Moderkort och kylning ------> BLIR GALEN....|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moderkort och kylning ------> BLIR GALEN....
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 19, 2003 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

tjenna..

jag har nyss byggt klart en ny dator och samtidigt har bytt ut mitt gamla moderkort (MSI KT400): http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl
mot ett nytt (MSI K7N2G) : http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl

nuu har jag ett litet problem som verkligen irriterar mig.. och det är tempraturen på CPUn...
innan låg tempraturen på ca 46-50c med mitt gammla moderkort..
och just nu ligger den på ca 59-65 och stiger fortfarande...
dock använder jag samma processor (AMD xp 1800+) och samma kylfläns/fläkt (Tt Volcano 9), inte bara de så har jag verkligen lagt rijält med kylspasta (Arctik silver 3) när jag byte moderkort... och sedan har jag lagt till ca 4 nja chassi fläktar...
jag har provat med ett nytt processor (AMD xp 2400+) och då gick de verkligen åt he*vete.. tempraturen steg gradvis mot up till 70c.. så jag var tvungen o stänga ner den....

vad är felet, den gör mig galen.. :cy: cry
help !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! cry

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
315923
April 19, 2003 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kladdar nog på för mycket kylpasta. Papperstunt lager skare va!

Caso
Member
Medlem
315924
April 19, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

okej.. ska väl få bort allt kladd o göra som du säger *hoppas det funkar då*
tack för svaret 🙂

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
315935
April 19, 2003 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Oftast är det så att kylaren måste vara vänd åt ett visst håll för att placera trycken rakt på kärnan. Se till så att du inte vänt den fel.

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
315942
April 19, 2003 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen kommer du aldrig att få samma värde som du hade på det gamla moderkortet, det är olika på olika kort och det är bara ett riktvärde.

Caso
Member
Medlem
315949
April 19, 2003 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

FarsanEdde wrote: Oftast är det så att kylaren måste vara vänd åt ett visst håll för att placera trycken rakt på kärnan. Se till så att du inte vänt den fel.

njaa gällande kyllaren så finns det endast 2 sidor den kan sitta på...
och just nu så har jag den på det sidan jag hade den på innan...
men..
nää nu är nogåt verkligen fel... alltså jag har tagit bort det gammla kylpastan och satt ditt nytt och som du sa har jag försökt lägga så det typ blir ett pappertunt lager...
men vad HÄNDER nu, joo.. tempen stiger verkligen up och jag stängde av den när den nåde 70c.... 🙁 ... :cy:

Caso
Member
Medlem
315952
April 19, 2003 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

wiero wrote: Förmodligen kommer du aldrig att få samma värde som du hade på det gamla moderkortet, det är olika på olika kort och det är bara ett riktvärde.

plzz du skojar med mig, den kanske stiger eller minskar med några grader, MEN MED HELA 20 grader...
något är verkligen FEL cry

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
315954
April 19, 2003 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

för mycket kylpasta skulle jag gissa...
folk har missuppfattat kylpastans funktion märker jag...

Caso
Member
Medlem
315968
April 19, 2003 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: för mycket kylpasta skulle jag gissa...
folk har missuppfattat kylpastans funktion märker jag...

förklara de gärna för mig...
alltså jag ska försöka nu för sista gången, jag orkar verkligen inte med att sätta på och ta av flänsen hela tiden 😡
men det skall vara endast ett PAPPERS tunt..
får la prova IGEN och se :arg:

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
315970
April 19, 2003 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Men titta på flänsen så du är säker att du placerar den åt rätt håll. Försök inte båda olika hållen för eftersom trycket kommer snett på ena sättet så kan du krossa kärnan. och efter du är säker på vilket håll den ska vara så läser du appliceringsinstruktionerna på http://www.arcticsilver.com/ar.....ctions.htm

Caso
Member
Medlem
315972
April 19, 2003 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

okej.. nu ska jag ta det lungt och försiktigt.. :arg:
är det samma problem.. så återkommer jag.. :bok:

SeWs
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
315979
April 19, 2003 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?
När flänsen blir 80 grader så kan man typ bränna sig på den (det känns att den är varm men inga allvarliga brännskador), testa och känn på flänsen om den e varm eller om det kommer varmluft, det kanske bara är moderkortet som spökar. Du kan gå in på arctic silvers hemsida om du vill ha instruktioner om hur du applicerar kylpasta.

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
315982
April 19, 2003 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

SeWs wrote: Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?
När flänsen blir 80 grader så kan man typ bränna sig på den (det känns att den är varm men inga allvarliga brännskador), testa och känn på flänsen om den e varm eller om det kommer varmluft, det kanske bara är moderkortet som spökar. Du kan gå in på arctic silvers hemsida om du vill ha instruktioner om hur du applicerar kylpasta.

Det är ju knappast flänsen som är 80 grader...

Caso
Member
Medlem
315996
April 19, 2003 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kollar ju i BIOS hehe 😡

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
316107
April 20, 2003 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

FarsanEdde wrote: [quote=SeWs]Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?

om nu cpu:n går upp emot den tempen så gör flänsen också det! :banghead:

Caso
Member
Medlem
316170
April 20, 2003 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=FarsanEdde][quote=SeWs]Är du säker på att det inte är fel på temeraturmätaren på moderkortet?

om nu cpu:n går upp emot den tempen så gör flänsen också det! :banghead:

cry jag tror att Whoracle har rätt för att igår kände jag på flänsen direct och jag var verkligen nära o bränna mig :arg:

men inte bara de, nu har jag faktist verkligen satt flänsen helt rätt enligt Tt och verkligen applicerat rätt mängd av kylpasta på det sättet som beskrivs på arctics hemsida....
men fortfarande samma problem.... alltså tempraturen kan öka från 49c up till 70c inom 7 minuter....på idle mode...

kan det finns nåt problem med moderkortet.. eller kanske för mycket volt till CPUn, för att cpun på mitt moderkort har en helt egen ATX kabel/kablar (12 volt, 4 pin direct från nätdelen).. 🙄

Caso
Member
Medlem
316312
April 20, 2003 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

nåt är j*vligt konstigt.... :arg:
men som SeWs sa så blir faktist flänsen j*vligt varm :cy:

oki, nu har jag kommit på att tempraturen ligger i princip just nu vid 61-64c i idle mode...
men hallo alltså detta är ca 12 grader mer än vad jag brukade ha på mitt gammla moderkort.... *hata Nforce2 :evil:*

kan moderkortet verkligen ha en sån effekt på tempraturen ? :bok:

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
316326
April 20, 2003 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag menade var att om processorn var 80 grader fast den absolut inte borde vara det så är oftast flänsen betydligt kallare eftersom den inte har god kontakt med processorn. Men nu säger ju du att flänsen är jättehet... Kanske fläkten som går på för lågt varv? Eller att du råkat ställa upp spänningen till processorn?

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
316343
April 20, 2003 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=wiero]Förmodligen kommer du aldrig att få samma värde som du hade på det gamla moderkortet, det är olika på olika kort och det är bara ett riktvärde.

plzz du skojar med mig, den kanske stiger eller minskar med några grader, MEN MED HELA 20 grader...
något är verkligen FEL cry

Nåt är det som inte stämmer, frågan är om det är moderkortet som visar fel eller om det är ett hårdvarufel, du får helt enkelt mäta med en termometer och se om moderkortets värde är korrekt(ungefär)

Caso
Member
Medlem
316358
April 20, 2003 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

FarsanEdde wrote: Vad jag menade var att om processorn var 80 grader fast den absolut inte borde vara det så är oftast flänsen betydligt kallare eftersom den inte har god kontakt med processorn. Men nu säger ju du att flänsen är jättehet... Kanske fläkten som går på för lågt varv? Eller att du råkat ställa upp spänningen till processorn?

okej, men hur mycket ska det stå så det ska vara normalt... kanske jag knappat in något fel eller nåt :cy:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 476
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL