August 17, 2001
Sådär! Idag körde jag räser-saab bort till Elfa och shoppade en transistor och en potentiometer, och sen åkte jag hem och lödde ihop det!
Och visst funde det! Transistorn blev ganska så rejält varm, så jag satte en plåtbit som kylfläns, kan ni gissa vad plåtbiten kommer ifrån? (datorrelaterat! :D)
Steglöst 0-11,4 volt blev det..
Ända "buggen" i kretsen är en så länge att när man går under 3 volt utspänning börjar kretsen dra SATANS me ström, 4 A!! Den drar 0,2-0,3 A annars.. Nån som har en aning om varför?
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
August 17, 2001
Okidoki.. jag fundera på det borde man inte ha ett motstånd mellan minus och basen på potten??
Jag byggde ungefärligt efter en ritning på http://www.clarre.com/fanreg.htm
Du har ingen idé på varför den "kortsluts" när man kommer för lågt på volten?
March 20, 2003
Vad har transistorn för uppgift??
I min burk har jag satt en potensiometer på varje fläkt (+) och kan på så sätt variera dela upp spänningen över fläkten och potensiometern. Funkar skitbra!!
Transistorns uppgift är just att kortsluta när den får låg spänning (beror på materialet men vanligt 0,3-0,7V)
Edit: Jag har lurat lite extra på din krets nu och den är helt meningslös.
Att du får ca 4A genom transistorn är bra inte och den verkar ha till uppgift att strypa kretsen när du lägger på lite spänning.
På detta sätt kanske du sparar lite på fläkten men uppnår samma resultat om du lägger på lite spänning (möjligt att det ligger o drar lite men bättre det än en skållhet transitor)
Vad du vill göra är att ändra spänningen över fläkten.
Det gör du genom att koppla in ett motstånd på ex + eller - om du nu vill det. (Kolla ex Zalmans förlängningskabel som kostar 25:- för delar värda 50öre max)
Använd den potensiometern du köpte eller köp nya på 500ohm och koppla mellan mittpinnen och en på sidan. Över båda på sidan har du max ohm oavsett inställning (mät om du vill dubbelkolla)
Detta är en mkt enklare koppling som ger bättre kontroll över vad som händer.
May 7, 2002
Transistorn i din koppling lär inte bli så lång varig om det går 4A.
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=4
Som Pim nämde går också att gör bara du har inte för låg effekt tålighet på poten
1 Guest(s)