När dör dom?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
När dör dom?
arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har skaffat en begagnad 2500+ som har gått i 200 x 11 med orginal spännig i ca ett år. Om jag klockar den ytterligare, tex höjer spänningen till 1,9v och kanske drar upp till 2500Mhz, hur länge kan den förväntas leva?, med andra ord, hur mycket sliter OC på processorn?

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
692114
August 10, 2004 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

är den luftkyld ? nja den kommer hålla tillräckligt innan du hinner uppgradera såvida inget annat händer men 1,9V varje dag ett helt år kan nog påverka en hel del men ett par år minst lär den ju hålla med rätta förutsättningar.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
692365
August 10, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

nått år skulle jag gissa på.
hög volt sliter endel.

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
692387
August 10, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
692451
August 10, 2004 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Samma som orginal antagligen

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
692477
August 10, 2004 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Har kört en celeron 300A i 2.2V under ? hur många år är det sen de var aktuella? 4? 5?
Det är 10% över standard som är 2.0V........lägg ner det här med att tro att det sliter på cpun, de har en ratad livslängd på ca 10-12 år och om man övervoltar kanske man loosar ett år eller två...spela rocken roll.

Zyke
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
692480
August 10, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Nej absolut inte! om man överklockar en processor så slits det mer än vad en "vanlig" gör, så den håller kortare tid!

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
692489
August 10, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Prollen överlever nog ditt nuvarande system iaf, om du inte ska sitta med det i några år elle rom ngt drastiskt händer.

ocz
Member
Medlem
692501
August 10, 2004 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Zyke wrote: [quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Nej absolut inte! om man överklockar en processor så slits det mer än vad en "vanlig" gör, så den håller kortare tid!

Eeeh... Du sa nyss att en XP 3200+ lever kortare än en 2500+?

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
692513
August 10, 2004 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Han är ju faktiskt ganska ny här... Men en klockad 2500 måste ju leva lite kortare än en riktigt 3200, för det ör ju inte identiska kärnor utan 2500:orna måste väll vara av lite sämre kvalite.

ocz
Member
Medlem
692514
August 10, 2004 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: [quote=ocz][quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Han är ju faktiskt ganska ny här... Men en klockad 2500 måste ju leva lite kortare än en riktigt 3200, för det ör ju inte identiska kärnor utan 2500:orna måste väll vara av lite sämre kvalite.

Okej då..

Zyke
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
693050
August 11, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Det jag menade var att en klockat CPU lever kortare än vad en CPU som är i orginalskikt gör. dvs en oklockad CPU lever längre än en klockad.
Förstår du nu?

ocz
Member
Medlem
693131
August 11, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Zyke wrote: [quote=ocz][quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Det jag menade var att en klockat CPU lever kortare än vad en CPU som är i orginalskikt gör. dvs en oklockad CPU lever längre än en klockad.
Förstår du nu?

Jo men en Xp 3200+ är en FSB-klockad 2500+ med samma volt? :arg:

-=Korvskall=-
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
693165
August 11, 2004 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag primar min cpu natt som dag i 2vcore :D, orkar inte oroa mig över sånt. Jag kommer ändå ha något nytt innan den hunnit "dö" 😛

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
694070
August 13, 2004 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer ihåg att någon räknade på detta när vi klockade p1:or om det var Tom eller Anand. I vilket fall som helst beräknades en full överklockad cpu med volt och sånt minska till 50% av förväntad livstid. Detta gav typ 5-6års livslängd. Om man har den på HELA tiden. Och är man så dator beroende så lär man ju ha bytt då.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
694097
August 13, 2004 - 2:27 am
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: [quote=ocz][quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Är det inte AMD som har samma kärna men döper processorerna olika beroende på hur de klarar testerna ... så med andra ord är det identisk kärna men inte samma prestanda ?

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
694168
August 13, 2004 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Sortima wrote: [quote=arion][quote=ocz][quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Är det inte AMD som har samma kärna men döper processorerna olika beroende på hur de klarar testerna ... så med andra ord är det identisk kärna men inte samma prestanda ?

Om jag förstår dig rätt... Vill minnas att amd tillverkar cpuerna utan hastighet och sedan testar vad dom klarar och döper dom därefter, samt vilka som det är brist på.

ocz
Member
Medlem
694231
August 13, 2004 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: [quote=Sortima][quote=arion][quote=ocz][quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Om jag förstår dig rätt... Vill minnas att amd tillverkar cpuerna utan hastighet och sedan testar vad dom klarar och döper dom därefter, samt vilka som det är brist på.

Men din då? Min processor klarade 2200 mhz i orginalvolt iaf..

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
694252
August 13, 2004 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=LorD_Kvadd][quote=Sortima][quote=arion][quote=ocz][quote=Zyke][quote=ocz][quote=arion]Men om man inte höjer spänningen?, utan bara höjer fsb:n så långt det går?, vad kan man förvänta sig då?

Men din då? Min processor klarade 2200 mhz i orginalvolt iaf..

Läs dom som det är brist på. Troligen var det brist på bartons 2500+ då...Min kör 3200+ i ca 1,55V

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
694833
August 14, 2004 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hur många här har kvar sina datorer som de hade för fem år sedan? 1999... tror jag hade en gammal Dell PII 233 Mhz då.

Om man inte drar på med spänningsmoddar och grillar sin cpu lär den leva långt efter att man tröttnat på den. Säg att du halverar livslängden till 5 år.. eller reducerar den till en tredjedel, drygt 3 år. Spelar det någon roll?

När man efter 1-2 år säljer/ger bort burken till någon familjemedlem eller mindre kräsen kompis är det ju bara att klocka ner den så överlever den nog ett bra tag till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 179
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL