Nu sket det sig! Behöver hjälp.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nu sket det sig! Behöver hjälp.
superstar
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 13, 2003 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag fått ett ordentligt problem. Jag skulle dra upp FSB litegrann, starta om datorn och så vidare. Jag ökade lite FSB men sen när jag skulle starta om började datorn att pipa. Jag kan kan inte ens gå in i BIOS. Vad är det som har hänt? Behöver verkligen hjälp!

ynz^^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
287987
March 13, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns jummpers på moboet som ställer tillbaka bios tilll orginal.... läs mobo manualen :blink: men om du bränt den eller dylikt ?

Skywalker
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
287988
March 13, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det bara piper så är det att datorn inte får kontakt med någon hårdvara. Förmodligen har du bränt något.

superstar
Medlem
287994
March 13, 2003 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen manual till mitt moderkort 🙁 Vad är det jag kan ha bränt?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
288014
March 13, 2003 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör en reset av BIOS:et. Borde finnas en bygel på moderkortet som heter typ Clear CMOS.

superstar
Medlem
288024
March 13, 2003 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Kör en reset av BIOS:et. Borde finnas en bygel på moderkortet som heter typ Clear CMOS.

Vart hittar man denna bygel nånstans? Jag har aldrig gjort nåt sånt förut.

superstar
Medlem
288038
March 13, 2003 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
288042
March 13, 2003 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

superstar wrote: OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?

Om det har gått sönder för att du överklockat så går det naturligtvis inte på garantin.

Skulle du vilja lämna garanti på en sak även om den som köper det skulle få modifiera den, även sådana modifikationer som potentiellt kan göra att det du säljer går sönder? Nä, tänkte väl det... Och överklockning är ju en sådan sorts "modifiering". Dvs - klockar du, räkna inte med att en bränd processor ska gå på garantin.

Vet att det finns färdigklockade system som säljs, men då gäller ju normalt garantin vid den klockning som datorn hade då den såldes...

superstar
Medlem
288045
March 13, 2003 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan något verkligen ha bränts? Jag ökade från 133fsb till 140fsb.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
288046
March 13, 2003 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

superstar wrote: [quote=rsastin]Kör en reset av BIOS:et. Borde finnas en bygel på moderkortet som heter typ Clear CMOS.

Vart hittar man denna bygel nånstans? Jag har aldrig gjort nåt sånt förut.

Som jag sa: Borde finnas en bygel på moderkortet som heter typ Clear CMOS
Brukar sitta vid det lilla batteriet vilket också sitter på moderkortet.

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
288049
March 13, 2003 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Om inte annat så brukar moderkortstillverkarna lägga upp böckerna som pdf på deras webplatser

superstar
Medlem
288050
March 13, 2003 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan man på något sätt se vad jag kan ha bränt?

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
288054
March 13, 2003 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

superstar wrote: OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?

Självklart ditt fel 🙄

Men sen kan man ju se det på flera sätt... Jag gjorde så att mitt nätagg small förut, hur? Jo där bak så finns det än switch för 115 resp 230v.. jag vart bara less på att jag inte fick igång min nya dator så jag ändrade när den va på POOF!!!

Va jag gjorde va att ringa å säga att nätagget har "troligen" fått kortslutning å jag vill ha ett nytt...

Snubben sa att han aldrig hört att ett ATX gått sönder bara sådär.. Smart som man är la man ju till "Ingenting är ju perfekt å nån gång lär ju va den första!" Fick skicka tillbaka å sen kom ett nytt 😀

Med andra ord skulle jag säga att det hände när du slog på datorn... spännings fel kan nog hända, spelar ingen roll va nån säger. Kunden har alltid rätt och jag skulle be om ett nytt om jag vore dej OM de nu är någonting som är bränt.

Kolla på moderkortet va det är för något sen leta reda på manualen på nätet å kolla upp hur man tömmer bios, kan ju va så enkelt...

Tillägg--- Jo de kan du lätt kolla egentligen... stoppa i grej efter grej i en kompis dator... de som inte funkar är troligtvis paj...

Alien Alliance TM
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 507
288083
March 13, 2003 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=superstar]OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?

Om det har gått sönder för att du överklockat så går det naturligtvis inte på garantin.

Skulle du vilja lämna garanti på en sak även om den som köper det skulle få modifiera den, även sådana modifikationer som potentiellt kan göra att det du säljer går sönder? Nä, tänkte väl det... Och överklockning är ju en sådan sorts "modifiering". Dvs - klockar du, räkna inte med att en bränd processor ska gå på garantin.

Vet att det finns färdigklockade system som säljs, men då gäller ju normalt garantin vid den klockning som datorn hade då den såldes...

Hur kan dom se att du klockat....????
Går det inte att bränna en prolle utan att clocka ?

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
288094
March 13, 2003 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Han har med 89% säkerhet inte bränt någon del...... piper den så har den ie kontakt me nått. Kan d bero på att nått inte pallar 140fsb? 🙄

Som sagt innan cleara cmos genom att antingen ta bort batteriet när datorn e av i nån sek lr så använder du en jumper på moderkortet. Om du har tur så räcker d att trycka ins-knappen ett antal ggr innan bios har startat (beror på om bioset stödjer d). Om ins-knappen funkar så gå in i bios o ändra fsb:n till 136 (nästan alla moderkort pallar d inte myet till ändring precis). Funkar d så öka till 138, me lite tur kanske även 139 funkar. Du kan komma upp i högre fsb om du ökar volten på coren o minnena. Öka bara ett steg o håll koll på tempen, temp över 56 rekommenderar jag inte. Du kanske kommer upp stabilt i högre temp men hög värme e aldrig bra för cpu:n.

superstar
Medlem
288113
March 13, 2003 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

DET FUNGERAR IGEN! 🙂 TUSEN TACK TILL ALLA SOM HAR HJÄLPT MIG MED DETTA! TACK SÅ HEMSKT MYCKET, TILL ER ALLA! 🙂 🙂 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
288153
March 13, 2003 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Alien Alliance TM wrote: [quote=TERdON][quote=superstar]OT: Går detta på garantin eller är det mitt eget fel?

Hur kan dom se att du klockat....????
Går det inte att bränna en prolle utan att clocka ?

Jovisst, det går ju, men hur vanligt är det att en korrekt monterad och antagligen också inkörd processorkylare fallerar på ett så katastrofalt sätt att processorn går åt skogen? Naturligtvis ska man ju ha ersättning när det händer, men inte när det beror på att man kör sakerna utöver specifikationerna.

Dessutom så går det ju att lura butiken du köpt det hos att ta det som garanti men det är ju rent ut sagt oärligt. Det blir ju helt enkelt så att alla kunder få betala mer för det de köper i den butiken!

Jag klockar också, men jag räknar inte med att jag ska ha någon garanti på de delar jag överklockar, om jag kör dem över de specifikationer som tillverkaren har. Är man inte försiktig nog eller bara har oflyt så tycker jag man ska stå för det själv istället för att lasta över kostnaderna på alla andra som köper datordelar.

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
288399
March 13, 2003 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

superstar wrote: DET FUNGERAR IGEN! 🙂 TUSEN TACK TILL ALLA SOM HAR HJÄLPT MIG MED DETTA! TACK SÅ HEMSKT MYCKET, TILL ER ALLA! 🙂 🙂 🙂

nu har du tydligen problem med CAPS istället. Testa trycka på capslock och se om det blir små bokstäver istället 😛

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
290003
March 16, 2003 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Offtopic: Darkstormz, vad i hela världen håller du på med som kräver så mycket hårddiskutrymme? Bara nyfiken.. wink

Zippy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
290046
March 16, 2003 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote: Offtopic: Darkstormz, vad i hela världen håller du på med som kräver så mycket hårddiskutrymme? Bara nyfiken.. wink

håller med!

vf gör man med så mycket plats? 😮

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL