August 7, 2001
om du kortsluter det så kommer en autoatsäkring att gå. men jag har aldrig vart med om ett agg som man måste byta säkring i. den säkringen som sitter i är oftast på högspänningsdelen, å går inte för att man kortsluter t.ex 12 v. men om du överbelastar det så är det mest troliga att det levererar spänning instabilt å din dator kommer att ogilla detta faktum och du kommer att få en kernelpanic lr en bluescreen lr så startar den om/dör helt sonika. men värre än så är det inte.
April 1, 2001
Givetvis så sitter det en säkrning i nätaggregatet, och var glada för det. För annars hade det förmodligen börjat brinna vid överbelastning.
btw: En kompis till mig som inte kan nåt om datorer. Han hade hört att man kan överklocka en dator. En kväll så tittade han bakom sin P166 IBM dator, och såg att det fanns en switch som var till för 115V/230V, alltså om man använder datorn där det bara finns 115V att tillgå. Så han ändrade den till 115V i hopp om att datorn skulle bli snabbare. Sedan så satte han igång dator. /(!#&%¤! PANG (!&¤#!, det blixtrade blått och det brann lite osv. Han fick ut en ny dator på garanti
Så det är inte att rekommendera att öndra den switchen...
June 28, 2001
On 2001-09-09 18:26, Iceman wrote:
Givetvis så sitter det en säkrning i nätaggregatet, och var glada för det. För annars hade det förmodligen börjat brinna vid överbelastning.
btw: En kompis till mig som inte kan nåt om datorer. Han hade hört att man kan överklocka en dator. En kväll så tittade han bakom sin P166 IBM dator, och såg att det fanns en switch som var till för 115V/230V, alltså om man använder datorn där det bara finns 115V att tillgå. Så han ändrade den till 115V i hopp om att datorn skulle bli snabbare. Sedan så satte han igång dator. /(!#&%¤! PANG (!&¤#!, det blixtrade blått och det brann lite osv. Han fick ut en ny dator på garanti
Kan man inte laga det på nått sätt? Byta säkringen lr nåt?
December 23, 2000
On 2001-09-09 18:40, ideLan wrote:
Så det är inte att rekommendera att öndra den switchen...Kan man inte laga det på nått sätt? Byta säkringen lr nåt?
Nää! Moderkortet och kanske t.o.m. CPUn blir ju bajs efter den behandlingen.....
September 8, 2001
2st´av mina polare (ja 2!!) har utsatt sina nätagg för denna behandling, d smäller rejält har jag hört, dock klarade sej cpu å mobo i båda fallen (inget att rekomendera dock)
May 28, 2001
hehe, trötta lilla jag råkade trycka i sladden snett i nätagget en gång, tror det var det jag gjorde att det gick som det gick, det small till med ett litet härligt "poff"-ljud. Sen började det ryka nåt sjukt alltså. Luktade jättemkt bränt också...
Detta gjorde jag på ett sommarjóbb, när killen jag hälpte kom in så undrade han varför det luktade bränt. Efter att han luktade på nätagget förstod han:
"Äsch, det är lugnt, har gjort så typ 20 gånger förut..."
hehe, verkar va vanligt alltså. Billigt skräp...
July 6, 2001
haha.. en kompis moderkort var trasigt pga åskan.. kompisens fader var/är inte så datakunnig så han trodde att han skulle göra en god gärning när han ändrade volten, men det enda som hände var att cpun också gick sönder jag kollade senare i nätagget.. smält plast lite här å var 😀
December 19, 2000
1 Guest(s)