September 9, 2001
Hur tusan ska man kunna få ut hygglig effekt ur en 172W pelt när de går på 24V?
Har någon ett tips om vart man kan köpa ett hyggligt billigt (<500) nätagg som klarar 11,5A vid 24V??
Alternativt kan tipsa om ett ställe där 85W peltiers som är max 40x40 säljs...TJ har dem inte i lager...
Enormt tacksam för svar // Johan
December 23, 2000
Du ska inte driva en 24V peltier på 24V! Lika lite som du ska driva en 16V peltier på 16V.
Det här missförståndet har retat mig länge! *grr*
Folk säger 12v och 24V peltier.... så är inte rikgit fallet.
En 24V peltier har sitt Umax, (max spänning) vid 24V. Helt korrekt att säga 24V peltiers där alltå.
12V peltiers (i folkmun 12V) har ett Umax på ca 16V.
Att man säger 12V beror på att det är vid 12V det är effektivast att driva peltiern (ca 75% av Umax är effektivast).
Tämligen borde man säga 16 och 24 V peltiers eller 12 och 18V (75% av 24V) peltiers !!
Du kan inte driva 2st 156W peltiers på ETT 12V@15A nätagg!
Det i mina ögon effektivaste är 18V (24)peltiers, den högre spänningen gör att man inte behöver vräka på med så mycket ström, vilket underlättar. Mycket ström är jobbigt..
Läs artikeln om peltiers här på NH!
https://www.nordichardware.com...../index.php
Till sist: Du ska alltså inte ha ett 24V agg utan ett 18V agg. Billigast är helt klart att bygga ett själv. Vill man inte det kan det vara knepigt att få tag på ett billigt 18V agg som är tillräckligt kraftigt.
December 23, 2000
Kraftigare peltiers än 90W som drivi på 12V och är 40*40mm har jag inte sett någonstans.
Två st 85W skulle ge dig en kyleffekt på ca 150W, i teorin! Teorin stämmer ju dock inte alltid med praktiken. Detta förutsätter att du har perfekt kontakt mellan coldplate, peltier och block. Vilket inte är så lätt, speciellt inte på Maze2 blocken.
Tips!
om du ska ha ett Maze för två peltiers köp ett Maze 2-1 försänk de fyra hålen i coldplaten och du har ett Maze 2-2 fast du fick det nån hundring billigare
Ska du köra det på en T-bird så satsa på kraftigare peltiers än så. Jag har problem att få någon ordentligt temp med två st 172W peltiers..... så det kan bli väääääääldigt knepigt med 2 st 85W !
Mitt råd är att du kör med 172W:are!
December 23, 2000
Ja, blocket hänger inte riktigt med.... har ett maze 2-1, moddat för två pelteirs.
När jag testat med peltierna har jag inte kört systemet någon längre period så jag klarade mig med en vattebresarvoar.
Bongokylare är också ett alternativ, min klarade dock inte rikigt av värmeloaden =( Måste fixa en som är mer optimerad!
November 13, 2001
Jag specialbeställde ett 18V 12.5A ostabiliserat och filtrerat likriktaragg av Gunnar Beckman (http://www.gunnarbeckman.se). 2150 pistoler! Så dyrt kan det bli om man ska driva en 172W peltier optimalt. Ett hembygge skulle givetvis bli något billigare men hur snyggt blir det?
I den guide som finns här på NH missar man att man bör säkra ingången också.
2 Guest(s)