NH Recension: 7st tysta kylare för Socket A/370|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NH Recension: 7st tysta kylare för Socket A/370
Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2002 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blir lite konfunderad när jag läste denna recension. Jag skrev då en kommentar men eftersom inga verkar skriva/läsa dessa så tänkte jag att detta kunde vara värt att tas upp i forumet. Min invändning mot recensionen gäller inte den i sig. Recensionen är bra gjord och snyggt presenterad som alltid här på NH. Men konceptet tysta kylare stör mig. Det handlar enligt min mening bara om marknadsföring. Med en tyst fläkt på t.ex. SLK-800 eller AX-7 får man kylare som är lika tysta men med mycket bättre prestanda. De flesta kylare idag om man pratar prestanda och ljud är helt enkelt kassa och inte ens värda att övervägas vid köp. Ända anledningen skulle ju vara priset. Gtek som sponsrat recensionen är också där jag köper mina kylare. De säljer bland annat SLK-800 och AX-7 som är enligt mig båda väldigt bra produkter. Kostar 100-200 kr mer än vinnaren i testet. Kanske är mycket vad vet jag? Men det borde nämnas att dagens prestanda kylare inte måste låta som en gräsklippare.

En recension som förklarar en del tyker jag:
http://www.silentpcreview.com/.....038;page=1
2002/11/6

Netforce
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 171
216861
November 6, 2002 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

det jag saknade i testet var Volcano 7+ (bättre än Volcano 9 enligt andra tester)

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
216892
November 6, 2002 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Volcano 7+ kanske presterar bättre.
Men tystare är den inte på långa vägar.

Netforce
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 171
216901
November 6, 2002 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

nä kanske inte men 24 db är fult godkänt på 3000 rpm. då ska den klara kyla upp till xp2200+

när 3dgameman.com gjorde videoreview på den fick han 33 C /40 C IDLE/MAXLOAD på LOW med amd xp 2000+

så det är inget snack om saken att den kyler bra 😀

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
217089
November 6, 2002 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis det jag menar. Volcano 7+ kan låta som en hel arme men det kan en zalman också om man sätter på en Delta. Kylare låter väldigt lite jämfört med fläkten. Däremot så kyler de väldigt olika med samma fläkt, tyst eller inte.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
218360
November 10, 2002 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej Live!
Det är helt rätt att du postar dina funderingar här. Jag såg faktiskt din kommentar i recensionens kommentarer men jag har helt enkelt glömt bort den. Jag ska försöka svara så gott som det går här istället.

Du har helt rätt i att kylarna vi testat mer eller mindre är marknadsförda som just tysta kylare och att det t.o.m kan finnas bättre alternativ för den som vill exprimentera med olika fläktar osv. Men det är just de marknadsfört tysta kylarna vi har inriktat oss på denna gång. Både Alpha PAL8045 och Volcano 7+ har vi redan testat här på NH så det var också en anledning till att dessa inte fanns med i testet.
Läs mer om dem här.
Det är som du säger en liten prisskillnad upp till de riktigt högprestanda-kylarna och även om den inte är speciellt stor så finns den där. Ett par hundralappar är ofta mer än nog för medelsvensson. Men då intresset verkar stort av en test på tysta "högprestanda-kylare" är detta något vi självklart ska se närmare på.
Hoppas detta svar kan vara till någon hjälp och har ni fler frågor är det bara att ta dem här.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL