July 6, 2003
Har följande: Asus P4C800-E Deluxe, P4 2.6Ghz 400mhz FSB, 1024mb ram Twinmos Winbond.
Nu är det så att jag är riktigt sugen på det där med överklockning men har ingen direkt större erfarenhet vad det gäller sånt så jag har lite frågor.
för det första om man ska ändra på diverse olika inställningar måste processorn vara upplåst på något vis då?
jag har satt AI overclocking funktionen i BIOS på 10% och därmed fått 200 mhz mer på processorn (vet inte ifall det påverkat minnena) men multipeln står på 26 vilket jag har förstått är ganska så högt.
kan inte hitta någon inställning i bios för att ändra på multipel så lite hjälp hade uppskattats *ler*
Kanske man skulle ta att överklocka manuellt istället för att använda AI??
Bifogar även en bild från WCPUID och CPU-Z ifall det skulle vara något ni kanske kunde upptäcka (förbättringar etc...)
tackar så mycket för er tid hehe
/TraZer
http://trazer.anticapslock.com/Snap1.jpg
[Edit av ViU. Ändrade bilden till en länk pga av storleken.]
July 6, 2003
Ok då tror jag att jag förstår lite bättre 🙂
höjjer jag med 10% till (20%) så kraschar datorn när jag spelar spel osv, täntke det kunde ha att göra med Multipeln men det har det väl säkert inte då 🙂
Om jag hade haft en cpu med 800FSB hur mycket mer prestanda hade jag kunnat få då?... hade det gjort stor skillnad i exempelvis PCMark osv?
/TraZer
July 26, 2003
Har för mig att minnena bara körs i 333Mhz som standard om man kör med en äldre P4:a. Multipliern är låst så det du kan ändra är FSB:n. Med tanke på att det är så hög multiplier så kan du inte höja FSB:n speciellt mycket. Som standard är den ju 26 * 100 = 2600 Mhz, om du klockat den 200Mhz så måste FSB:n höjts till 2800 / 26 = 108 Mhz. Jag har hört att 2.6:an inte klockar så bra, dom nya P4:orna är ruskigt snabba och kan i de flesta fall klockas till 3000+ Mhz. Så om du har pengar att spendera så kan du nog få ganska mycket bättre prestande om du införskaffar en P4 2.8-C alt. en P4 2.4-C och överklockar.
2 Guest(s)