January 30, 2003
October 7, 2002
superstar wrote: OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?
Om det har gått sönder för att du överklockat så går det naturligtvis inte på garantin.
Skulle du vilja lämna garanti på en sak även om den som köper det skulle få modifiera den, även sådana modifikationer som potentiellt kan göra att det du säljer går sönder? Nä, tänkte väl det... Och överklockning är ju en sådan sorts "modifiering". Dvs - klockar du, räkna inte med att en bränd processor ska gå på garantin.
Vet att det finns färdigklockade system som säljs, men då gäller ju normalt garantin vid den klockning som datorn hade då den såldes...
May 9, 2001
superstar wrote: [quote=rsastin]Kör en reset av BIOS:et. Borde finnas en bygel på moderkortet som heter typ Clear CMOS.
Vart hittar man denna bygel nånstans? Jag har aldrig gjort nåt sånt förut.
Som jag sa: Borde finnas en bygel på moderkortet som heter typ Clear CMOS
Brukar sitta vid det lilla batteriet vilket också sitter på moderkortet.
October 20, 2001
superstar wrote: OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?
Självklart ditt fel 🙄
Men sen kan man ju se det på flera sätt... Jag gjorde så att mitt nätagg small förut, hur? Jo där bak så finns det än switch för 115 resp 230v.. jag vart bara less på att jag inte fick igång min nya dator så jag ändrade när den va på POOF!!!
Va jag gjorde va att ringa å säga att nätagget har "troligen" fått kortslutning å jag vill ha ett nytt...
Snubben sa att han aldrig hört att ett ATX gått sönder bara sådär.. Smart som man är la man ju till "Ingenting är ju perfekt å nån gång lär ju va den första!" Fick skicka tillbaka å sen kom ett nytt 😀
Med andra ord skulle jag säga att det hände när du slog på datorn... spännings fel kan nog hända, spelar ingen roll va nån säger. Kunden har alltid rätt och jag skulle be om ett nytt om jag vore dej OM de nu är någonting som är bränt.
Kolla på moderkortet va det är för något sen leta reda på manualen på nätet å kolla upp hur man tömmer bios, kan ju va så enkelt...
Tillägg--- Jo de kan du lätt kolla egentligen... stoppa i grej efter grej i en kompis dator... de som inte funkar är troligtvis paj...
February 20, 2003
TERdON wrote: [quote=superstar]OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?
Om det har gått sönder för att du överklockat så går det naturligtvis inte på garantin.
Skulle du vilja lämna garanti på en sak även om den som köper det skulle få modifiera den, även sådana modifikationer som potentiellt kan göra att det du säljer går sönder? Nä, tänkte väl det... Och överklockning är ju en sådan sorts "modifiering". Dvs - klockar du, räkna inte med att en bränd processor ska gå på garantin.
Vet att det finns färdigklockade system som säljs, men då gäller ju normalt garantin vid den klockning som datorn hade då den såldes...
Hur kan dom se att du klockat....????
Går det inte att bränna en prolle utan att clocka ?
February 11, 2002
Han har med 89% säkerhet inte bränt någon del...... piper den så har den ie kontakt me nått. Kan d bero på att nått inte pallar 140fsb? 🙄
Som sagt innan cleara cmos genom att antingen ta bort batteriet när datorn e av i nån sek lr så använder du en jumper på moderkortet. Om du har tur så räcker d att trycka ins-knappen ett antal ggr innan bios har startat (beror på om bioset stödjer d). Om ins-knappen funkar så gå in i bios o ändra fsb:n till 136 (nästan alla moderkort pallar d inte myet till ändring precis). Funkar d så öka till 138, me lite tur kanske även 139 funkar. Du kan komma upp i högre fsb om du ökar volten på coren o minnena. Öka bara ett steg o håll koll på tempen, temp över 56 rekommenderar jag inte. Du kanske kommer upp stabilt i högre temp men hög värme e aldrig bra för cpu:n.
October 7, 2002
Alien Alliance TM wrote: [quote=TERdON][quote=superstar]OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?
Hur kan dom se att du klockat....????
Går det inte att bränna en prolle utan att clocka ?
Jovisst, det går ju, men hur vanligt är det att en korrekt monterad och antagligen också inkörd processorkylare fallerar på ett så katastrofalt sätt att processorn går åt skogen? Naturligtvis ska man ju ha ersättning när det händer, men inte när det beror på att man kör sakerna utöver specifikationerna.
Dessutom så går det ju att lura butiken du köpt det hos att ta det som garanti men det är ju rent ut sagt oärligt. Det blir ju helt enkelt så att alla kunder få betala mer för det de köper i den butiken!
Jag klockar också, men jag räknar inte med att jag ska ha någon garanti på de delar jag överklockar, om jag kör dem över de specifikationer som tillverkaren har. Är man inte försiktig nog eller bara har oflyt så tycker jag man ska stå för det själv istället för att lasta över kostnaderna på alla andra som köper datordelar.
1 Guest(s)