April 15, 2005
Jag funderar på att byta min processorfläkt mot en Zalman 7700 Cu (120mm) och för att den ska kunna få plats på mitt moderkort måste man enligt Zalman själva, byta ut Northbridge kylaren mot en av Zalmans egna Nortbridge kylare.
Är det någon av er som har ett ABIT AG8 moderkort som har den stora 120mm Zalman fläkten monterad? Behöver få det bekräftat att det verkligen passar. 🙄
January 19, 2003
Tror inte att Zalman skulle ljuga om något sådant. Orginal kylningen på AG8 ser onekligen lite hög ut på delen som är vänd mot socketen, medans zalmans egna är högre i mitten.
Edit: * Note : No motherboard components with a height greater than 39mm (1.53inch), as well as the
PSU, disk drives, VGA card, and RAM should be present within a 68mm (2.68 inch)
radius from the center of the CPU.
Saxat från Zalmans hemsida. Så det är bara ta fram någonting att mäta med. Zalmans egna NB kylare är 47mm hög men det är på mitten av kylaren så jag mistänker att de båda nästan kommer att nudda varandra.
April 15, 2005
Tror inte att Zalman skulle ljuga om något sådant. Orginal kylningen på AG8 ser onekligen lite hög ut på delen som är vänd mot socketen, medans zalmans egna är högre i mitten.
Edit: * Note : No motherboard components with a height greater than 39mm (1.53inch), as well as the
PSU, disk drives, VGA card, and RAM should be present within a 68mm (2.68 inch)
radius from the center of the CPU.Saxat från Zalmans hemsida. Så det är bara ta fram någonting att mäta med. Zalmans egna NB kylare är 47mm hög men det är på mitten av kylaren så jag mistänker att de båda nästan kommer att nudda varandra.
Yepp, jag tror också att det troligen kommer bli så det i princip nuddar varandra.
Jag har mätt lite med den Northbridge kylaren som sitter på nu, och om den stora Zalman 7700 kylaren ska passa med Zalmans Northbridge, så måste det bli mycket tight. 😮
Och som du också säger, jag tycker heller inte Zalman borde ljuga om något sådant. Det är bara så att de inte har fel. 😕
April 15, 2005
Nu har jag mätt lite mer. Jag har klippt ut en mall, pappersbit på 136mm i diameter och försökt att kolla hur nära den kan tänkas komma Northbridge kylaren. Och vad kom jag fram till?
Ja ni.... 😕 Passar det så måste kylflänsen från processorn nudda kylflänsen på Northbridge kylaren. Passar det inte så rör det sig typ om en halv millimeter. Fast då Zalman själva skriver att det ska passa om man byter till en av Zalmans egna Northbridge kylare så tycker jag att det borde funka.
Jag tror jag ska beställa grejerna idag och så återkommer jag i samma post med resultatet.
UPDATE: Nu har jag fått hem min nya Zalman fläkt inklusive ny Northbridgekylare. Och jag kan nu bekräfta att dessa passar ihop... PRECIS! 😎 CPU kylaren går emot Northbridgekylaren men det passar! 🙂
Jag var själv lite osäker på om det skulle passa eller inte, det såg väldigt tight ut.
Så nu vet ni med ett ABIT AG8 moderkort som vill köpa Zalmans 7700 fläkt, passar med en av Zalmans egna Northbridgekylare.
PS. Jag vet att Zalman själva specificerar att det passar på deras hemsida, men jag var ändå väldigt osäker då det ser extremt tight ut. DS
1 Guest(s)