December 6, 2001
Jag tror jag har en existensiellt felplacerad prolle som tror den är en lavaklump eller nått..
Det började med att jag köpte en helt ny dator, athlon t-bird 1.4, 512 sd-ram, gf2mx och en thermaltake prolle fläkt.
Denna Fläkten lät som ett kärnkraftverk så jag bytte till en taisol koppar för att dels få bättre kyleffekt och lägre ljudnivå.. men men.. prollen blev uppmot 75 grader och med en extra 80 mm fläkt över prollefläkten (med tätning emellan) blev prollen 70 grader...
Detta var så irriterade att jag tänkte lite större nu... varför inte skaffa en riktig värsting fläkt... så jag pungade ut med 800 spänn på en silverado!
Nu ligger prollen på 65-75 grader fortfarande... det roliga är att min kompis har en likadan dator.. och hans prolle ligger på 40 grader... BLIR ALLTID FEL FÖR MIG!! ;-|
September 3, 2001
har du kylpasta emellan sa du?
har du satt den åt rätt håll?
har du ventilation i lådan? bra luftflöde med minst 3-4 fläktar?, det kan vara så att om du inte har så blir det varmare och varmare i lådan, pga att fläkten blåser samma varma luft på den varma prollen
jag har oxå en silverado, den ligger på 43 grader med en athlon xp på 1566 mhz.
har du kollat att du kör rätt volt?
har du kollat att datorn inte står brevid något varmt, att du inte har en filt på datorn ,eller dylikt
vad har du för låda?
vad kör du för volt på silveradon?
vilket volt tal är det på moderkortets 3-pins utgångar? (bör vara 12, men dubbelchecka)
du har sjukt höga temperaturer, du borde kolla att termometern funkar ordentligt, det kan du helt enkelt göra genom att ta på kylflänsen när datorn e igång, om du bränner den så indikerar termormetern antagligen rätt..... om du däremot tycker att värmen är lika varmt som din tunga... (kanske lite varmare) då är det termometern som spelar dig ett spratt.
testa o köra samma prolle på ett annat moderkort i värsta fall.
September 3, 2001
kan vara så
du kan ju alltid ta den dit du köpte den och hävda att den blir för varm... och att du misstänker att den inte kommer att må bra så länge till....
då kommer dom att testa prollen och märka om den e cp eller inte
i bästa fall märker dom att värmevärderna e skyhöga, då får du en ny
men se till att du tar med din egen kylare oxå, och kylpastan.. fråga om dom kan testa den åt dig där med detsamma
och för guds skull gör det innan prollen går pajj, för då får då är det svårare att du får en ny
January 19, 2002
Även jag köpte en ny fläkt från thermaltake.. en volcano 7 och den låter så in i helv****. Jag måste ha hörlurar för att klara ljudnivån. Den snurrar 5200+ rpm när tempen ligger runt 40 celcius...
Köp inte volcano om din burk inte är ordentligt isolerad eller om du inte bryr dig om ljudet..
August 2, 2001
Konsitg att ingen sagt det här tidigare. Tempen som mäts av moderkortet är inte pålitlig! Det kan mycket väl vara fel. Om du är rädd att din processor är för varm så kan du öppna lådan och känna på flänsen om den är så varm verkligen! Isåfall är det bara att lämna tillbaka den och kräva en ny!
1 Guest(s)