November 23, 2003
Hej,
Har börjat tröttna på min dator riktigt rejält, började med att jag köpte den i sommras. byggde då ihop den från db och sen dess har jag haft problem och har inte använt dator så enormt mycket pga olika anledningar men nu har jag börjat använda den och så fort jag ska klocka datorn i bios och ska spara dör datorn helt, inte nog med det så fort jag gör lite krävande saker i windows ex spelar krävande spel dör dator helt också.
Det är inte värmen vilken ligger på 46c, kan det bero på nätagget?
minnena funkar fel fritt och min bror säger att jag ska beställa nytt nätagg vill bara få mer synpunkter
Tacksam för seriösa svar
mvh kenny
Datorn:
xp2800+
2x TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200
Abits NF7-S Nforce2
Geforce 3 ti200
80 gb
February 1, 2002
feNizx wrote: har ett chiftech 300w tillläggas ska väl att jag har haft nätagget väldigt länge och att det har suttit i en företags dator som min morsa köpte (om nu de spelar någon roll?)
Nä men fråga nån rolig polare om du får testa hans agg... funkar inte det testar du ramen.. o funkar inte det heller kastar du skiten 🙂 (eller ger den till mig) 😉
December 6, 2002
February 1, 2002
feNizx wrote: har ett chiftech 300w tillläggas ska väl att jag har haft nätagget väldigt länge och att det har suttit i en företags dator som min morsa köpte (om nu de spelar någon roll?)
Hej!
Det låter som ett typiskt nätaggregats problem / fel.
Skulle nog testa med ett annat eller beställa ett.
November 23, 2003
Okej väldigt tacksam för svaren jag fått och vill passa på att fråga en sak till, att datorn dör helt när jag sparar i bios beror också på nätagget?
det blir visst en till fråga vilket nätagg och var kan jag köpa det? får inte kosta mer än 900 det ska vara bra(!)
hade tänkte mig ett Levicom VP500B.BL Plexi+Blue LED 2Fans Black 500W ATX PRIS: 879:- det är väl bra (och snyggt)? ja hoppas på bra svar!
mvh kenny
September 3, 2001
låter för mig som att du har råkat få CH-5 minnen 😛 har själv problem med dessa.. datorn vägrar vara stabil och datorn bootar knappt ibland.
Kolla på minnets chipp om det står CH-5 på slutet av raden. Om det gör det, försök att hitta något annat ddr minne och sätt in den o testa om samma problem kommer fram igen.
August 16, 2002
jag tror inte att nätagget är problemet... däremot kan det vara mycket annat... innan du går och köper ett nyt nätagg så tycker jag att du ska prova med ett annat agg... kolla också i BIOS om det agget du har nu undervoltar mycket´, eller kolla helst med multimeter eftersom BIOSet kan visa ganska fel...
att det skulle vara ramet tror jag inte på, eftersom det är pc3200 och fsbn på din barton är 166... du klockar ju i princip inte dina minnen innan dom kommer upp i 201mhz... köp alltså inte nya minnen...
är datorn stabil i orginalhastighet? om den är det så har instabilitetet nåt att göra med överklockningen... pröva att öka alla spänningarna till nästan max och kolla om den är stabil då.. om den är det så är det någon av komponenterna, om den inte är stabil är det nåt annat, troligen nätagget...
men prova som sagt med nåt annat agg... 300W ska ju lätt räcka för dagen datorer... tänk på att det är 200W i shuttle datorer, och de är stabila som en vanlig dator...
February 21, 2003
Har du kollat på ditt moderkort, grafikkort och nätdel för att se så att det inte är någon kondensator som har börjat ge sig, tecken på detta är att dom börjar bula sig på toppen och dom kan också börja läcka.
Jag har själv haft problem på 3 nya moderkort ASUS K8v Deluxe med att
kodensatorerna började att bula sig och läcka och dessa satt på Spännings stabilisator kretsen.
Tecken på problem med kondensatorer är Kall start problem,datorn kraschar,bootar om, hänger sig med mera.
Du kan också kolla på ABIT-Forum.
http://forum.abit-usa.com/foru.....forumid=26
1 Guest(s)