March 6, 2002
Har nyligen köpt nytt system och vill ju försöka få ut maximal prestanda såklart. Dessvärre har jag stött på problem:
1) Jag skulle vilja köra minnena i DDR500 medan prcessorn går oklockat (800 MHz). Detta har jag dock inte lyckats med, ska det vara möjligt? Har provat olika settings i bios, disable på dynamic overclocking, slow på performance mode och minnena by SPD borde väl vara det mest lämpliga men fungerar inte, sätter jag RAM till 500 MHz så hänger sig datorn direkt i uppstarten innan jag ens hinner få bild på monitorn. Det högsta jag kommit är 240 MHz på fsb och då kört minnena 1:1 men om man nu inte vill eller kan klocka cpu utan endast vill ha upp minnena? Ställer jag in minnena på att köra DDR533 i bios så kan jag sätta timingsen ganska bra men dessvärre så går minnet då bara på DDR400 enligt CPU-Z.
2) Om jag nu inte klockar något utan vill köra minnena i DDR400 så borde jag kunna göra detta med bra timings. SPD på minnena är 3-4-4-8 men dessa är ju för DDR500. Har läst om folk som kört just dessa minnen i 2-3-3-5 i DDR400 och har för mig att jag nånstans även läst om 2-2-2-5. Problemet är att även om jag ställer in 2-3-3-5 i BIOS så rapporterar CPU-Z och även andra program CAS Latency som lägst 2,5, jag kommer helt enkelt inte ner i 2 oavsett vad jag ställer in i BIOS.
Känns som om ovanstående problem är BIOS relaterade men är det någon som har några ideer eller använder samma moderkort/chipset och minnen?
Systemspec:
Intel P4C 2.8 GHz
MSI 875P NEO-FIS2R (BIOS 1.8 )
Corsair XMS TWINX PRO4000 1024MB
PowerColor 9800Pro
2x80 GB HD
Antec PlusView 1000AMG
Antec Trueblue 480PEC 480W
March 6, 2002
Jo det går eller ska gå alldeles utmärkt att köra minnena i 500 MHz och fsb i 200 MHz. Har läst på flera forum och sett folk som kört det, ska även gå enligt MSI.
Fick ett tips som lyckades ta mig genom själva uppstarten: "go into bios then into the memory part enable it then select 8-4-4-2.5 then restart then go back in bios then select ddr500 and 2.8v for mem". Man får alltså ändra en sak i taget i bios och starta om imellan.
Jag lyckas alltså köra DDR500, BIOS konfirmerade, fram tills windows börjar ladda, efter mindre än 1 s laddande så hänger sig allt. Testade boota från en XP CD och kom en bit men sen hängde det sig även där. Har testat ändra volten på både minnen och cpu men ingen skillnad. Kan det vara nåt annat som strular?
1 Guest(s)