October 23, 2006
Jag sitter och funderar på hur jag ska bygga vidare på min dator i kylningsväg. Jag vill byta CPU- och GPU-kylare samt eventuellt byta ut fläkten i nätaggregatet. På GPU-sidan har jag redan bestämt mig, där blir det en Thermaltake Duoorb eftersom den dels passar mitt kort, dels är billig och dels verkar prestera väldigt potent.
På processorn är jag däremot lite mer tveksam. Antingen går jag på en Noctua-kylare, antingen 92an eller 120-modellen eller så skaffar jag en Thermalright med en Noctua-fläkt på. Om jag köper 92an kan jag sätta in en 120mm fläkt ovanför processorn som antingen suger eller blåser luft på processorn. Annars kan jag sätta in en Thermalright/Noctua 120mm men blir då utan min extra fläkt (jag har redan 3x80mm + 1x120mm). Frågan då blir vilken man ska köpa och hur den ska monteras. Antingen monterar jag så att CPU-fläkten blåser mot nätaggregatet eller så blåser den mot bakpanelen (de andra hållen känns ganska uteslutna).
En tredje lösning är att hitta en CPU-kylare som blåser/suger rakt upp. Dock vet jag inga som verkar vara så bra som de andra alternativen både kylnings- och ljudmässigt. Denna lösning skulle givetvis inkludera en 120mm fläkt som blåser/suger i chassit.
Förutom detta vill jag helst byta fläkten i nätaggregatet eftersom den brurrar en del. Är det något som går att göra eller ska man hålla sig borta från det? Det borde ju vara en standard 120-fläkt som sitter där redan... (Nej, jag har inte orkat öppna och kolla eftersom jag då måste plocka ner ALLT, t.o.m. bakpanelen på mitt chassi (Spire Pininfarina).)
Jag skulle då vilja sätta i en Noctua-fläkt där istället och frågan är då, ska jag ta den nya dyrare eller funkar den gamla tror ni? Andra alternativa fläktar är givetvis intressanta, jag tittar även på Nexus men den låter mer/liter luft...
Sååå, det blev en del text men hoppas ni orkar läsa. Någon som har några förslag/åsikter om detta upplägg?
(Dator: C2D E6400(org), X1950Pro(org), 2GB RAM, Spire Pininfarina, 3x80+1x120mm Noctua-fläktar, Abit AB9)
November 19, 2007
Thermalright är det prestandamässigt bästa alternativ idag utan tvekan.
Däremot måste du beakta att den "gamla" noctua fläkten (den med 7 raka blad" fungerar inte alls bra med "täta" flänsar. Den orkar inte helt enkelt att bygga upp den lufttryck som krävs att övervinna impedansen och den låter faktisk rätt mycket vid såna tillfällen.
Läs mer här http://www.silentpcreview.com/.....118#389118
Förresten silentpcreview.com är det absolut bästa källan till allt som handlar om tyst kylning jag stöt på i mitt liv.
Jag skulle välja antingen den nya 9 bladiga varianten (mycke bra fläkt) eller lite billigare men minst lika bra
Scythe slipstream fläktar som flyttar en hel del luft dom med.
När det gäller agget så gäller samma sak där. Du ska ha en fläkt som klarar av att bygga upp tillreäckligt med lufttryck för att luften ska kunna ta sig igenom ett virvel av tätt packade komponetnter som sitter där i.
Glöm inte heller att den måste kyla ordentligt för att agget inte ska brinna upp
2 Guest(s)