October 24, 2002
Min gamla trotjänta dator består av:
ABIT NF7-S 2.0
AMD 1700+ (1466mhz)
512mb pc2100 minne
Inte de hetaste grejorna helt enkelt, men känner att det är dags att överklocka skiten lite.
Har kör den i 17x133 =~2270mhz och minnet körs då i orginalhastighet.
Ligger på 40°c
Tänkte att ni kanske kunde hjäpa mig med att fortsätta överklocka den. Vilka program kör man i dagsläget för att kolla så den är stabil och hur långa tid bör man köra innan man kan fastställa att man kan gå vidare och höja ytterligare mhz, maxtemp på cpu?
Ja, hela allt det där. Under 60°c på AMD cpu'er har jag för mig att man sa förut och så prime95 körandes i en timme, fast det bör väl ha utvecklats de senaste åren antar jag
/Bjorne
February 3, 2003
Tja egentligen inte.. För det var ett par år sedan man slutade utvecka saker för dom systemen om man säger så.
En tids PRIME95 är väl det som folk säger klassar en dator stabil eller X antal runder memtest samt X antal runder superpi32m
det är fortfarande samma sak 🙂
Ladda hem 8rdavcore om du vill överklockar från windows.. kan vara lite trevligare. Och du får ut mycket mer prestanda om du sänker multipliern och ökar fsb 🙂
January 8, 2003
Ser fint ut, är det en gammal t-bred du har? Min är en t-bred kör den på 12*200 till vardags 1,85volt. Ser att du har lägre volt men min håller sig under 40 grader iaf. Om du ska köpa nya grejer kan du börja med ett par fina minnen så den pallar iaf 200fsb eller med syncat så kommer du få ett bra lyft i burken.
October 24, 2002
Ska egentligen inte köpa något mer till datorn. Dock kanske det kan vara intressant ifall man kommer undan med att bara köpa bättre minne. Frågan är ju ifall ett gammalt NF7-S 2.0 pallar 200fsb och vad 512 eller 1024mb minne som klarar 200gsb går loss på idag och ifall man kan utnyttja dessa minnena fullt ut på ett så gammalt mobo...
January 8, 2003
Nja mitt gör en 230fsb utan moddar. Min kompis Lord_Kvadd fick upp sitt i 270 voltmoddat å så. Så dom är inte så dåliga om man vet vad man gör. Minnen är billigt nu och du kan ju använda dem till din nya burk sen menade jag på. 2*256 minnen klockar bäst på Nf2 det är största nackdelen.
July 23, 2005
November 26, 2002
Deuterium wrote: Hittade "Samsung 2 x 512mb pc3200" för 1100kr, frågan är om de är dugliga minne och hur mycket man skulle vinna på det ur spelsammanhang att köpa det. Besitter bara ett ATI 9700 pro dessutom, så kanske inte hjälper något alls.
Jag sitter på väldigt lika saker. Nf7-s rev2 med en XP1700+ som snurrar i 2,2 GHz (11x200), 2x256 Twinmos original och ett 9800 Pro. Jag har haft fsb uppe i 210 men sen sa minnena stop i originalvolt. Jag har haft upp prollen i 2450 MHz men jag behöver bättre nätagg och bättre minnen om jag ska ha ut mer. Sitter nu med ett noname 300w nätagg.
October 24, 2002
http://images.google.se/imgres.....l%26sa%3DG
Sådan har jag, fick den för något år sedan, dock fortfarande inte smällt på den. Dock så är det ju så att den bara kyler gpu'n och inte minnena.
Kanske man skulle såga av fläsnar att sätta på minnena och sedan bara kopplat till 120mm fläkt (som jag ändå redan har hemma), så kyls ju både gpu och minne lite extra.
2 Guest(s)