October 23, 2010
OfflineTänkte bara kolla om någon här möjligtvis har lite tips till en nybliven överklockare! Känns som att jag kört fast, lyckas endast klocka upp processorn 2,4GHz -> 2,6GHz så det känns som att det borde gå mer.
Datorn, en Fujitsu Scaleo XI 2530, alltså varken hemmabygge eller klockoptimerad:roll:
Processortyp Intel Core 2 Quad Q6600
Processorplatser (Lediga) 1(0)
Processorhastighet 2.40 GHz
Chipset nVIDIA nForce 650i Ultra
Minnestyp DDR II SDRAM 667 MHz PC2-5300
Minne som ingår 3 GB (2 x 1 GB + 2 x 512 MB)
Maximalt minne 4 GB
Minnesplatser (Lediga) 4(0)
Hårddisktyp Serial ATA-300
Hårddiskstorlek 1 TB (2 x 500 GB)
CD / DVD DVD±RW (+R dubbla lager)
3,5" platser (Lediga) 2(1)
5,25" platser (Lediga) 3(0)
PCI-kortplatser (Lediga) 1(0) x PCI-E x16
1(1) x PCI-E x1
2(2) x PCI
Antal USB portar 4 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal VGA portar 2 x DVI
Grafik MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB
Ljud Ja, Creative Sound X-Fi XtremeGamer Fatal1ty
Nätverk 10/100/1000 Mbps & 802.11g
Har flashat in ett annat BIOS för att slippa en 45sec! lång Fujitsu logga och låsa upp inställningar. Det som händer är att jag fastnar på 1167MHz FSB, original 1066. +1 och den vägrar boota BIOS. Då med minnena i "unlinked mode" kvar i 667MHz.
Det jag har kommit fram till är att klockning av minnena, samt höjning av FSB VTT låter mig gå högre. Minnena i 825MHz och jag kommer upp till cirka 1180 fsb, så det hjälper ju inget vidare. Sen går minnena inte mycket högre 🙂 Med FSB VTT på 4% (kan välja 0-20%) så kommer jag tom. upp i 1200+, kommer in i BIOS men då bootar den ej windows, fastnar när det är helt svart och blinkar ett "_".
Har i samband med detta provat diverse volthöjningar osv. men om jag gör det i samband med FSB VTT höjning så bootar den ej bios åter igen. Så känner mig tämligen förvirrad!
Slänger med min BIOS också:
http://img403.imageshack.us/i/.....0026w.jpg/
http://img842.imageshack.us/i/.....0025o.jpg/
Köpa nya minnen? Kass processor/moderkort? Hade vart kul om någon kunde sparka mig i rätt riktning! Tycker datorn duger gott och väl, om det går att klocka upp processorn mer, + nytt grafikkort så kan den nog få ett par år till tom!
January 17, 2004
Offlinegissar att det är ramen som säger stop.
det går inte o ställa ett ännu lägre värde? under 800 mhz utan unlinked? har du kylning på ramen så kör på 2.1v och prova inställningarna CAS, TRCD, TRP till = 6 alt 7 så kanske det går lite högre.(alt maxvärde?)
byt ramen först, sen moderkortet... sen ett grafikkort t.ex 450 gts är dubbelt så snabbt som ditt nuvarande...
tips. ladda hem cpuz och kolla raminställningarna i windows...
December 7, 2009
OfflineKnappast något annat än moderkort som begränsar en så liten höjning. Byt moderkort om du vill överklocka alt testa bsel-modd
October 23, 2010
OfflineMinnet har jag satt på 5-5-5-15. Kommer endast upp 20 i FSB när jag klockar upp minnena till 850 så känns inte som det är lönt att gå den vägen. Kan ju köra unlinked så minnesration spelar väl ingen roll antar jag?
Tack för bsel-mod länken, det ska testas imorgon! Om det funkar så kan jag utgå från att moderkortet förmodligen stoppar under vanlig klock, om det ej funkar så torde alltså processorn inte vilja mer än 200MHz?
January 17, 2004
Offlinemen kan du ställa in så att minnena går i lägre hastighet? utan o köra unlinked? då unlinked kan vara mer ostabilt ibland... men prova det som fungerar bäst...
cpu ska då klara 3ghz lungt, såg att det är nforce 650i ultra och har själv haft ett 680i och där var problemet att när jag ökade FSB = varmt moderkort = instabilt...(känn på nb så är den väldigt varm)
när jag bytte från 680i till p35 så kortade jag ner oc tiderna från 1-2h+ till 5min...
October 23, 2010
OfflineNär jag klocka i vanligt läge så följde faktiskt inte minnena efter, kanske pga. att det är ett retail BIOS till oem kort. Ja se där, mitt är ett MSI P6N Sli Platinum, fast från Fijutsu då, så inget sli och förenklad kylning osv. så det är väl där det tryter då.
Körde iaf på en bsel-mod och det funkade klockrent, ligger på 3GHz nu utan några andra ändringar. Kan för den delen varken minska eller öka FSB öht. så hehe. Men jag får väl vara nöjd där med hårdvaran jag har, kanske blir ett nytt grafikkort innan man köper en helt ny burk, klockvänlig då givetvis 🙂
1 Guest(s)

Log In