February 28, 2001
Hej alla Phreaks, har några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på:
Är det idé att köpa koppar-shim till Silent Systems Radial Fin 37165-0008(Molex). Finns det någon som äger en sådan och kan berätta lite om den fungerar bra & så? Funkar denna modellen på en 1,4GHz TB? Överallt står det att den pallar max 1,33Ghz TB men 1,4:an kan väll inte vara så mycket varmare? Fattar inte riktigt när de skriver så...
Vet ni någon svensk återförsäljare som börjat sälja Thunderbird med AYHJAR-stepping?
Vore tacksam om någon kunde svara mig på dessa newbie-frågor.
Ja det låter bra att du gillar forumet!
jag vill bara hoppa in i diskussionen och råda dig till att köpa en annan kylfläns. Silent Systems Radial Fin 37165-0008(Molex) kylaren kanske klarar av din 1.4Ghz T-bird. MEN den kommer gå väldigt varm och så varm som den antaligen kommer bli hade jag inte velat leva med..
Satsa istället på en Taisol kylare t.ex med orginal fläkt eller en ännu tystare typ 12-19db. Det kommer kyla mycket bättre men ändå vara näst intill ljudlös!
Tekniknörd som gillar att träna.
February 28, 2001
Det verkar som alla på NH dyrkar Taisol av någon anledning?
Jag läste Toms Hardware senaste Heatsink roundup med 46st kylare i test och där presterade molexen bra när det gäller kyla/ljud. Taisol var väll inte dålig men heller inte utmärkande på nått sätt.
Vad jag inte fattar på Toms Hardware är hur de kan mäta upp så höga decibel-tal. T ex så mätte Taisolen med standardfläkten upp 49dB!!! På kylning.com uppger de att den ska avge ~29dB! Processorn får de ned till 41Celsius(Taisol) är inte det lite väl dåligt det också?
June 7, 2001
Min Radial Fin var märkt "max 1GHz" och min Athlon 1000 blir typ 63°C.
Jag skulle ta 1.33 på allvar. Grejen med Silent Systems är att de sätter så svag fläkt på kylaren som de kan för att få ner oljudet.
Bless their hearts.
Vill du ha tyst OCH köra i en massa MHz bör du titta på Silveradon hos GTek.
June 22, 2001
Jag köpte en radialfin till min gamla TB1000 för jag var ute efter en så tyst dator som möjligt utan att överdriva och den blev ca 11 grader varmare (39 med fop 32 och 50 med radial) nu körs den utan klocknig osv, och den blev ljudlös ijämförelse mot innan.
Min nya dator duron 800@920 köpte jag en taisol koppar och vist den är tystare än fop32 men betydligt ljudligare än radialen och och 7 grader "hetare än fop32" (46 grader)så allt är väll upp till vad man vill enligt min egen erfarenhet så är alltså fop32 "kallast" och radialen "varmast" men allt under 70 grader skadar ju inte CPUn.
April 18, 2001
On 2001-08-02 19:01, Mjöde wrote:
Komplett.se kan ha den (AYHJAR), så här svarade de till mig."De senaste som jag vet fanns på lager var med den steppingen men kan ej
garantera att alla är det."
Komplett.se skickar alltid det äldsta dom har i lager först. Så tror inte det är någon bra ide att beställa riktight än.
February 11, 2001
Som sagt. Jag tror de flesta i forumet rekomenderar en annan kylfläns än RadialFin till just AMD över 1Ghz. De blir som sagt MYCKET varma och livslängden kortas ner.
Man bör hålla sig under 50 grader.
Föreslår även jag en TAISOL även om jag är lite åt Alpha och VTN kylnings hållet.
February 11, 2001
April 17, 2001
On 2001-08-03 15:16, MiSt wrote:
Vem fan bryr sig om livslängden? Tio år eller tre, det kan kvitta för om ett år är min T-bird inte värd ett smack lik förbenat och jag kommer att ha köpt något annat.Nej, saken är snarare den att ju kallare en CPU är desto mer kan du överklocka den
Håller med fåregånde talare.
May 15, 2001
Den "nya" Fop32:an WBK38 är fin kylare:) funkar fasen så mycket bättre för mig än en Taisol (kan ju vara olika för andra dock)! Fast Delta Black Label fläkten e ju inte helt tyst;)
Med dom andra fläktarna jag har (8st) så låter datorn som en Lettisk kärnreaktor. Men har bra ljudsystem o många mp3:or 😀
1 Guest(s)