October 15, 2001
Jag blir lite konfunderad när jag läste denna recension. Jag skrev då en kommentar men eftersom inga verkar skriva/läsa dessa så tänkte jag att detta kunde vara värt att tas upp i forumet. Min invändning mot recensionen gäller inte den i sig. Recensionen är bra gjord och snyggt presenterad som alltid här på NH. Men konceptet tysta kylare stör mig. Det handlar enligt min mening bara om marknadsföring. Med en tyst fläkt på t.ex. SLK-800 eller AX-7 får man kylare som är lika tysta men med mycket bättre prestanda. De flesta kylare idag om man pratar prestanda och ljud är helt enkelt kassa och inte ens värda att övervägas vid köp. Ända anledningen skulle ju vara priset. Gtek som sponsrat recensionen är också där jag köper mina kylare. De säljer bland annat SLK-800 och AX-7 som är enligt mig båda väldigt bra produkter. Kostar 100-200 kr mer än vinnaren i testet. Kanske är mycket vad vet jag? Men det borde nämnas att dagens prestanda kylare inte måste låta som en gräsklippare.
En recension som förklarar en del tyker jag:
http://www.silentpcreview.com/.....038;page=1
2002/11/6
February 16, 2002
February 16, 2002
Hej Live!
Det är helt rätt att du postar dina funderingar här. Jag såg faktiskt din kommentar i recensionens kommentarer men jag har helt enkelt glömt bort den. Jag ska försöka svara så gott som det går här istället.
Du har helt rätt i att kylarna vi testat mer eller mindre är marknadsförda som just tysta kylare och att det t.o.m kan finnas bättre alternativ för den som vill exprimentera med olika fläktar osv. Men det är just de marknadsfört tysta kylarna vi har inriktat oss på denna gång. Både Alpha PAL8045 och Volcano 7+ har vi redan testat här på NH så det var också en anledning till att dessa inte fanns med i testet.
Läs mer om dem här.
Det är som du säger en liten prisskillnad upp till de riktigt högprestanda-kylarna och även om den inte är speciellt stor så finns den där. Ett par hundralappar är ofta mer än nog för medelsvensson. Men då intresset verkar stort av en test på tysta "högprestanda-kylare" är detta något vi självklart ska se närmare på.
Hoppas detta svar kan vara till någon hjälp och har ni fler frågor är det bara att ta dem här.
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)