October 23, 2001
Jag har ett billigt chassi av inget speciellt märke, som fungerar men inte myckert mer 🙂
För att få ner ljudnivån funderar jag på att byta fläkten i aggregatet.
Nån som har gjort det?
Är det dumt?
Vad kan hända?
Hur mycket värme tål ett aggregat?
Nu är aggregatet ganska varmt (inte så det bränns).
Om jag byter till en tyst fläkt kanske kylningen blir för dålig...
April 1, 2001
Det finns nätdelar med bättre fläktar, och de finns de som har sämre fläktar. Om du tycker din fläkt i nätaggregatet låter mycket så hör den inte till de bättre kanske. Det finns ju fläktar som blåser så det räcker men ändå inte låter mycket, men de kostar ju lite mer förstås. För 150:- kan du få en bra 80mm fläkt som inte låter så mycket 🙂
Jag har bytt fläkt i ett par nätdelar själv, har inte vart några större problem. Enda nackdelen skulle väl vara att garantin försvinner så fort man öppnar en nätdel.
December 2, 2001
Jag har bytt fläckt i ett nätagg.. dock åt andra hållet, bytte till en delta som låter mer men då andra sidan kyler bättre eftersom jag har väldigt hård belasting på mitt nätagg.
Men sen beror juh det på vilken belastning du har på agget. Har du lite gräjer, så behövs mindre kylning har har du mer så behövs mer kylning 8)
Men jag tror inte de ska va någon fara att byta fläkten i agget.. Dom tål rätt mkt ändå! Och förlora garantin på ett nägtagg är väll inte hela världen när ett nytt inte kostar mer än dryga 300kr
August 10, 2002
En sak so du skulle kunna göra om du vill ha ett tyst nät agg är ju att göra ett hål i toppen (eller var som hälst igentligen) och sätta in en två tysta fläcktar (en i det ny håler och en i det första stället) så borde det ju bli bättre kylning och om du tar två SUPER tysta fläcktar så borde dom ju både kyla bättre och låta mindre.
Ett tipps bra.
October 23, 2001
Garantin bryr jag mig inte om!
Funderar på att det kanske blir sämre kylning med tyst fläkt!
Om jag känner med handen vid fläkten känns luften varm. ca: 50 grader skulle jag tro 🙂 då menar jag bra mycket varmare än kroppstemperatur.
Är luften som kommer ur era nätagg varm?
August 22, 2005
HELIX wrote: Köp ingen Enermax bara.. Jag har satt in en Enermax fläkt i mitt nätagg och det susar lite småirriterande... Men så har jag en Zalman på motsatta sidan som suger in luft, så det är inte helt tyst... Hur mycke luft behöver det strömma igenom egentligen??
Jag har en enermax i mitt chassi, och den susar så in i h*****e...
Detta beror i mitt fall på att fläktplatsens lufthål i chassit är för små, och den suger väldigt mycket luft. Ska borra upp hålen dem så snart som möjligt...
August 19, 2001
Munken wrote: [quote=JuLmUnD]Istället för en fläkt så kan du ju sätta in 2 st papst 80 mm.. Då blir de inga problem med att kyla nätaggaet iaf.. Och tyst är de..
Öjj!
Det där va ju mitt tipps 😀
Hehe oj läste inte så bra 8] Jaja men då kan han iaf va säker på att de är ett bra tips 🙂
August 19, 2001
Iceman wrote: På ett nätaggregat jag hade en gång, bytte jag fläkten till en mycket tyst variant. Sen gjorde jag ett hål på motsatta sidan av agget och satte en likadan fläkt där. På så sätt får man iaf ett _bra_ luftflöde genom nätagget 🙂
Lite som Jag och munken tänkte 🙂
October 15, 2001
Jag bytte ut fläkten på min chieftec 340W till en Papst 12db, verkar inte vara några direkta värmeproblem.
AMD 1400@1680 +3st IBM +gf3
1 Guest(s)