
något är verkligen FEL
Nåt är det som inte stämmer, frågan är om det är moderkortet som visar fel eller om det är ett hårdvarufel, du får helt enkelt mäta med en termometer och se om moderkortets värde är korrekt(ungefär)
October 22, 2002
FarsanEdde wrote: Vad jag menade var att om processorn var 80 grader fast den absolut inte borde vara det så är oftast flänsen betydligt kallare eftersom den inte har god kontakt med processorn. Men nu säger ju du att flänsen är jättehet... Kanske fläkten som går på för lågt varv? Eller att du råkat ställa upp spänningen till processorn?
okej, men hur mycket ska det stå så det ska vara normalt... kanske jag knappat in något fel eller nåt :cy:
3 Guest(s)