February 21, 2003
jackal_ wrote: [quote=snok3n]...o första CMOS-clearen är också speciell.
Amen to that 🙂
Fick panik när jag ändrade multipeln på min Palomino (utan att ha en aning om vad upplåsning var 😛 ) och burken såklart vägrade starta. När jag sen lyckats hitta jumpern för att cleara cmos och den bootade igen fylldes jag av en varm känsla 🙂
Tackar Jah för att det sköter sig självt numera :bgrin:
January 27, 2003
January 27, 2003
January 27, 2003
December 7, 2001
sebbe2 wrote: kan man klockaprossesorn med program
sebbe
ja... kommer inte ihåg va programet heter men men...
tyckte de va aaaaaassssss ballt när ja clocka min 266 mhzare te 333mhz sen med program gick den i 416mhz :bgrin: 😛 😛 :bgrin: :bgrin:
och när ja snodde pappas cpu som va på 333mhz, då du 😛 😛 😛 😛
då kom man nästan upp i 500mhz 😮 😮 😮 😮 asgrymmt de dära :D:D:D:D:D:D:D de enda va de dära me multipiern... fan ta låsningen som kom när 135mhzarna kom :arg: :arg:
August 10, 2002
nILGot wrote: [quote=Munken]Asso du har gjort en ganska rejäloc. Jag tror inte du kommer få så mycket mer.
Det e ungeför som en 2ghz klockad till en 2,660ghz prolle.
eller en 1433 1700+ till 1900mhz.. =) och då har man mer att ge..
Ja men då snackar du om Tb prollen och den är ju en av dom prollar som går att överklocka mest.
June 4, 2001
Munken wrote: [quote=nILGot][quote=Munken]Asso du har gjort en ganska rejäloc. Jag tror inte du kommer få så mycket mer.
Det e ungeför som en 2ghz klockad till en 2,660ghz prolle.
eller en 1433 1700+ till 1900mhz.. =) och då har man mer att ge..
Ja men då snackar du om Tb prollen och den är ju en av dom prollar som går att överklocka mest.
celeron 2 466mhz då?
December 19, 2000
Grattis Sebbe...välkommen till överklocknings träsket.
Det är lite svårt att hjälpa dig så här när vi vet så lite om vad du har i datorn...eftersom det är en gammal burk...så kan det vara lite speciellt med inställningar å jumprar. De flesta mammakorten idag ser ungefär likadana ut...å man klockar på ungerfär samma sätt....lite värre är det med äldre datorer dock.
Sen kan det oxå vara så att på en äldre dator kan komponenterna vara lite känsligare...dem har suttit där ett tag..å när man ändrar något kan det skita sig....det BEHÖVER inte vara så...men jag har själv råkat ur för det.
Vad som generellt gäller är...för att överklocka en processor så måste man ha mer ström och mer kylning..och en processor som är villig att överklocka. Processorn kan man inte göra så mycket åt..den är som den är...men ström å kylning kan man ju styra.
Det du behöver göra är att öka volten på ditt moderkort...men gör detta VÄÄÄÄLDIGT försiktigt...ett steg i taget. Det påverkar temperaturen väldigt mycket på processorn...så beroende lite på vad det sitter för kylfläns på processorn så kanske den behöver bytas. Detta kan vara lite krångligt...om du är ovan kanske du ska be om hjälp med detta.
Det andra man ska göra är att höja fsb på moderkortet å det var förmodligen det du gjorde när du höjde från 200mhz till 266.
Processorn hastighet styrs av 2 saker dessa kallas för multipel och fsb i facktermer. När man räknar ut hastigheten så räknar man multipel x fsb ...i dit fall blir det 2 x 100=200mhz när du sedan ökade processorn så ökade du förmodligen fsb:n så det blev 2 x 133=266mhz.
På äldre procerssorer kunde man ändra både multiple och fsb...jag är lite osäker på hur det är i ditt fall....du får prova dig fram... MEN... VAR VÄÄLDIGT FÖRSIKTIG MED VAD DU GÖR.
Det är väldigt lätt att ha sönder å bränna upp saker.....mitt första råd är att se till att få hjälp med byta fläns å fläkt...så att du får bättre kylning på processorn.
January 27, 2003
1 Guest(s)