Några frågor!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Några frågor!
ze7en
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 5, 2002 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har nyligen blivit ägare till en datorn med AMD processor, jag har hört att dessa genererar mer värme än Pentium processorerna men min ligger för tillfället på 50 grader utan att ha arbetat att för mycket. Är detta normalt? Fläkten som sitter på processorn är en EKL CPU-Fläkt m/kullager som ska klara upp till XP 1900+.

El aggregatet är också jättevarmt och chassit ligger på en temperatur på 45 grader. Är inte även detta för varmt? När jag lägger handen mot elaggregatets fläkt så bränns det nästan. Jag har kännt på andra burkar och de är nästan kalla istället.

Jag har ännu inte skaffat mig ytterligare fläktar men ska ha minst två till, en till HDn (80GB 7200rpm) och en till det övriga utrymmet. Hur pass kommer temperaturen att sjunka med ytterligare två fläktar?

Vid ett tillfälle så slutade båda mina CD spelare, plextor (Brännare) och pioneer (DVD) att läsa skivor...kan detta ha berott på att det var för varmt?

Och så till min sista fråga, när jag försökte bränna en 80 minuters skiva så tog det 8 minuter för första skivan vilket jag tycker är på tok för lång tid för en 24x brännare! Den andra skivan jag brände floppade helt trots att det var en Kodak Ultima...Vad kan det vara som är fel?

Jag kan inte så mycket om datorer men skulle vilja lära mig mer och skulle verkligen uppskatta om jag kunde få svar på mina frågor!

Mvh

Kim

Illern
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 747
151119
March 5, 2002 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

50 grader, det är lite i överkant.
Har du monterat datorn själv?
Isf kolla om du har för mycket/lite kylpasta. Vanligt fel bland de som sätter ihop sin första dator.

Amd 1700+@1605mhz | Msi K7t266pro2 | 256mb | Seagate barracuda III 40gb | Volcano 6cu+ |

[ Detta Inlägg ändrades av: Illern den 2002-03-05 18:11 ]

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
151132
March 5, 2002 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

du sa att tempen inne i chassit var 45 grader. Det är mycket dålig, det ska max vara 5-10 grader över rumstemperatur. Annars blåser ju fläkten samma varma luft in i flänsen igen, och då blir det bara varmare och varmare. Därav dina höga temperaturer.

Om du sätter dit 2 fläktar så kan du ju "förnya" luften innuti, och då håller den sig kall. Då kan fläkten på processorn blåsa ny o kall luft på den hela tiden.

Det är det man menar med att ha bra "luftflöde" i datorn.

Sen gäller det ju bara att hålla en balans mellan luftflöde och ljudnivå. Men det lär du dig så småningom.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
151154
March 5, 2002 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-05 17:16, ze7en wrote:

Och så till min sista fråga, när jag försökte bränna en 80 minuters skiva så tog det 8 minuter för första skivan vilket jag tycker är på tok för lång tid för en 24x brännare! Den andra skivan jag brände floppade helt trots att det var en Kodak Ultima...Vad kan det vara som är fel?

Mvh

Kim

Vad är det för bränanre? När jag bränner med min plextor tar den ungefär 4 och en halv minut att bränna en FULL 700MB cd. Ifall den har burn proof kan du ju kolla ifall det är på. Annars så vet jag inte det kan ju alltid bli fel men inte allt för ofta med nya bränanre.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL