November 29, 2004
Tjena!
Satte mig idag för att fortsätta mitt klockande.
Ska gå rakt på sak och det gäller vad nästa steg gäller för mig för att nå ännu högre klockfrekvens på cpun.
Först en bild på vad CPU-z säger:
[Image Can Not Be Found]
I bios står HTT:n på 3x, har testat 4x resp 5x utan lyckat resultat (vad menas med HTT?)
I Super-Pi fick jag 43s vilket inte är super, är det minnet som sabbar tiden?
Nu till frågorna:
1. Ska jag sänka timings på minnet (Har bara 1 minne Kingston 512mb pc3200)
2. Sitter samtidigt på ett Leadtek WinFast 6600GT TDH Extreme, går det att låsa upp det till nåt annat, som ett GS och allt vad det heter eller flera pipelines?
November 8, 2003
Grafikkortet går ej att låsa upp, dock så kan du ju alltid klocka det med ex: Rivatuner.
Angående minnena, vad är det för minnen? Att öka frekvensen på dom vore ju önskvärt eftersom dom nu till och med är lite underklockade.
EDIT: Du undrade också vad HTT är, det är en multipel som bestämmer frekvensen som HYPERTRANSPORT (anslutning mellan CPU och resten av datorn, typ) bussen jobbar i. Denna är orginal 1000Mhz och skall inte överskridas, så i ditt fall så är 3 lämpligt att köra.
January 9, 2004
Minnena är deffentivt svaret på varför du får så dålig tid i superpi. CPUn tror jag blir svårt att då ut mycket mer stabilt.
HTT är hypertransport bussen (bussen mellan CPU/chipset/RAM). Det är egentligen det som heter LDT man änrar på. HTT får man om man tar LDTx5 eller vad du nu har för multipel (vanligt att man sänker den till 3). Men i folkmun så översättar man LDT till HTT.
July 24, 2003
Byberg wrote: Tjena!
Satte mig idag för att fortsätta mitt klockande.
Ska gå rakt på sak och det gäller vad nästa steg gäller för mig för att nå ännu högre klockfrekvens på cpun.Först en bild på vad CPU-z säger:
[Image Can Not Be Found]I bios står HTT:n på 3x, har testat 4x resp 5x utan lyckat resultat (vad menas med HTT?)
I Super-Pi fick jag 43s vilket inte är super, är det minnet som sabbar tiden?
Nu till frågorna:
1. Ska jag sänka timings på minnet (Har bara 1 minne Kingston 512mb pc3200)
2. Sitter samtidigt på ett Leadtek WinFast 6600GT TDH Extreme, går det att låsa upp det till nåt annat, som ett GS och allt vad det heter eller flera pipelines?
En A64'a i 2700Mhz börde få 10sek mindre i Super-Pi än vad du har. Det är mycket troligt dina minnen och även att du inte kör dual-channel. Verkar som att bios är dåligt optimerat.
Högre frekvens kan du nå genom att i första hand införskaffa bättre kylning. Lägre temp=klockar högre. Sen kan du öka spänningen lite, du kan utan problem köra 1.65v sålänge dom temperaturen med kylaren du har är acceptabel.
1 Guest(s)